וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיצי רוצה להגיד לך משהו

ריבי מאיר, ריני חביב-עמירן

19.8.2009 / 17:40

למה החתול ממשיך להשתין על הספות גם אחרי סירוס, ואיך יודעים מה הוא מנסה להגיד כשהוא מיילל? ריבי מאיר וריני חביב-עמירן, המומחיות לטיפול התנהגותי בחתולים, עונות לשאלות שלכם

יש בבניין שלנו חתול רחוב כבן שנתיים. הוא מאד ידידותי ולאחרונה החל להיכנס איתי הביתה. בתחילה הוא היה אוכל ומתחיל ליילל ואז הייתי מורידה אותו למטה בחזרה. כעת כשאני פותחת לו את הדלת הוא מתעקש להישאר ולא מפסיק ליילל. מה פשר התנהגותו?

אין ספק, החתול קשור אליך ומאד זקוק לאהבתך. חתולים, כמו כל יצור חי בעל יכולות מופלאות כמו שלהם , זקוקים לשייכות, אהבה ותשומת לב ממש כפי שהוא ואנחנו זקוקים למזון ומים קבועים בכל יום ולמחסה. לצערנו אין דגש מספק על חיי הרגש והנפש של החתולים ושאלתך המעולה מאפשרת לשים דגש על נושאים חשובים אלו. החתולים אמנם מצטיירים כ"חיות עצמאיות", אך הם עדיין זקוקים לקשר הנפשי ולשייכות שהאדם שאיתם ייתן להם.

ולשאלתך באופן ספציפי – החתול שלך אינטליגנטי ביותר ומבקש ממך להחליט האם הוא שלך נפשית ואם כן, אנא אנא דברי איתו על כך, וביתר קלות הראי לו זאת בפעולותייך ובמחשבותייך. אכן, כן, החתולים יכולים ועושים זאת כל הזמן, לקלוט את המחשבות שלנו. הם בעלי יכולות מופלאות ומרגישים מתי הם שייכים ואהובים. ברגע שתחליטי שהוא שלך הוא יפסיק ליילל סתם כך.

תחילה, יש לדאוג כמובן לצרכים הבסיסיים שלו – סירוס, ובדיקה וטרינרית כדי לוודא שאין לו בעיה פיזית כלשהי עליה אולי הוא מרמז ביללותיו. אם הוא עושה צרכיו בחוץ – הוא יידבר איתך, כאשר הוא יירצה לרדת, ואם לא תהיי בבית – הוא בוודאי ישתמש בארגז החול. אנא דאגי לכך שהארגז יהיה תמיד נקי וגם החול כמובן ושימי אותו במקום שקט, מוגן וכמובן עם אפשרות לחתול להגיע אליו בחופשיות בכל עת. (רחוק מכלי האוכל ומהמים כמובן).

לטפי, דברי ושחקי עם החתול בתוך הדירה והכל בשלווה ומתוך אהבה רבה. אם אין דבר מה פיזי המציק לו – אז הוא יירגע ויבין שהכל טוב ויש לו מי שאוהב אותו ודואג לו באופן קבוע. זה חשוב מאד לכל חתול וכנראה שהחתול שלך זקוק לכך במיוחד. אולי הוא מבקש לקבל אישור מסוים לכך שאת דואגת לו ותעשי זאת בלי לנטוש אותו. כן – הוא בהחלט מסוגל להעביר לך מסרים אלו ביללותיו.

בנוסף, הרגילי אותו לשגרה בכל הקשור לפעילויות בתוך הבית, כאשר זה מתאים לך וליציאה ולכניסה הביתה באופן חופשי או בשעות קבועות. חתולים אוהבים שיגרה וזה מרגיע אותם.

יש לי חתול בן שנה שעבר סירוס לפני יותר מחודש. הבעיה היא שהוא ממשיך להשתין לפעמים בכל מיני מקומות בבית, כמו לפני הסירוס. מה עושים?

שלום ותודות על שאלתך. ראשית, אנא פני לווטרינר שסירס אותו ובררי היטב, האם לא נותר אשך אחד שלא הוסר, מפני שהוא עדיין לא ירד. אם זה המקרה, חשוב מאד שהווטרינר יאתר את האשך ויסיר אותו מיידית. שנית, יש הבדל בין השתנה ובין סימון בשתן. במקרה הראשון מדובר בעשיית שתן מחוץ לארגז החול ובמקרה השני – החתול מסמן בשתן מקומות בתוך הבית (ו/או בחוץ, אם הוא יוצא לחצר), מתוך צורך טריטוריאלי.

ההתייחסות כמובן שונה בכל סיטואציה וחשוב לחזור אלינו עם הסברים מלאים יותר. במקרה הראשון החתול יעשה שתן בכמות גדולה כרגיל, אך מחוץ לארגז החול, באופן קבוע או לפעמים. במקרה השני, החתול יסמן, כלומר ירים את הישבן שלו וירסס שתן על קירות, רהיטים וכדומה ברחבי הבית.

מקרה נוסף , אשר מחייב בדיקה וטרינרית דחופה הוא עשיית שתן מועט מחוץ לארגז החול בתדירות תכופה ביותר ולעיתים החתול יישב כמי שעומד לעשות שתן, אבל לא ייצא כלום. ייתכן ומדובר על דלקת או חמור מכך (סכנת חיים), חסימה בדרכי השתן.

חשוב מאוד לא לכעוס על החתול בשום פנים ואופן. לא להעניש ולא לנהוג באלימות כלשהי, פיזית או מילולית – הוא אמנם עושה משהו מעצבן, אבל עושה זאת מתוך בעיה שהוא לא יודע כיצד לפתור, ולמעשה מתחנן שתעזרי לו, ולא יודע כיצד לומר זאת בדרך אחרת. אפשר לנקות מקום עשיית השתן עם מים מדוללים עם אבקת סודה לשתייה או אבקת כביסה ביו- לצורך העלמת ריח השתן באופן מלא. לא לנקות עם אקונומיקה וגם לא לרסס עם חומרים "נגד" הנמצאים בחנויות שונות, זה רק מחמיר הבעיה. במידה ולא נמצא פתרון רפואי, זה אומר שהבעיה היא התנהגותית ונעוצה בגורמים שונים ומגוונים, וכאן אני ממליצה על ייעוץ התנהגותי מלא בביתך של אדם מוסמך ומיומן.

  • עוד באותו נושא:
  • חתולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully