וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-OECD: ישראל צריכה לייקר המים אף יותר

עמירם כהן

17.8.2009 / 7:05

משלחת המדינות המפותחות כלכלית ממליצה עוד לישראל להפריט הקרקעות החקלאיות ולהפחית המכס על יבוא חקלאי. השימוע לישראל יתקיים בחודש דצמבר בפריז

הפרטת הקרקעות החקלאיות, העלאת מחיר המים, הפחתת ההגנה המכסית המוטלת על יבוא חקלאי ובחינת דרכים נוספות לתמיכה בישובי הפריפריה פרט להמשך התמיכה בחקלאות - אלה הן ההמלצות העיקריות שגיבשה משלחת מדינות ה-OECDלקראת הדיון בבקשת ישראל להצטרף לארגון. המלצה כללית של המשלחת קוראת לממשלה להמשיך ברפורמות, שעיקרן הפחתת הנטל על הצרכנים ומשלמי המסים - הנגזר מהתמיכה הממשלתית בחקלאות.

אחד הנושאים המרכזיים בדו"ח הוא בחינת שיעורי התמיכה הממשלתית בחקלאות הישראלית (תמיכה ישירה, הגנה מכסית ותמיכה בצרכני תוצרת חקלאית). הדו"ח מצא כי בין 1995 ל-2008, פחתה התמיכה מ-33% ל-25% (התמיכה מסך התפוקה החקלאית הגולמית), וכי שיעור התמיכה בחקלאות הישראלית נמוך במעט מזה של מדינות האיחוד האירופי, אך גבוה בשיעור ניכר מזה שזוכים לו חקלאי ארה"ב.

עוד עולה מהדו"ח כי המעורבות הממשלתית בחקלאות הישראלית גבוהה מהמעורבות הממשלתית בענפים כלכליים אחרים, כשהתמיכה ניתנת באמצעות הקצאת גורמי ייצור (קרקע ומים), בסבסוד מחירי המים וההון ובמענקי השקעות וברכישת ביטוחים, אך רוב התמיכה ניתן בהגנה מכסית. לפי הדו"ח, שיעורי המכס על יבוא מוצרי חקלאות לישראל גבוהים פי שלושה מאלה המוטלים על מוצרים שאינם חקלאיים.

הדו"ח מתריע כי ההגנה המכסית הנהוגה בישראל על יבוא מוצרי חקלאות היא בין הכלים המעוותים ביותר את שיקולי הכדאיות הכלכלית בבחירת ענפי הייצור החקלאי.

לגבי המכסים המוטלים על יבוא פירות וירקות, מצא הדו"ח כי מחירי הירקות והפירות בשוק המקומי נמוכים בדרך כלל ממחירי היצוא של מוצרים אלה, ולכן שמירה על רמת מכסים גבוהה לתוצרת הזו אינה דרושה יותר להגנה על היצרנים.

הליך השימוע לישראל לצורך הצטרפות לארגון - בדצמבר

לעניין התמיכה התקציבית במחירי המים, מצא הדו"ח שהיא מהווה רבע מסך התמיכה התקציבית הכוללת בחקלאות הישראלית.

בסוגיית המים ממליץ הדו"ח, כאמור, לייקר את המים לחקלאים לפחות לרמה של כיסוי הוצאות הפקתם (שוטפות, תחזוקה והוצאות הון) וכמו כן לקבוע למים לחקלאות מחירים דיפרנציאליים, שיגלמו את השונות האזורית והעונתית הכרוכה באספקתם.

עוד עולה מדו"ח ה-OECD כי הפריון בחקלאות הישראלית גדל ב-20 השנה האחרונות בקצב מהיר מקצב גידול הפריון בכלל הענפים המשק, וכי הוא זהה עתה לפריון בכלל הענפים.

כמו כן, ממוצע הגידול של היצוא החקלאי ב-20 השנה האחרונות הוא 3% לשנה - שיעור גידול גבוה יותר מזה של שאר ענפי המשק.

משלחת מדינות OECD ביקרה בישראל במאי ונפגשה עם ראשי משרד החקלאות, האוצר והגנת הסביבה, ארגוני החקלאים, רשות המים, הלמ"ס, בנק ישראל וראשי האקדמיה.

המשלחת תגיע שוב לישראל בספטמבר, לקראת גיבוש סופי של הדו"ח שיוגש למדינות הארגון לפני הליך השימוע לישראל שיתקיים בפאריס, בדצמבר. הדו"ח הוגש לשר החקלאות, שלום שמחון, ולמנכ"ל המשרד, יוסי ישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully