וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם היום לא נבחרו שופטים לעליון

עדי שמחוביץ

21.8.2009 / 14:30

בפעם השלישית במהלך הקדנציה של שר המשפטים יעקב נאמן, התכנסה הוועדה לבחירת שופטים, אולם הדיון הסתיים ללא תוצאות. השר גלעד ארדן: "אם לא נגיע להסכמה מוטב שייבחרו שלושה שופטים זמניים"

גדעון צנטנר

(צילום:גדעון צנטנר, עריכה:רן צימט)

הוועדה לבחירת שופטים, שהתכנסה הבוקר (שישי) פעם נוספת, בנסיון למנות שופטים לבית המשפט העליון סיימה את הדיון ללא תוצאות. היא תשוב ותתכנס ביום ראשון הקרוב. זהו היה כינוסה השלישי של הוועדה מאז כניסתו של שר המשפטים, יעקב נאמן, לתפקיד. בכינוס הוועדה האחרון, לפני כחודש, נראה היה כי יש רצון של כל חברי הוועדה למנות שופטים לבית המשפט העליון בהקדם, אך גם היום כנראה לא ייבחרו שופטים.

הוועדה התכנסה בצל חילוקי דעות כבדים בין חברי הוועדה, במיוחד בין שופטי העליון - הנשיאה דורית ביניש, השופטת אילה פרוקצ'יה והשופט אדמונד לוי - לבין חברי הכנסת דוד רותם, אורי אריאל והשר גלעד ארדן. המחלוקת בין שני הצדדים היא בעיקר על זהות השופטים. לפי "חוק סער", שופט ייבחר על ידי הוועדה ברוב של שבעה חברים מתוך תשעת חברי הוועדה, וחילוקי הדעות מביאים לכך שכל "צד" יכול להכשיל את הבחירה.

אורי אריאל (האיחוד הלאומי) אמר בתום הדיון של הוועדה לבחירת שופטים, כי "היתה התקדמות מסוימת והישיבה תימשך ביום ראשון. בשבת כולנו נשב ונחשוב. אני מאמין שכולם רוצים למנות שופטים בצורה מהירה ומקווה שיהיו תוצאות".

השר גלעד ארדן (ליכוד) אמר בכניסה לישיבה כי הוא פסימי באשר לסיכויי הוועדה לבחור שופטים. "לצערי, למרות שהחוק החדש מחייב הגעה לקונצנזוס, לאור ההבנה של חשיבות תפקיד השופט ולאור האמון שאנו רוצים שהציבור ייתן בבית המשפט, ההבנה לא חלחלה לחברי הוועדה. חלק מהם חושב שקונצנזוס אומר, שרק מועמדים מטעמם ראויים להיכנס לשעריו של בית המשפט העליון".

"הציבור לא צריך לשלם את מחיר אי ההסכמות", אמר ארדן, "אם לא נגיע להסכמה אז מוטב שיבחרו שלושה שופטים זמניים. כל המועמדים שברשימה ראויים ואנו מכירים את עבודתם. לא יקרה כלום אם חלק מחברי הועדה קצת יתפשרו על עמדותיהם ויכול להיות שסוף סוף נמנה שלושה מינויי קבע ונשלים את מכסת שופטי בית המשפט העליון. אני סבור כי יש לעשות כל מאמץ כדי למנות מינויי קבע".

בשבועות האחרונים ניסו חברי הוועדה בתיווכו של השר נאמן להגיע לפשרה, אך כל צד התבצר בעמדתו. השר נאמן הציע כפשרה למנות את השופט עוזי פוגלמן, המועמד המועדף על הנשיאה ביניש, והשופט ספי אילון, המועמד המועדף על נאמן כמינויי קבע ושופט שלישי כמינוי זמני, אך חברי הוועדה התנגדו גם לפשרה זו. בימים האחרונים נערכו פגישות בין הצדדים והועלתה הצעת פשרה נוספת על ידי חברי הכנסת רותם ואריאל והשר ארדן: השלושה הציעו למנות שלושה מינויים זמניים לבית המשפט העליון ולאחר חצי שנה להחליפם בשלושה מינויים אחרים, וכעבור שנה לבחור מבניהם את מינויי הקבע. כך, טענו השלושה, ניתן יהיה לבחון את כישורי השיפוט של המועמדים.

בכניסה לישיבה הפגין חבר הכנסת דוד רותם (ישראל ביתנו)אופטימיות. "אני מאמין שיהיה בסדר. אנחנו באים לישיבה לנהל דיון ונקבל החלטות. כל החלטה שתתקבל תהיה לטובת מערכת המשפט". חבר הכנסת רותם הסביר כי מינוי זמני של שופט בבית משפט העליון אינו מחייב את הסכמת כל חברי הועדה, אלא את הסכמתם של שר המשפטים ונשיאת בית המשפט העליון.

עורך הדין פנחס מרינסקי, אחד מנציגי לשכת עורכי הדין בועדה אמר בכניסה לדיונים כי הוא מתנגד למינויים זמניים. "לדעתי האפשרות של מינויים זמניים היא אפשרות פחות טובה. צריך לעשות מאמץ למנות מינויי קבע. מינויים זמניים הוא אקמול שלא יפתור את הבעיה. אני פסימי אבל יש לי שביב של תקווה".

בתום ישיבת הוועדה האחרונה לפני כחודש, נשמעו חברי הוועדה אופטימיים יותר: "אני משוכנע שבעוד כחודש נגיע להסכמות על שלושת השופטים. תמיד יש איזו פשרה ואני מעריך שכך יהיה גם הפעם. המבחן הוא מבחן התוצאה", אמר ח"כ אוריאל וחבר הוועדה עו"ד פנחס מרינסקי הוסיף: "דנו במינויים. יש רצון למנות ואני מקווה שיהיו מינויים. כולם מבינים את חשיבות העניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully