וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפנים ברצון גם את ה"בית של ביבי"

יהושע בריינר

28.8.2009 / 12:10

חרף הקו הנוקשה אותו מובילים מתנחלי השומרון, משרד הביטחון ואנשי המאחז הבלתי חוקי "דרך אבות" הגיעו להסדר על פינוי בית מרצון. שלום עכשיו: "המדינה התקפלה"

בשקט בשקט, בלי מהומות ובלי מאבקים, הצליחו המתנחלים ומשרד הביטחון להגיע להסכם על פינוי של מאחז. טוב אולי לא מאחז, אלא בית בודד בגוש עציון, אבל בהחלט ניתן לראות בכך צעד חסר תקדים בחשיבותו.

סמוך להתנחלות אלעזר שבגוש עציון קמה שכונת בת, אם תרצו מאחז – "דרך האבות". לא הרחק מהמאחז התנחלו בתחילת 2008 המתיישבים על קרקע, ובני הזוג תמר ומודי ביבי, בנו של חבר הכנסת לשעבר יגאל ביבי, עברו להתגורר בו. אלא שלא כולם אהבו את 'הבית של ביבי'. מכיוון שהבעלות על הקרקע איננה ברורה, במנהל האזרחי עקבו אחרי בנייתו ודאגו לחלק לתושביו בכל הזדמנות צו אחר. תחילה, הוציאו נציגי המנהל צו הפסקת עבודה לבניית הבית. כשהעבודה לא הופסקה, המנהל האזרחי החרים את ציוד הבנייה, וכשהבנייה נמשכה אף הוגשה תלונה במשטרה. במנהל האזרחי עמדו חסרי אונים ופנו לאלוף פיקוד המרכז, גדי שמני, שהוציא לבית צו שטח צבאי סגור וכן צו הריסה. אולם עד אז, הספיקו המתנחלים להקים בית חדש במדינת ישראל ובני הזוג ביבי כבר עברו להתגורר בבית.

ואז הגיע מוניר חוסיין מוסא, תושב הכפר אל חאדר הסמוך, שהיה מוכן להישבע כי מדובר בשטח פרטי בבעלותו, שעובד על ידו עד תחילת האינתיפאדה. מוסא ותנועת "שלום עכשיו" פנו מיד לבג"ץ בנידון. השופטים בבג"ץ לא הבינו על מה המהומה שכן הוצא צו הריסה לבית. בחודש אפריל השנה פסק בג"ץ לקיים את צו ההריסה, פסיקה שהעירה את פעילי הימין. עלונים פוזרו בהתנחלויות וקראו להיות בהיכון למקרה והבולדוזרים יגיעו. אבל מאחורי הקלעים רקמו המתנחלים הסכם.

אם מדובר בשטח פלסטיני - נהרוס הבית בעצמנו

וכך ביקשו המתנחלים: הבית כבר גמור ומאוכלס ופינויו רק יביא לעוד אלימות. "בואו לקראתנו", ביקשו ממשרד הביטחון. בני הזוג ייצאו מהבית בשקט, בלי מהומה, ובמקביל תאטמו את הבית. במידה ויוחלט כי דין כל המאחז אינו חוקי, ויוחלט להרסו, תהרסו את 'הבית של ביבי', אמרו. יתרה מזו, במכתב שהגישו בני הזוג ביבי, התחייבו כי אם יתברר כי מדובר בשטח פלסטיני פרטי, הם עצמם יהרסו את המבנה.

במערכת הביטחון התייחסו לנושא ברצינות. בפגישה שנערכה לפני כשבועיים במשרד הביטחון דנו בעתיד הבית הבודד שר הביטחון אהוד ברק, מתאם פעולות הממשלה בשטחים עמוס גלעד והיועץ המשפטי של המשרד אחז בן ארי. "מכיוון שאנחנו יודעים שאנשי גוש עציון אינם בעייתיים כמו בשומרון, ידענו שהם באמת מוכנים לפנות את הבית בהסכמה", אמר גורם ביטחוני. במכתב תשובה של פרקליטות המדינה שנשלח לבג"ץ עולה כי המדינה מקבלת באופן רשמי את ההסדר. בני הזוג יצאו בשקט, הבית ייאטם. השמועה על ההסכם הסעירה את המתנחלים. "מי נתן לאנשי הגוש מנדט לוותר על ארץ ישראל?", אמרו פעילי ימין, "על ארץ ישראל לא עושים הסכמים ולא עושים פשרות. בני הזוג ביבי היה חייב להישאר בבית ולהלחם עליו".

גם ב"שלום עכשיו" הגיבו בזעם, לאור העובדה שבג"ץ כבר הורה לקיים את צו ההריסה לבית. "התנהלות הפרקליטות היא שערורייתית", אמר מזכ"ל התנועה יריב אופנהיימר, "אחרי שח"כ לשעבר ביבי (שלא מתגורר בבית) ובנו הפרו את החוק - בנו בית ללא היתר והפרו צו שטח צבאי סגור, המדינה מוכה להתקפל ולחזור בה מכוונתה לממש את צווי ההריסה. שוב הוכח שבכל הקשור למתנחלים ומנהיגיהם החוק הוא חוק סלקטיבי ולמדינה אין כוח לאכוף אותו בשטחים. הרבה יותר קל למשרד הביטחון להרוס סככות מאשר להתמודד עם בנייה לא חוקית בחסות מועצת יש"ע".

"אי אפשר לתת לשלום עכשיו לנהל את המדינה"

אבל יש גם מי שמרוצה מההסכם. "זה לא היה צעד קל אבל אף אחד לא רוצה 'עמונה 2' ואין שום היגיון בלהרוס בית בודד בגוש", אמר ראש מועצת גוש עציון שאול גולדשטיין, "בכוחנו אנו מנסים למנוע כאן הרס. זו פעם ראשונה שבעל הקרקע מתחייב לפנות את הבית במקרה ויתברר שהוא בבעלות פלסטינית. בג"ץ צריך לעודד את האמירות החדשניות האלה והוא יצטרך להחליט האם הוא הולך עם אלה שמחפשים לפתור בעיות בדרך של שלום או עם מי שרוצה ריב ומדון. אי אפשר לתת ל'שלום עכשיו לנהל את המדינה", אמר גולדשטיין. כעת ממתינים כל הצדדים להחלטה של בג"ץ. מצד אחד, תוך שיתוף פעולה נדיר, משרד הביטחון ואנשי גוש עציון, מהצד השני, שלום עכשיו ומוניר מוסא.

מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה: "בית "ביבי" נמצא בסמיכות לאזור מגורים, שנבנה גם הוא באופן בלתי חוקי, וגם לגביו הוצאו צווי הריסה. בנסיבות אלה, ביקש משרד הביטחון לאחד בין שני המקרים, ולהחזיר תשובה לבג"צ לגבי בית "ביבי" והבתים שלידו בתוך 90 יום. בזמן הביניים, הבית ייאטם ולא יתאפשרו בו מגורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully