וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוול סטריט ג'ורנל סוגדים לפישר

גיא גרימלנד

13.8.2009 / 19:01

"סטנלי פישר מושיע את תעשיית ההון סיכון הישראלית" זועקת הכותרת באתר העיתון הכלכלי המוביל, בה מתואר כי הצעד של פישר לרכישת דולרים מדי יום מסייע לקרנות ולחברות סטארט אפ ישראליות

"סטנלי פישר, המושיע של תעשיית הון סיכון הישראלית" - זו הכותרת של אתר העיתון הפופולארי "וול סטריט ג'ורנל" לבעיית השקל-דולר שניצבת בפני תעשיית ההיי-טק הישראלית. העיתון מסביר כי משקיעי הון סיכון בישראל מנסים בשנה האחרונה, בדומה לעמיתיהם האמריקאים, להתמודד עם השפעות המשבר הכלכלי תוך ניהול חברות הפורטפוליו שלהן. עם זאת, משקיעי הון סיכון הישראלים נאבקים לא רק עם המשבר הכלכלי אלא גם עם התחזקותו של השקל מול הדולר.

העיתון מסביר כי חברות סטארט אפ ישראליות מגייסות בדולרים ורוב ההכנסות שלהן אף הן בדולרים, אך חלק ניכר מההוצאות שלהן הוא בשקלים. בנוסף נותני שירותים רבים, כמו פירמות רואי חשבון, משרדי עורכי דין וחברות נדל"ן, גובים שכר בשקלים. התוצאה היא שלחברות הפורטפוליו יש פחות הון כדי לנהל את עסקיהן.

אדם פישר, שותף בקרן בסמר האמריקאית, כתב בבלוג שלו: "השקל החזק יכול להיות נהדר עבור ישראלים המטיילים בחו"ל בזמן חופשת אוגוסט או רוכלים של מוצרי ים המלח בקניונים האמריקאיים, אבל הוא גרוע מאוד לתעשייה ולסקטור ההיי-טק". ובכל זאת, נראה שנמצא מושיע בדמות סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל.

ה"וול סטריט ג'ורנל" מציין כי בדרך כלל שער השקל מול הדולר נע סביב ארבע שקלים לדולר אחד. בנקודה הנמוכה ביותר שלו, באביב האחרון, הדולר איבד 25% מערכו כנגד השקל בפחות משנה. הדבר גרם לקרנות הון סיכון לנקוט בצעדים שונים, אחד מהם הוא לייעץ לחברות הפורטפוליו שלהן להחליף חלק מהדולרים. פישר החל עם פרוץ המשבר להשתמש בשקל כדי לרכוש 25 מיליון דולר מדי יום בשווקים הזרים, כשעד מהרה הסכום עלה ל-100 מיליון דולר ליום. זאת במטרה להציף את השוק בשקלים ולהפחית בהיקף הדולרים, מה שעשוי היה לגרום לשקל להיחלש. זהו צעד שעזר לחברות סטארט אפ ישראליות.

ביום שני האחרון הודיע פישר כי בנק ישראל יפסיק לרכוש דולרים אך יתערב בשער החליפין במידת הצורך. מייקל אייזנברג, שותף בקרן בנצ'מרק ישראל, כתב בבלוג שלו כי משבח את צעדיו של הנגיד במלחמתו בדולר העולה. "האם נמצא לתעשיית הון סיכון הישראלית גיבור חדש שילחם את מלחמת הדולר-שקל?", נכתב בעיתון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully