וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בתעופה: 20 מיליון דולר הפסד לאל-על

עומר רבין

19.8.2009 / 8:31

ההידרדרות בענף והירידה בכמות הנוסעים הסבו למוביל הלאומי ירידה חדה של 28% בהכנסות וגררו מינוס של קרוב ל-60 מיליון בחצי השנה הראשונה

ירידה חדה בתנועת הנוסעים, משבר פיננסי חמור בעולם התעופה, מאבקי כוח פנימיים וסכסוכי עבודה - כל אלה אפיינו את הרבעון השני של 2009 בחברת התעופה הלאומית שמסיימת אותו בהפסד נקי של 19.7 מיליון דולר בשלושה חודשים - זאת לעומת הפסד "צנוע" יותר של 12.8 מיליון דולר שרשמה בשנה שעברה - גידול של 55% בשיעור ההפסד. את הפגיעה החמורה בהכנסות איזנה באופן חלקי הירידה המשמעותית במחירי הדלק הסילוני ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הנתונים משקפים ירידה חדה של 28% בהכנסות החברה במהלך שלושת החודשים האמורים - ובמקביל ירידה בשיעור זהה בהוצאות החברה במהלך הרבעון.

שיעור התפוסה במטוסי החברה הגיע ל-75.2% בלבד לעומת 79.5% באותה התקופה בשנת 2008 - ועם זאת, נתח השוק היחסי שלה בתנועה בנתב"ג עלה והגיע ל-38% בהשוואה ל-34.6% אשתקד.

פגיעה חמורה בהכנסות החברה נרשמה גם מהירידה החדה בתנועת מטענים וכן מהתכווצות התנועה העסקית שהובילה לצמצום ההכנסות ממחלקות היוקרה של אל על.

במהלך הרבעון המדובר, שהחל בחודש מרץ והסתיים ביוני, חנכה אל על את הקו החדש לעיר סאו פאולו שבברזיל ומהווה את קו התעופה הישיר הראשון בין ישראל לדרום אמריקה שהיא יעד תיירות פופולרי לצעירים מישראל - עם זאת, כמה מומחי תעופה העריכו כי השקתו של הקו נפגעה לאור מגיפת שפעת החזירים אשר מוקד פריצתה היה במקסיקו שבמרכז אמריקה ואשר גרמה לחששות בקרב מטיילים להגיע ליבשת במהלך החודשים האחרונים. לצורך הפעלת הקו, חידוש הצי והתמודדות עם הצורך בהגדלת הקיבולת רכשה אל על ברבעון המדובר 3 מטוסי 737-800 תוצרת חברת בואינג. בנוסף במהלך הרבעון חתמה אל על על הסכם שיתוף פעולה מסוג "קוד משותף" (Code Share) עם חברת "אייר צ'יינה" הסינית - הסכם המאפשר לכל אחת מהחברות לרכוש באופן חופשי מושבים בטיסות של החברה האחרת תחת קוד שלה עצמה וללא הגבלת מיכסה. ההסכם עדיין תלוי אישורם של שר התחבורה והממונה על ההגבלים העסקיים.

"בתקופה בה רוב חברות התעופה בעולם מציגות הפסדי ענק וירידה בהכנסות, אנו מציגים תוצאות המשקפות פעילות נמרצת וניהול מבוקר של ההוצאות שהצליחו למזער את ההפסד הפוטנציאלי" הגיב לדו"חות מנכ"ל החברה, חיים רומנו.

בסך הכל הפסידה אל על במחצית הראשונה של השנה 59.6 מיליון שקלים, לעומת מינוס של 62.7 מיליון שרשמה בשנה שעברה.

האסטרטגיה: פחות עובדים, יותר מבצעים

אל על עשתה מאמצים להתאים עצמה לנסיבות השוק המשתנות וצמצמה את מצבת העובדים: על פי הדיווח שהעבירה היום לבורסה כמתחייב בחוק, מנתה מצבת העובדים שלה ב-30 ביוני השנה 5,940 עובדים (מתוכם 3,770 עובדים קבועים) - זאת לעומת 6,170 עובדים בשנה שעברה.

בנוסף, נעשים מאמצים שיווקיים כבירים בחברה שלא "לאבד" לקוחות לטובת החברות המוזלות שהחלו או יחלו בקרוב פעילותן בנתב"ג, ובראשן "איזיג'ט" האירופית הידועה בכרטיסי הטיסה הזולים שהיא מציעה. אל על הרחיבה את פעילותה בתחום מכירת כרטיסים מוזלים ברגע האחרון תחת המותג "אל על ספונטני" ובאמצעות שיווק מאסיבי דרך סוכני הנסיעות ובאתר האינטרנט של החברה.

בנוסף החלה החברה בחודש שעבר פיילוט למותג "אל-על בייסיק" במסגרתו היא מציעה שירות דומה לזה של חברות הלואו-קוסט במסגרתו מוצעים כרטיסי טיסה במחיר בסיסי נמוך כאשר כל שירות, לרבות אוכל בטיסה או שילוח מטען מעבר למשקל הבסיסי, מחוייב בתשלום נוסף.

בנוסף לכל אלה מתמודדת החברה בחודשיים האחרונים עם מאבקי כוח פנימיים בין ההנהלה לועד העובדים סביב דרישות ההנהלה להתייעל ולצמצם במידת מה את הזכויות הניתנות לעובדי החברה - לבין דרישתם של העובדים להימנע מפגיעה בזכויותיהם ולדחות אותם עד לאחר התייעלות בקרב הנהלת החברה שתתבטא בקביעת תקרת שכר של 100 אלף דולר וכן צמצום המענקים הניתן למנהלים. לאחרונה הגיעו הצדדים בגישור ההסתדרות להסדר לפיו יושעו צעדי ההתייעלות לצורך גיבוש תכנית משותפת להתמודדות עם נזקי המשבר הכלכלי והפגיעה בהכנסות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully