וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההחלטה תהיה: העלאת הריבית

מוטי בסוק

16.8.2009 / 11:42

מוטי בסוק חושב שיציבות של חמישה חודשים בריבית היא נתון נדיר למדי בתקופת הנגידות של פישר - ולכן הריבית הנמוכה בתולדות ישראל תצטרף לעלות

ההערכות המוקדמות דיברו על מדד מחירים לצרכן גבוה ביולי, 0.7%-1%, כך שעליית המדד בפועל, ב-1.1%, לא הפילה איש מהכיסא. בעיקר לא אם מסתכלים על מדדי יולי בשנים האחרונות. ביולי 2005, ביולי 2007 וגם ביולי 2008 עלה מדד המחירים לצרכן ב-1.1% - תופעה חסרת תקדים.

יולי הוא חודש של עליות מחירים גבוהות. כל שנה והסיפור שלה. הסיבות לעליות הגבוהות בחודשיים האחרונים, יוני ויולי, דומות: עליות מחירים במשק, בעיקר בתחום האנרגיה והדיור, אבל לא רק בהם, והעלאות מסים יזומות על ידי הממשלה. להעלאות המסים של הממשלה היתה ביולי השפעה מרחיקת לכת - כצפוי, יש לומר - על חלק גדול ממדדי המשנה. מדובר בהעלאת המע"מ מ-15.5% ל-16.5%, בהעלאה היזומה של מחירי הרכב (הנקראת במכבסת המלים של משרד האוצר "מיסוי ירוק"), בהעלאת המס על המים (המכונה במכבסת המלים "היטל בצורת") ובהעלאות המסים המוקדמות יותר על דלק וסיגריות.

הערכה היא כי מחצית עד שלושה רבעים מהעלייה הגבוהה במדד יולי היא תוצאה ישירה של העלאות המסים. מכיוון שבאוגוסט וייתכן שבספטמבר צפויים לנו מדדי מחירים גבוהים, הסיכוי שהנגיד, סטנלי פישר, השקוע כולו במאבק על שער הדולר, יסטה גם השנה מיעד האינפלציה השנתי של הממשלה, ,1%-3%, גבוה מאוד. זאת לאחר שבשבעת החודשים הראשונים של השנה עלה המדד המצטבר ב-3.2%. על פי נתוני המגמה של הלמ"ס, המדד עלה באפריל-יולי ב-5.1% - וזה המון.

הנתונים האחרונים הדליקו נורות אדומות בלשכת הנגיד. ביום שני בעוד שמונה ימים יודיע הנגיד על הריבית במשק בספטמבר. בחמשת החודשים האחרונים היתה ריבית בנק ישראל 0.5%, הריבית הנמוכה ביותר מאז קום המדינה. יציבות של חמישה חודשים בריבית היא נתון נדיר למדי בתקופת הנגידות של פישר.

בעוד שמונה ימים יודיע פישר אם הוא שומר על היציבות או מתחיל לשבור כלפי מעלה. ההחלטה קשה. מחד גיסא, האינפלציה בישראל מרימה ראש, והתפקיד העיקרי של נגיד בנק ישראל הוא לשמור על יציבות מחירים, מה שמחייב העלאת ריבית. מאידך גיסא, העלאת ריבית תפגע במשק הנמצא עדיין במשבר כלכלי קשה, תגדיל את האבטלה וגם תחזק עוד יותר את השקל מול הדולר.

בדיונים המוקדמים בבנק ישראל שלא להעלות את הריבית תעלה הטענה כבדת משקל כי העליות הגבוהות במדדי יוני, יולי וכנראה אוגוסט הן בעיקר תוצאה ישירה של העלאות המסים של הממשלה, וכי השפעתם תיעלם במדדים שלקראת סוף השנה. לפיכך, יש לנטרל אותם בשיקולי הריבית. מתנגדי טענה זו יאמרו כי הנגיד השתמש בטיעון זה בשני דיוני הריבית הקודמים, וקיים חשש כי אם בנק ישראל לא יתעורר בזמן, האינפלציה תברח לו מהידיים והמחיר למשק יהיה יקר.

ההערכה שלנו: פישר יעלה את הריבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully