וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתב אישום נגד רה"מ לשעבר אהוד אולמרט

30.8.2009 / 16:17

הפרקליטות החליטה להגיש כתב אישום נגד אולמרט ומנהלת לשכתו שולה זקן בפרשות ראשונטורס, טלנסקי ומרכז ההשקעות. הוא נאשם בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הפרת אמונים והעלמת הכנסות

מערכת וואלה!

(עריכה:רן צימט, קריינות: ענת ברק)

לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגש היום כתב אישום נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ונגד מי שהייתה מנהלת לשכתו, שולה זקן, בפרשות "ראשונטורס", "מעטפות הכסף", מבקר המדינה והאזנות הסתר. זאת הפעם הראשונה בתולדות המדינה בה מוגש אישום פלילי נגד ראש ממשלה לשעבר. "הנאשם ניצל לרעה את מעמדו ורום תפקידו לשם ייצור שיטתי ומתמשך של הכנסה אסורה לעצמו בסכומים נכבדים", נכתב בכתב האישום. עם זאת, הפרקליטות החליטה שלא לכלול את סעיף השוחד בכתב האישום, ביגוד להמלצת המשטרה, בטענה כי אין די ראיות לכך.

אולמרט וזקן נאשמים בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד. אולמרט נאשם גם בהעלמות מס. זקן נאשמת גם בכך שנהגה להאזין באורח שיטתי, בעצמה ובאמצעות פקידות בלשכתה הנתונות למרותה, לשיחות רבות שניהל אולמרט, ללא ידיעתו. על פי המתואר בכתב האישום, היא נהגה לעבור על רשימת השיחות הצפויות של אולמרט ולסמן לפקידות הלשכה לאיזה שיחות להאזין. הפקידות רשמו את תמצית השיחות והעבירו את הרשומות לידי זקן. היא עצמה נהגה להאזין לחלק מהשיחות.

כתב האישום, שהוגש באמצעות פרקליט המדינה משה לדור ופרקליט מחוז ירושלים עו"ד אלי אברבנאל, מתפרש על פני 61 עמודים וכולל פירוט נרחב של הטיסות שביצע אולמרט ברחבי העולם ועל פי החשד קיבל תמורתן החזרים בלתי חוקיים. רשימת העדים מורכבת ממעל 100 בני אדם, בהם גם משה טלנסקי, עו"ד אורי מסר ומתאמת הטיסות רייצ'ל רז-ריסבי.

העבירות בכתב האישום מתייחסות לשנים 2006-2002, במהלך הקדנציה השנייה של אולמרט כראש עיריית ירושלים ובתקופת כהונתו כשר התמ"ת. על פי כתב האישום, "במהלך תקופה זו ניצלו הנאשמים לרעה את מעמדו ואת תפקידיו הציבוריים הרמים של הנאשם לפעילות שיטתית ומתמשכת להפקת טובות-הנאה כספיות לנאשם, בדרכים שונות וממקורות שונים. את אלה ביצעו הנאשמים בין היתר בדרכי מרמה כנגד גופים ומוסדות ציבוריים, כלפי המדינה וכלפי נושאי משרה בה, והכל - באופנים המנוגדים לדין ולנורמות ולכללים המחייבים שר ועובד ציבור".

לאחר מספר דחיות במועד השימוע שהיה אמור להיערך לאולמרט הודיעו סנגוריו של אולמרט כי הם מבטלים את ישיבות השימוע שנקבעו לחודש אוגוסט. בתגובה נמסר להם כי היועץ המשפטי לממשלה רואה בהודעתם זו ויתור על זכות השימוע, וכי יפעל, כמתבקש, ללא דיחוי, להשלמת תהליך קבלת ההחלטה בפרשיות השונות.

בשבועות האחרונים קיים היועץ המשפטי לממשלה מספר דיונים - בהשתתפות פרקליט המדינה, המשנה לפרקליט המדינה, פרקליט מחוז ירושלים וצוות הפרקליטים שעוסק בנושא - בהם שבו ונבחנו הסוגיות השונות הנוגעות לעניין, ובסופו של דבר הוחלט, על דעת כל המשתתפים, על הגשת כתב האישום.

אמיר דן, יועץ התקשורת של אולמרט אמר בתגובה להחלטה להגיש כתב אישום, כי "‏לאחר שהורידו ראש ממשלה מכהן, ברור, כי ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה אין, ולא הייתה מעולם, שום אופציה אחרת מלבד הגשת כתב האישום נגד אולמרט. בית המשפט, לעומת זאת, נקי משיקולים זרים אלו, ולכן אולמרט משוכנע כי בבית המשפט יוכל אחת ולתמיד להוכיח את חפותו. חשוב לזכור, כי גם פרשות כרמיה ובנק לאומי החלו בכותרות ענק, שנמשכו שנים, ולבסוף הן הסתיימו בלא כלום. גם סופן של פרשיות אלה יהיה זהה".

כזכור, בפרשת ראשונטורס כבר הוגש כתב אישום נגד רייצ'ל רז ריסבי, מתאמת קשרי חו"ל של אולמרט, בעקבות מעורבותה בפרשה. כתב האישום נגד ריסבי הינו כתב האישום הראשון שיוגש נגד מעורבים בפרשה, והפרקליטות הודיעה על כוונתה להגישו בעקבות טענות שהעלתה ריסבי בשימוע שנערך לה על אפליה שהייתה כביכול כנגדה במהלך חקירתה בפרשה.

תזכורת: הפרשות בהן מואשם אולמרט

האישום הראשון מתייחס לפרשת "ראשונטורס". על פי כתב האישום, במהלך השנים 2002-2006 הצליחו אולמרט וזקן באמצעות מצג שווא ותיעוד כוזב, שהוכן עבורם בידי סוכנות הנסיעות "ראשונטורס", לקבל סכומים גדולים כתשלומים עבור טיסות לאירועים אליהם הוזמן אולמרט ברחבי העולם בהם הרצה בפני ארגונים ומוסדות יהודיים, והן לנסיעות אליהן יצא בשליחות המדינה. השניים "ניפחו" את ההוצאות של אולמרט, וקיבלו בסך הכל מעל 92 אלף דולר במרמה, ששימשו לאחר מכן למימון טיסות פרטיות של אולמרט ובני משפחתו. בכתב האישום מפורטות 15 טיסות שעבורן קיבל אולמרט החזרים כפולים או מנופחים מהמדינה או מארגונים יהודיים.

האישום השני עוסק בפרשת טלנסקי. על פי כתב האישום, קיבל אולמרט מאיש העסקים האמריקאי משה טלנסקי מאות אלפי דולרים, שלא דווחו כדין, חלקם במזומן בתוך מעטפות. בחלק מהמקרים הועברו הכספים מטלנסקי לאולמרט באמצעות זקן. בסך הכל העביר טלנסקי לאולמרט כ-600 אלף דולר.

מדובר בתקופה שקדמה לכהונתו כראש הממשלה: במסגרת כהונתו כשר התמ"ת (בין 2003 ל-2006) וכראש העיר ירושלים (בין 1993 ל-2003). זקן ומסר, ידידו של אולמרט ועורך דינו, ניהלו "קופה סודית" בה נשמרו הכספים שהתקבלו מטלנסקי, יחד עם כספים במזומן שהתקבלו ממקורות אחרים. טלנסקי החל לסייע לאולמרט כבר בבחירות לראשות עיריית ירושלים ב-1993 והמשיך להעביר לו כספים עד שנת 2005. בתמורה פנה אולמרט לשורה של אנשי עסקים וניסה לשכנעם לסייע לטלנסקי בעסקיו.

בפרשת מרכז ההשקעות מואשם אולמרט, כי בהיותו שר התעשייה, המסחר והתעסוקה בין השנים 2003-2006, הוא פעל בניגוד עניינים ובדרך פסולה, שעה שהתערב בהליכים ובהחלטות במרכז ההשקעות, שבאחריות המשרד, לטובת חברת "סיליקט דימונה". החברה יוצגה על ידי מקורבו עורך הדין אורי מסר. מלשכת ראש הממשלה נמסר בעבר, כי אולמרט "מילא חובה ציבורית ומנע עוול גדול" כאשר קידם את הפרויקט בדימונה וכי החקירה נגדו מיותרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully