וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת לימודים חדשה, אופק ישן

גילה קליין

24.8.2009 / 14:23

רגע לפני תחילת שנת הלימודים מזהירה גילה קליין כי רפורמת "אופק חדש"י וצרת "מכונות" המנפיקות "דוחות" ופוגעת במורים ובתלמידים

את הימים האחרונים לפני סיום חופשת הקיץ, אני מנצלת לשם הרהור, משוב ובקרה על הנעשה במערכת החינוך שלנו בשנים האחרונות ובעיקר בעת האחרונה בעקבות רפורמת "אופק חדש". מערכת החינוך בישראל נמצאת באחת מהתקופות הקשות שידעה: אלימות גואה, הישגי תלמידים נמוכים, צפיפות בכיתות, התערבות ולא מעורבות של הורים בנעשה בביה"ס ועוד. רפורמת "אופק חדש" בבתי ספר, רפורמה שצפינו שביכולתה להצמיח שינוי אמיתי במערכת ע"י שינוי בשכר עובדי ההוראה ,מתן שעות הוראה רבות לבתי הספר, צמצום תלמידים בכיתות ועוד. למרות הציפייה, הרפורמה עדיין לא הצליחה להתרומם מעל להצהרות והבטחות. נכון, היו שינויים שהופעלו בבתי הספר, אך מרביתם היו חלקיים.

המורים מסתובבים בתחושת אי ודאות נוראית. מצד אחד, ההסתדרות מנחה אותם כך, ומאידך המפקח מנחה אותם אחרת. מכעיס לראות כי במשרד החינוך נחפזים להכניס עוד ועוד בתי ספר לרפורמה זו עוד לפני שטיפלו באופן יסודי ועמוק בבתי הספר שכבר נמצאים שנתיים בתהליך. למשרד החינוך הוגשו משובים ודוחות לאורך כל התקופה המציגים את טענות עובדי ההוראה המעידים על עומסים רבים: על דרישה אינטנסיבית לכתיבת דוחות כמעט על כל צעד שמבצע עובד הוראה, על הצפיפות הנוראית בחדרי הכיתות ועל הוצאות כספיות רבות מצד המורים, אך לא נעשה דבר בנושא.

לא בכל בתי הספר יש תשתיות ראויות, במקום "חדרי השהייה" (לטובת קיום שיחות אישיות עם התלמידים) שתוכננו בפועל, בחלק מבתי הספר הקצו פינה בחדר מורים אף על פי שסוכם על חדרים מאורגנים עם ציוד ומחשוב. אני חשה כי עלינו להלחם על כל פרט קטן מבלי להתעסק עוד במהות, זאת לנוכח הדרגה שמא יבוא פקח ויפתיע את ביה"ס, ויבחן שאכן יושמו הדברים. עם זאת, כן חשוב להתעקש על כל פרט קטן שמשמעותי בעיני המורה והתלמיד. זוהי המסגרת שתאפשר יצירת תהליכים נעימים וראויים. כאשר ישנה סביבת עבודה נעימה הדבר יוצר פתיחות והרגשה טובה.

הרפורמה יוצרת "מכונות" המנפיקות "דוחות", לא זה רצוננו. בעת הכניסה לביה"ס אנו מעוניינים לפגוש מורה נעים ורגוע המקרין אהבה לתלמיד .מורה שחוק , עמוס ולחוץ אינו משיג מטרה זו ואף יוצר את ההפך.

שאלת ההתמודדות עם אלימות בית ספרית תמשיך להוביל אותנו, רק נחישות מצד כל המערכת: מנהל, צוות ביה"ס והוריי ביה"ס - ועמידה עיקשת של כולנו ליישום תקנונים של ביה"ס והמחוז מבלי חשש מה יאמרו בחוץ,תוביל לשינוי אמיתי. כולנו מחכים לתוכנית של שר החינוך אך כולנו צריכים לייחל ששיקולים פוליטיים ישפיעו על יישומה. עצירה לחשיבה על הערכים הלאומיים והאישים שיש להנחיל לתלמידנו צריכה להיות בראש מעינינו ורק לאחר מכן "לרדוף" אחר הציונים.. חשוב שממערכת החינוך יצאו בני אדם ורק לאחר מכן "גאונים".

אני קוראת ומתריעה כי אנו ניצבים לפני שנה מלאת אתגרים שתהיה לא קלה לציבור התלמידים, המורים וההורים. כמי שנפגשת עם מורים רבים בארץ אני שומעת לא מעט כי הם מפחדים וכולם שותקים. השתיקה ואי היכולת לומר בקול גדול כי ישנם ליקויים רבים וישנן בעיות שאם לא יבואו לפתרונם כעת, יביאו אותנו להרס בעתיד. כמי שמאמינה במורים ובעבודתם אני נאבקת למען תנאים הולמים וראויים יותר לציבור המורים.

* גילה קליין היא יו"ר הסתדרות המורים באשדוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully