וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקלאים יפוצו ב-31 מיליון שקל בגין סלילת כביש 6

רנית נחום-הלוי

18.8.2009 / 22:38

בתוספת ריבית והצמדה יסתכם הפיצוי לחלקאי מושב יד רמב"ם ב-53 מיליון שקל. כל חבר במושב יקבל כ-300 אלף שקל

חקלאים ממושב יד רמב"ם יפוצו ביותר מ-300 אלף שקל כל אחד, ובסך הכל בכ-31 מיליון שקל, בגין כ-1,100 דונם שהיו שייכים למושב והופקעו לשם סלילת מחלף בכביש 6 - כך הכריע השמאי יוסף רייטן שמונה מטעם ועדת הערר של מחוז מרכז. חברת כביש חוצה ישראל תישא ב-70% מעלויות הפיצוי, שבהן נכללים 8.2 מיליון שקל שכבר העבירה לחברי המושב. הוועדה המקומית תשלם את היתרה.

יד רמב"ם הוא מושב חקלאי בתחומי המועצה האזורית גזר. המושב הוקם בשנות ה-50 על ידי 78 משפחות אמידות מצפון אפריקה. לכל משפחה זכות בקרקע בשטח של כ-35 דונם. חרף התנגדויות חברי המושב, בפברואר 95' ובמאי 2000 אושרו התוכניות לשינוי ייעוד הקרקע במושב מקרקע חקלאית לדרכים - ואושר להקים על הקרקעות מחלף לכבישים רמלה-לטרון ורמלה-נחשון.

אף שהשינוי התייחס לקרקע בשטח של כ-671 דונם, התברר כי היקף השטחים שנפגעו מהתוכניות גדול בהרבה, משום שבחלקם לא ניתן לעשות שימוש וחלקם נותרו בתווך שבין הכבישים. בסך הכל הסתכמו שינוי הייעוד והפגיעה במקרקעין בכ-1,100 דונם - כ-40% מהשטח החקלאי במושב.

ב-99' הגישו תושבי המושב תביעה לוועדה המקומית בגין הנזקים שנגרמו להם, בסכום כולל של 21.5 מיליון דולר. הוועדה לא השיבה, והתושבים פנו לוועדת הערר לתכנון ולבנייה מחוז מרכז. עו"ד עופר שוייצר, שותף במשרד יעקב סלומון לפשיץ ושות', שייצג את חברי המושב, הגיש ערר נגד הוועדה המקומית וחברת כביש חוצה ישראל. בערר נטען כי שינוי הייעוד גרם לפגיעה בלתי הפיכה בפרנסת חברי המושב והוריד את ערך השטחים, וכי הכביש יוצר מטרדי רעש חמורים.

השמאי המכריע רייטן קבע הערכה שמאית של 31 מיליון שקל, או 53 מיליון שקל כולל ריבית והצמדה מאז 95'. החישוב נערך לפי תחשיב גבוה של 12,350 דולר לדונם של קרקע שייעודה הוסב, לעומת הערכות קודמות לקרקע חקלאית שהיו בסך 3,000-5,000 דולר לדונם. החישוב למקרקעין שגובלים בשטחי התוכניות וניזוקו נעשה לפי 8,250 דולר לדונם.

ההחלטה טעונה את אישור ועדת הערר. עו"ד שוייצר אמר בתגובה כי "עד היום שולמו סכומים נמוכים משמעותית מערכן הריאלי של הקרקעות. ההחלטה היא תקדימית, ולכן תעניק בעתיד לקיבוצים ולמושבים פיצוי ראוי שישקף נאמנה את שווי הקרקע".

מזכיר המושב, דניאל אביטן, אמר: "לפי הערכות ראשוניות שלנו, כל חבר מושב יקבל כ-300 אלף שקל. חיכינו 10 שנים לכסף הזה. במהלך השנים חלק מחברי המושב שנלחמו הלכו לעולמם. אני לא יודע אם זה פיצוי הולם, אחרי הכל היא נמוכה מהערכה השמאית שהגשנו. אך אנחנו רוצים לסיים את הפרשה ולקבל מה שמגיע לנו".

  • עוד באותו נושא:
  • כביש 6

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully