וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירקטורים בחברת החשמל: "לא הופתענו ממעצר כהן"

מאת הילה רז

26.8.2009 / 10:19

דירקטורים בחברה טוענים: "התחלנו לחשוד בהתנהלותו הרבה לפני פרשיית השוחד" ומוסיפים: "עד היום לא עשו עם הקרקע של רוגוזין דבר"

"בשנה הראשונה התפעלתי ממנו", סיפר עדי אמוראי, סגן שר האוצר לשעבר ויו"ר דירקטוריון חברת החשמל ב-1992-1995 על השופט לשעבר דן כהן, שנעצר בפרו בחשד לקבלת שוחד במסגרת עבודתו כדירקטור בחברת החשמל. "הוא אדם חכם וחריף. מהשנה השנייה התחלתי לחשוד בהתנהלותו, ובשלישית בוודאות לא האמנתי לו. אלה היו תחושות בלבד, שנבעו מההתנהלות שלו".

"אני לא זוכר במדויק, אבל הוא היה לי ליריב קשה והצליח לגבש רוב בחברי הדירקטוריון נגדי". לשאלה אם ניסה לפנות לגורמי חקירה, השיב: "לא הסתרתי את תחושותי, אבל לא היה לי שום דבר מוצק. אם היתה לי הוכחה, הייתי מתלונן. היה לי רק חוש ריח, אבל טעיתי בכיוון. לא חשדתי בסימנס, חשדתי שהוא משרת אחרים".

אמוראי סיפר כי כמה חודשים לפני שעזב את חברת החשמל ניסה להרכיב ראשי ועדות שהיה בטוח ביושרם ובעצמאותם. "הוא ניהל אופוזיציה נגדי והשיג רוב שדחה מועמדים שהצעתי. למשל, רציתי למנות את עו"ד שפיר שילנסקי, בנו של יו"ר הכנסת לשעבר דב שילנסקי, ליו"ר ועדת המכרזים. כהן הכשיל זאת".

חבר דירקטוריון בעבר סיפר על הלך הרוח ששרר בדירקטוריון חברת חשמל באמצע שנות ה-90: "הדירקטוריון שאף להביא לתחרות בין ספקי החברה כדי להוזיל עלויות של ציוד ועבודות. זה היה בניגוד לעמדת ההנהלה, שתמכה במצב הקיים".

לדבריו, כהן היה חריג מבחינה זו: "הוא לא היה דומיננטי במאבק הדירקטוריון בהנהלה להוזלת עלויות. הוא ניהל מאבקי חורמה רק במקרים שבהם היה לו עניין". לדבריו, הוא לא הופתע ממעורבותו של כהן בפרשות השוחד ואמר: "עד היום לא עשו עם הקרקע של רוגוזין דבר".

המחיר קפץ ל-63 מיליון

האישום הראשון בכתב האישום נוגע לחברה הציבורית תעשיות רוגוזין. לטענת הפרקליטות, איש העסקים עזרא הראל המנוח, שרכש את השליטה בחברת רוגוזין, שיחד את כהן בסכום של 2 מיליון דולר בתמורה לעזרתו של כהן בסגירת עסקה למכירת קרקע של החברה באשדוד לחברת החשמל במחיר גבוה בהרבה מהמחיר שנידון במו"מ - 62.5 מיליון דולר.

פרשה נוספת המיוחסת לכהן נוגעת לרכישת טורבינות גז של חברת החשמל מחברת סימנס הגרמנית בעסקה בסך 340 מיליון יורו. לפי האישום, אורן אהרונסון, ושותף בסימנס ישראל, פעל בשיתוף פעולה עם כהן כדי שחברת חשמל תזרז את ההכרזה על הזוכה במכרז, כדי שהמתחרה ג'נרל אלקטריק לא תספיק לשפר את הצעתה. לפי האישום, באפריל 2001 סיכמו הנאשם ואהרונסון במפורש שכהן יקבל שוחד בסך כמיליון יורו תמורת קידום זכייתה של סימנס במכרז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully