וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובה נגד מימן: המלחמה על הגז

אבי בר-אלי

26.8.2009 / 23:07

ים תטיס, ספקית הגז של תשובה האשימה את EMG של מימן בסחיטה של חברת החשמל. מימן: "ממתי שיקול עסקי והניסיון לחסל תחרות גוברים על האחריות הלאומית?"

יריית הפתיחה במאבק המחודש בין החברות המספקות גז טבעי לישראל נורתה אתמול­ והיא צפויה לגרור את המשק הישראלי לאחד הקרבות העסקיים הטעונים ביותר שידע. בקרב יעמדו זה מול זה יצחק תשובה, השותף בספקית ים תטיס, ויוסי מימן, השותף בספקית המצרית EMG.

ים תטיס פנתה אתמול במכתב חריף לחברת החשמל והתרתה בה לבל תאשר את העלאת מחירו של הגז שמספקת לה EMG המצרית, תוך אפלייתה לכאורה של ים תטיס. בא כוחה של ים תטיס, עו"ד ד"ר דורי קלגסבלד, שיגר את המכתב לחברי דירקטוריון חברת החשמל, ליו"ר הדירקטוריון מוטי פרידמן ולמנכ"ל עמוס לסקר. בים תטיס שותפות קבוצת דלק שבשליטת תשובה (53%) ונובל אנרג'י האמריקאית (47%).

מימן הגיב בחריפות על מה שכינה "התנהגות חמורה ברמה הלאומית". בשיחה עם TheMarker אמר: "ממתי שיקול עסקי והניסיון לחסל תחרות גוברים על האחריות הלאומית? היכן היה משק החשמל ללא גז ממצרים המפעיל 1,500 קילוואט חשמל בכל יום? מה היה מחיר הגז בישראל אם EMG לא היתה קובעת מחיר נמוך בעשרות אחוזים ממחירי הגז של תשובה?". לדבריו, "עם כל ההבנה למצוקה של דלק, אני במקומם לא הייתי מסכן את משק האנרגיה והיחסים עם מצרים".

מימן הוסיף כי "בניגוד לאחרים" הוא רואה בתחרות גורם חיובי למשק, ועל רקע זה ניצל במות פומביות כדי לקרוא לממשלה לסייע במימון פיתוח שדה הגז הטבעי "תמר". "ברגע ששמעתי שמועות שהבעלים נמצאים במצוקה ונראה שאינם יכולים לגייס את המימון משום שהבנקים נרתעים מהסכומים הנדרשים ורוב הלקוחות הרלוונטיים חתמו או עומדים לחתום עמנו, לא היססתי להמליץ בפני ממשלת ישראל להתגייס ולסייע לתשובה", אמר. "בבוא היום השוק הישראלי יצטרך יותר מהכמות שבכוונתנו לספק. לקראת המחצית השנייה של העשור הבא חשוב שיהיה מקור נוסף, ואם הדברים יזוזו כמו שצריך, יש סיכוי ש'תמר' תמלא את החסר". מימן קרא למתחריו לאמץ נורמות שמשקפות איזון בין אינטרס עסקי לאחריות לאומית. דירקטוריון חברת החשמל יקיים היום דיון בפתיחת חוזה אספקת הגז של החברה עם EMG.

קלגסבלד לחברת החשמל: "עלולים להימצא אחראים אישית לכל הנזקים"

במכתבו לראשי חברת החשמל כתב קלגסבלד: "נזכירכם כי אתם עלולים להימצא אחראים אישית לכל הנזקים שייגרמו למרשותי כתוצאה מההחלטה לשפר את תנאי EMG, בין היתר אם ­כפי שאנו מאמינים ­ בית המשפט יקבע כי התנהגותכם מהווה התרשלות והפרה של חובת הזהירות שאתם חבים כלפי מרשותי".

ים תטיס טוענת במכתב כי EMG הפרה את התחייבויותיה החוזיות לחברת החשמל למן הרגע שבו החלה בהזרמת הגז לישראל. לפי המכתב, במקום לנקוט צעדים משפטיים לאכיפת ההסכם, ביטולו או תביעת פיצויים בגין הפרתו, חברת החשמל מנהלת משא ומתן עם EMG לשינוי תנאי ההסכם ואף לייקור מחיר הגז שישולם למצרים.

"גישה זו מהווה מתן פרס ל-EMG בגין הפרה צינית ותועלתנית של ההסכם עם חברת החשמל וכניעה לעמדה כוחנית של EMG, המכתיבה לחברה תנאים החורגים מההסכם בין הצדדים", כתב קלגסבלד. "קשה להבין כיצד חברת החשמל ­כרשות ציבורית מוותרת על זכויותיה החוזיות וחושפת עצמה ללחצים וסנקציות נוספים שבוודאי יופעלו עליה גם בעתיד, וזאת חרף פסיקה עקבית שלפיה אסור לרשות ציבורית להיכנע ללחצים חוקיים??".

לטענת ים תטיס, החלטת חברת החשמל מונעת משיקולים פוליטיים ומנוגדת לעקרון השוויון, שכן על חברת החשמל היה לפרסם מכרז חדש לאספקת הגז מ-EMG­ ולחלופין להעלות גם את מחיר הגז שהיא רוכשת מים תטיס. בים תטיס טוענים עוד כי היות שחברת החשמל היא מונופול, היא מפירה לכאורה גם את חוק ההגבלים העסקיים.

השותפות בים תטיס דרשו לקבל הזדמנות להופיע בפני דירקטוריון חברת החשמל לפני שיצביע על עדכון ההסכם. בחברת החשמל דחו כבר אתמול את הבקשה ומסרו כי טענותיהן של השותפות יובאו בפני הדירקטוריון, ובעקבות הדיון תישלח אל קלגסבלד תשובה מפורטת.

חברת חשמל: "טענותיה של ים תטיס חסרות בסיס"

"חברת החשמל דוחה מכל וכל טענותיה של חברת ים תטיס", נמסר עוד מחברת החשמל. "טענותיה חסרות כל בסיס עובדתי ומשפטי".

מקורב ל-EMG אמר אתמול: "הפנייה לדירקטורים של חברת החשמל היא ניסיון פאתטי להפעיל מניפולציה". לדבריו, "בחודשים האחרונים דלק אנרגיה עוסקת במכירת גז לבורסה, לא למשק החשמל. לא במקרה שום דבר אינו ברור ­ המחיר, המועד, הכמות. כולם לוטים בערפל, והסיפורים עליהם משתנים מיום ליום. לא במקרה מתפרסמים בכל שבוע נתונים סותרים על 'דלית' ו'תמר', למשל, איך גז מתמר יגיע לשוק בעוד שלוש שנים, כאשר שדה 'דלית', שהיה אמור לאפשר את הגישור, נדחה אם לא נזנח, וכאשר המימון עוד רחוק ומכאן שבמקרה הטוב הביצוע מעבר לאופק?

"האם ההשקעה הנדרשת היא מיליארד דולר, 2 מיליארד דולר, 3 או 4? את כל ההערכות הללו כבר קראנו מגורמים ש'מקורבים' לקבוצה, ולפחות עד כה הבנקאות הישראלית והזרה משום מה אינה מוכנה להתגייס. אולי הם מקבלים נתוני אמת שמעוררים ספקות על עתיד הפרויקט?

"איך הם מבטיחים לספק 5 ממ"ק בשנה כאשר אינם יודעים את גודל ההשקעה, אינם מצליחים לגייסה, ואין להם ולו לקוח אחד שכנגדו אפשר להתחיל לממן? רק דבר אחד ברור: מחיריהם היו גבוהים משלנו לפני עשור, הם גבוהים משלנו היום, ויהיוגבוהים משלנו בבוא היום, אם יצליחו לממן את הפרויקט וכאשר יצטרכו להחזיר את השקעת הענק הזאת".

קבוצת מרחב מסרה בתגובה: "תמוה שחברת דלק, הגובה מלקוחותיה מחירים שגבוהים משמעותית ממחירי EMG, בוחרת להתעלם מהשינוי הדרסטי שחל במחירי האנרגיה בעשור האחרון, מאז נקבע המחיר המצרי האחרון לחברת החשמל. ברור לנו שדלק חוששת מתחרות בשל העובדה שמחירינו תמיד היו ותמיד יהיו הזולים במשק. מרחב מברכת על כל תחרות, במיוחד כשהיא משרתת את האינטרס של משק האנרגיה הלאומי".

חברת החשמל פירסמה מכרז ראשון לרכישת גז טבעי ב-2000. החברה ביקשה משלוש קבוצות:­ ים תטיס, EMG ובריטיש גז, הצעות כספיות לרכישת 2.5 מיליארד מ"ק גז בשנה למשך 20 שנה. EMG זכתה אז במכרז בזכות מחיר אטרקטיווי במיוחד (2.75 דולר למיליון BTU). עם זאת, ים תטיס הפעילה לחץ על שילובו של ספק גז ישראלי בהתקשרות, ולאחר שהסכימה להשוות את מחיר הגז שלה לזה של EMG חתמה עם חברת החשמל על חוזה לאספקת 1.8 מיליארד מ"ק ל-15 שנה בהיקף כספי כולל של כ-1.5 מיליארד דולר.

לסקר רמז כי מפעילות הגז מפעילות לחץ על הדרג הפוליטי

החוזה המסחרי בין EMG לחברת החשמל נחתם רק ב-2005, לאחר נתק ממושך ולאחר שבין ממשלות ישראל ומצרים נחתם הסכם מטרייה מדיני להבטחת אספקת הגז. ב-2006 החלה EMG בפרויקט הנחת צינור גז טבעי תת-ימי מחוף אל-עריש שבמצרים למתחם קצא"א שבאשקלון, לאורך כ-100 ק"מ בעלות מוערכת של 470 מיליון דולר.

הנחת הצינור הסתיימה בסוף 2007, וההזרמה המסחרית בו החלה ב-1 במאי 2008. עם זאת, מאז תחילתה לא היתה ההזרמה המסחרית מלאה ורציפה. בחלוף מספר שבועות מתחילת ההזרמה דרשה ממשלת מצרים רשמית לייקר את הגז שהיא מוכרת ל-EMG, לאור פרק הזמן שחלף מאז נקבע מחיר הגז ב-2000. בתום משא ומתן של חצי שנה סיכמו השלטונות ו-EMG על המחיר החדש. לאור זאת נדרשה EMG לייקר גם את הגז שהיא מוכרת בישראל, כדי להשאיר בידה מרווח שיווק סביר.

בחודשים האחרונים ניהלה EMG משא ומתן שקט עם חברת החשמל במטרה לפתוח את החוזים הקיימים ולעדכן את מחיר הגז הטבעי כלפי מעלה. ביולי פנה מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, אל שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, ויידע אותו כי לאחר שקילת כל האפשרויות שעמדו בפני החברה: ­ביטול ההסכם, אכיפתו או שינויו, הוחלט על עדכון חוזה הגז עם EMG כדי להבטיח את אספקת הגז. ההחלטה נומקה בשיקול האסטרטגי בעד גיוון מקורות האנרגיה של המדינה, והתקבלה למרות הפרת ההתחייבויות החוזיות מצד הספקית ולמרות והציפייה שהצעד יעורר את התנגדותה שלים תטיס.

מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור, אמר בתחילת השנה בראיון ל-TheMarker כי ים תטיס "לא תישאר אדישה" אם חוזה הגז עם מתחרתה המצרית ייפתח. יו"ר קבוצת דלק, גבי לסט, אמר ל-TheMarker לפני כחודשיים: "אנחנו לא מאיימים על אף אחד, אבל כפי שעמדנו בהתחייבויות של הסכם קיים, הרי שאם הוא ישונה ­ אנחנו נהיה שם. במשך שנים עמדנו בכל תנאי ההסכם וסיפקנו את הכמויות שהתחייבנו להן במועד, ולכן אני לא רואה אפשרות שנקופח".

באחרונה התבטא לסקר בעניין התבטאויותיהן של שתי ספקיות הגז ורמז על הלחצים שהן מפעילות על הדרג הפוליטי. לדבריו, "האמת היא שכולם מונעים מאינטרס עסקי, כולם רוצים חוזה עם חברת החשמל, רוצים להרוויח מאות מיליונים ולמשוך דיווידנדים ושכר במיליונים. זה בסדר גמור ,­הרי גם אני בא מהעולם העסקי ­אבל צריך להגיד את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully