וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקדמות במשא ומתן על הקפאת ההתנחלויות

יהושע בריינר ופנחס וולף

23.8.2009 / 6:15

על פי הפשרה המסתמנת בין ירושלים לוושינגטון, הבנייה החדשה תוקפא ובמקביל תסתיים בנייה שכבר החלה. שלום עכשיו: "הבנייה בהתנחלויות נמשכת בעידוד המממשלה"

השליחים הישראלים לשיחות עם ארה"ב, עורך הדין יצחק מולכו ותת אלוף מייק הרצוג, שבו מפגישותיהם עם בכירים בממשל האמריקאי ודיווחו בסוף השבוע לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון אהוד ברק ולשר החוץ אביגדור ליברמן, כי במהלך השיחות עם האמריקאים חלה התקדמות בנוגע לנושא הקפאת ההתנחלויות.

מהשיחות עלה כי השליח המיוחד למזרח התיכון ג'ורג' מיטשל יציע לישראל להקפיא את הבנייה החדשה בהתנחלויות וארצות הברית מצדה תיתן את הסכמתה להשלמת מבנים שנמצאים בתהליך עבודה. מיטשל צפוי להעלות את הדברים בפגישתו הקרובה עם נתניהו, שתתקיים ביום רביעי. בתמורה ינרמלו מדינות ערב והפלסטינים את הקשרים עם ישראל. גורם מדיני בכיר אמר לקול ישראל כי "כי חידוש הקשרים עם מדינות כמו קטאר, עומאן ומרוקו לא תחשב תמורה" וכי "ישראל לא תשלם עבור אותה תמורה".

עוד אמר הבכיר כי "תמורה תחשב בעיני ישראל ביטול האמברגו שהטילה עליה הליגה הערבית, אישור מעבר מטוסים של ישראל בשמי מדינות ערב, קשרי בנקאות, תיירות וסחר. באשר לתמורה הפלסטינית, ישראל תחשיב מהלכים כהעמקת הלחימה בטרור, הפסקת ההסתה ושיחות בלי תנאים מוקדמים".

בתוך כך, דו"ח חצי שנתי של "שלום עכשיו", שעוקב אחר הבנייה בשטחי הגדה המערבית, טוען כי הבנייה בהתנחלויות נמשכת בעידוד הממשלה וללא כל הקפאה. בדו"ח מובאות דוגמאות המעידות על המשך הבנייה מצד המתנחלים, בתוך מה שמכונה ב"שלום עכשיו" כ"מסלולים עוקפים להקפאת הבנייה"..

"חשוב להבהיר", נכתב בדו"ח, "כי בסמכות הממשלה למנוע גם בנייה שאושרה בעבר, אך מבחינה פוליטית קל יותר לממשלה לאפשר את הבנייה בעצימת עין". על פי "שלום עכשיו", ישנן כ-40 אלף יחידות דיור מתוכניות שאושרו בעבר אולם טרם נבנו בפועל. בנושא המאחזים נכתב בדו"ח כי על אף הדרישה האמריקאית, לא רק שלא פונו המאחזים הבילתי חוקיים, אלא שהמקומות אף התרחבו.

בהמשך נכתב כי בעשרה מתוך 23 המאחזים המיועדים לפינוי התרחבה הבנייה. כך לדוגמה מובא המאחז אביגיל - שם נוספו שלושה קרוואנים חדשים, בחוות גלעד התגלו שישה מבנים חדשים, במיגרון נוסף מבנה נוסף ובמצפה לכיש נוספו שני קרוואנים ושני מבני קבע חדשים.

ממשלת נתניהו לא עוצרת אף פרויקט

"למתנחלים אין סיבה להתלונן", אומר מזכ"ל שלום עכשיו יריב אופנהיימר, "המציאות בשטח מוכיחה כי גם מבלי להוציא מכרזים רשמייים אפשר לקדם עשרות תוכניות בנייה למאות יחידות דיור. גם ממשלת נתניהו איננה עוצרת אף פרויקט ומאפשרת למתנחלים להמשיך לבנות במאחזים ובהתנחלויות. על אף הנסיון לסתום פיות ולהשמיץ את 'שלום עכשיו' אנחנו נמשיך להיאבק על הסיכוי להיפרד מהפלסטינים ולממש את חזון שתי המדינות".

בתגובה לדברים נמסר מוועד מתיישבי בנימין כי "מסתבר שאנשי שלום עכשיו אכן חבורת וירוסים המבקשת למצוץ את דמה של ההתיישבות היהודית ולהפוך את יהודה ושומרון ליודנריין".

ועד מתיישבי השומרון מסר בתגובה כי: "חבורת השטינקרים הזו בנתה קריירה משנאת ההתיישבות היהודית. כנראה שסדרי העבודה: ימשיכו להיות כאלה: המתיישבים היהודים יבנו את ארץ ישראל ומלשיני שלום עכשיו ימשיכו להנפיק דו"חות".

ראש מועצת שומרון גרשון מסיקה אמר בתגובה לפרסום הדו"ח של "שלום עכשיו" כי "חבל שאנשי שלום עכשיו לא מצאו עדיין עבודה שמכבדת את בעליה והם עסוקים ללא הרף בניסיון למנוע מיהודים לגור ביו"ש, מדובר בדו"חות ממוחזרים עם נתונים ישנים מתקופת אולמרט, הייתי גם שמח אם ממשלת נתניהו תאשר את המשך הבנייה".

סוגיית הבנייה בהתנחלויות עומדת במרכז המחלוקת בין ארה"ב וישראל בחודשים האחרונים. במהלך השבוע שעבר אמר נשיא ארצות הברית ברק אובמה לאחר פגישתו עם נשיא מצרים חוסני מובארק, כי הוא "רואה התפתחויות בכיוון הנכון בסוגיית הבנייה בהתנחלויות בישראל".

בסיור שערך שר הפנים אלי ישי לפני כשבועיים בשטחי E1, מזרחית לירושלים, אמר ישי כי הוא "מקווה שראש הממשלה יצליח לשכנע את האמריקאים. אם נשכנע אותם, מה טוב, אך במידה שלא, ישראל תצטרך לבנות בכל גושי ההתיישבות. אני בטוח שהאמריקאים יבינו זאת בסוף, שלישראל לא היה מנוס".

עדכון ראשון: 1:59

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully