וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנו נלחמים על קיום ולא על טריטוריה"

פנחס וולף, לונדון

25.8.2009 / 20:10

בשיחה עם עיתונאים בלונדון התייחס רה"מ לנושא הפלסטיני והבהיר את עמדתו. "הבעיה היא הסירוב להכיר בישראל כמדינת העם היהודי". פנחס וולף - שליח וואלה! חדשות ללונדון

נעם כהן

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: פנחס וולף)

ראש הממשלה בנימין נתניהו השוהה בלונדון התייחס הערב (שלישי) בתדרוך עיתונאים לעניין הפלסטיני. לדברי נתניהו, "יש חילוקי דעות בנוגע להתנחלויות וזה צריך להיפתר, אבל זו לא הבעיה העיקרית, הבעיה זה הסירוב המתמשך להכיר בישראל כמדינת העם היהודי והגיע הזמן לומר את האמת ולדרוש את ההכרה. מהם אנו לא זקוקים ללגיטימציה, אבל האמירה הזאת קריטית לצורך ההפנמה בצד הפלסטיני וזה תהליך שיכול לבוא רק אם המנהיגות הפלסטינית תאמר את הדברים וזה מונע את פתרון הסכסוך. הגיע הזמן שיידעו מה אנחנו דורשים. זה לא ויכוח על טריטוריה אלא על קיום ואני רואה שככל שאנו עומדים על הנקודה הזו, הדבר גם מחלחל כמו גם הדרישה לסיום הסכסוך".

נתניהו גם התבקש להתייחס לטענות על כך שממשלת בריטניה מממנת ארגונים כמו "שוברים שתיקה" שפרסם עדויות של חיילי צה"ל, אשר השתתפו במבצע עופרת יצוקה. בנושא זה אמר ראש הממשלה כי "לא ראיתי שארגון "שוברים שתיקה" שוברים שתיקה בכמה מהמשטרים הבולטים במזרח התיכון. הם שוברים שתיקה בעיקר אל מול הדמוקרטיה היחידה שיש לה בית משפט עליון ועיתונות שקופה וחוקרת. במקומות שיש השתקה שכאלו לא חסרים באזורנו, לרבות חמאס שהוא שלוחה של המשטר האירני, לא ראיתי את אותה התלהבות והתגייסות. אנחנו מצפים ששום ממשלה לא תסייע לעניין".

מוקדם יותר אמר נתניהו במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון כי "הבהרתי בשיחות עם אובמה שירושלים היא בירת ישראל. ירושלים היא לא התנחלות, היא הבירה המאוחדת של ישראל וכבר 3,000 שנה אנו בונים בה".

בנוגע לתנאים להקמת מדינה פלסטינית, אמר נתניהו, כי "על המדינה הפלסטינית להיות מפורזת ועליה להכיר בישראל כיהודית. הסרנו עשרות מחסומים בגדה והרחבנו את זמן המעבר במעבר אלנבי לירדן. כעת אנו מצפים תנועה דומה אצל הפלסטינים, אך עד כה לא היתה תגובה אמיצה מצדם. על הפלסטינים להגיד שהמאבק נגמר ורק כך יושג יהיה שלום אמיתי".

נתניהו הוסיף, כי "ישראל ובריטניה קשורים בהיסטוריה משותפת וקשורה בערכים ואינטרסים משותפים. יש לנו תקוות משותפות ואתגרים משותפים. אירן היא איום מרכזי על המזרח התיכון ועל העולם כולו. על כל הקהילה הבינלאומית למנוע את התגרענות אירן".

ראש הממשלה הבריטי בראון אמר כי "אנחנו רוצים לעשות כל שביכולתנו כדי לתמוך בתהליך השלום. אנחנו רוצים ישראל בטוחה מפני טרור ורוצים כלכלה משגשגת בצד הפלסטיני. ממשלת בריטניה רוצה לעבוד עם נתניהו ועם מדינות ערב כדי שיתמכו בתהליך השלום".

עשרות בני אדם הפגינו נגד ישראל

לפני הפגישה הפגינו עשרות בני אדם. המפגינים מחו נגד הכיבוש הישראלי בשטחים והחזיקו דגלי אש"ף וכרזות עם הכיתוב: "לסיים את המצור על עזה", "חירות לפלסטין", ו-"stop Israel". המפגינים ניסו לחסום את הכביש במקום והשוטרים עיכבו מספר מפגינים לחקירה.

במהלך פגישתו עם בראון העלה נתניהו את נושא האיום המשפטי על קציני צה"ל וכן את נושא החרם האקדמי על ישראל לדברי נתניהו, "יש פה דבר שאינו מתיישב עם המוסר והשכל הישר. שתי המדינות נלחמות מול אותם טרוריסטים, בריטניה עושה זאת מעבר לים ואנו עושים זאת מקרוב. באותה מידה שלא יאשימו את הצבא הבריטי, אין מקום להאשים את צה"ל בהאשמות שווא כאלה, יש פה א-סימטריה בלתי מתקבלת על הדעת".

בנוגע לאיום האירני אמר בראון כי "הבהרתי לנתניהו שאין מקום בעולם מתורבת לאיום האירני. אנחנו חולקים עם ישראל את הדאגה מפני פיתוח נשק גרעיני באירן. הדאגה היא לא מפיתוח גרעין אזרחי וטענות אירן אינן משכנעות צריך לשתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית לקבל את הצעת ברק אובמה לקיום שיחות ישירות. עד אז הקהילה תוסיף להסתכל בחשדנות על פיתוח הגרעין האירני".

נתניהו אמר בנושא האירני כי "יש לעצור את אירן מפיתוח נשק גרעיני. שמהווה איום גדול על ישראל על האזור ועל העולם . צריך לצאת קול ברור מלונדון ומבירות אחרות בעולם שאין להסכים לנשק גרעיני באירן".

אמש אמר נתניהו בפגישה עם עיתונאים בריטים כי "שורש הסכסוך הוא אי הנכונות הפלסטינית להכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. אם לא תהיה הכרה בישראל כמדינתו של העם היהודי, לא יוכל להיות הסדר שלום". מחר תתקיים פגישה בין ראש הממשלה לבין השליח האמריקאי המיוחד למזרח התיכון ג'ורג' מיטשל.

נתניהו ממשיך לטעון כי ישראל עשתה צעדים לקראת הפלסטינים וכי כעת הגיע הזמן למחוות מהצד הערבי ובראשם הסעודים. כל זאת, צריך יהיה לעשות לפי גישת נתניהו לפני נתינת הסכמה לדרישת האמריקאים להקפאת הבנייה בהתנחלויות. לאחר פגישתו עם מיטשל ימריא נתניהו לברלין שם ייפגש עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

עדכון ראשון: 17:35

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully