וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גם בעוד 16 שנה לא יהיה הסכם שלום"

23.8.2009 / 14:55

48 שעות לפני פגישת נתניהו עם השליח האמריקאי מיטשל, תוקע שר החוץ מקלות בגלגלי התהליך המדיני. בתדרוך לעיתונאים הצהיר: "לא ניתן לגשר על הפערים בינינו לבין הפלסטינים"

שר החוץ אביגדור ליברמן מתח היום (ראשון) ביקורת חסרת תקדים על התהליך המדיני עם הרשות הפלסטינית. בתדרוך מיוחד לעיתונאים אמר ליברמן, כי "אין שום סיכוי לגשר על העמדות בישראליות והפלסטיניות בעתיד הנראה לעין". לדבריו, "כשחתמו על הסכמי אוסלו, עם כל הנאיביות והתקוות, קבעו שבתוך שש שנים יהיה הסכם כולל. מאז עברו 16 שנה, וגם בעוד 16 שנה לא יהיה הסכם כולל". עוד אמר ליברמן כי,
"אנחנו מנסים לייצר סדר יום חדש מתוך הכרה שהחזון של הנשיא האמריקאי אובמה להגיע לפיתרון תוך שנתיים אינו ריאלי".


ליברמן הוסיף ואמר, כי "אחת הטעויות של משרד החוץ בשנים האחרונות היא שב-90% מהזמן הוא הפך למשרד לעניינים פלסטינים. אין לי שום כוונה לעשות את אותו הדבר".

בנוסף, תקף שר החוץ את הרשות הפלסטינית ואת ארגון פתח. לדבריו, "החלטות ועידת הפתח האחרונה מדברות על שימוש באלימות, על ירושלים כולה, על זכות שיבה אבסולוטית והאשמות שישראל הרגה את ערפאת". לכן, הסביר, "גם מי שאומר ששתי מדינות לשני עמים יביא לקץ לסכסוך לא מבין מה הוא מדבר או שהוא מהתל בכוונה תחילה".

עוד אמר ליברמן, כי הוא שמח ש"הצליח לאכזב את כולם". "כולם חשבו שאומר 'מה שרואים מכאן לא רואים משם', שאשבור שמאלה ואהיה נושא הדגל של השלום האבסולוטי. אני רואה מכאן יותר טוב ממה שראיתי משם, וזה מחזק את כל אותן דעות ותפיסות איתן רצתי במערכת הבחירות".

"מה קיבלנו אחרי כל סיכום? מלחמה"

"פתרון שתי מדינות לא יביא לקץ הסכסוך, הוא יביא את הסכסוך אל תוך גבולות 1967", תקף. "ברור שלמחרת הקמת מדינה פלסטינית, אם תקום, תבוא דרישה לאוטונומיה בגליל ובנגב". שר החוץ הוסיף, כי אמנם יש "אחרים המאמינים בדרך הזאת, אז שינסו. אנחנו כבר מנסים 16 שנה". לטענתו, "מה קיבלנו אחרי כל סיכום? מלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה ומבוי סתום בתחום המדיני".

"האם אחרי פינוי גוש קטיף וועידת קמפ דיוויד הגענו להסכם כולל?", תהה ליברמן, "בצד השני אנחנו רואים רק הקשחה". ליברמן רמז ככל הנראה ליוזמות שלום אחרות, ואמר כי הוא "מוכן לתת פרק זמן שיהיה עוד ניסיון, אך לא אקח על עצמי משימות שאני לא מאמין בהן".

שר החוץ דיבר גם על הבנייה בהתנחלויות ואמר כי "בהרבה מקומות בעולם יש סכסוכים, והחיים שם לא נעצרים. אני מציע שלא נעצור את החיים, לא בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון ולא אצל הפלסטינים". לטענתו, הוא תומך בהקלות "בתחום הכלכלי ובשיפור סידורי הביטחון, אבל איננו יכולים להקפיא את החיים".

ליברמן הוסיף ותקף את מגני ההתנחלויות ואמר כי "מי החליט שההתנחלויות הן המכשול לשלום? לפני 1967 היה פה שלום? פתח ואשף הוקמו לפני או אחרי 1967? ההבדל הוא שהסכסוך התחיל כלאומי והפך עם השנים ליותר דתי מלאומי, ומורכב יותר לפתרון".

עם זאת, אמר ליברמן כי במשך השנה הראשונה של הממשלה הוא יאפשר ביטוי גם לדעות האחרות, ואולי התכוון בכך ליוזמת השלום של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. "סדר העדיפויות שלי הוא ברור, והפלסטיני הוא לא הראשון בהן", אמר, "לכן אני יכול להרשות לעצמי להתפשר, לפחות כרגע, בסוגייה הפלסטינית".

"נכבוש שוב את רמת הגולן?"

ליברמן דיבר גם על הסכם שלום אפשרי עם סוריה ואמר כי "חייבים לעשות שיקול דעת סביר. אני בעד שלום עם סוריה, אך תמורת שלום ולא תמורת רמת הגולן". הוא תקף ואמר, "כל רמת הגולן היא 1,200 קילומטרים רבועים, ויש שם כ-20 אלף דרוזים. זה לא משהו קריטי מבחינת סוריה". לטענתו, "אסד אומר שהוא לא יפסיק את הקשר עם אירן ולא יסגור את משרדי חמאס וג'יהאד בעקבות הסכם שלום. אז רוצים שנרד מהגולן? נניח שניתן לסורים את הגולן והם ימשיכו לספק נשק, שוב נכבוש את רמת הגולן?".

שר החוץ סיכם ודיבר גם על רצונה של ישראל להיות חלק מארגונים בינלאומיים, כמו האיחוד האירופי. לטענתו, "אנו לא חברים בשום ארגון בינלאומי, ובמקרה הטוב אנחנו מקבלים את עמדת המשקיף – זה אינו מצב בריא". ליברמן הוסיף, כי "לישראל יש הרבה מה להציע ואין סיבה שנשאר לבד לעולמי עד. זה קשה, אך לא בלתי אפשרי. אנחנו צריכים לצאת מהבדידות הזו ולנסות להיות חברים במסגרת עם מדינות נוספות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully