וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתח נולד מחדש, עכשיו תור חמאס?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

14.8.2009 / 8:06

הארגון הפלסטיני הוותיק בעט השבוע בהנהגה הזקנה והמושחתת שלו לטובת מנהיגים צעירים וכריזמטיים. האם גם חמאס ימציא את עצמו מחדש?

בעקבות תוצאות הבחירות לוועד המרכזי של פתח, בארגון הפלסטיני נושמים לרווחה. למעלה מ-2,000 צירי פתח החליטו השבוע לשים קץ להנהגה העייפה, ההיסטורית, הזקנה והמושחתת של הארגון ולבחור תחתיה הנהגה צעירה יותר, פרגמטית וכריזמטית. יו"ר הרשות אבו מאזן, ללא ספק המנצח הגדול של ועידת פתח, שהבטיח להזרים דם חדש וצעיר לוועד המרכזי – קיים את הבטחתו.

לצד "קשישים" שנבחרו כגון אבו מאהר רנים, סלים זענון ונביל שעת', בפתח שמחו בעיקר לראות פנים חדשות ורעננות בוועד. מרוואן ברגותי, הנמצא בבית הכלא הישראלי ונחשב לסמל עבור הפלסטינים, זכה לכמות הצבעות אדירה. גם מפקד הביטחון המסכל בגדה לשעבר ויו"ר התאחדות הכדורגל הנוכחי, ג'יבריל רג'וב, קיבל קולות רבים. מוחמד דחלאן, שמוקד בסיס כוחו הוא ברצועת עזה, הפתיע רבים כשזכה לתמיכה אדירה דווקא מצירי פתח בגדה. פניו הקורנות של דחלאן, גדול אויביו של חמאס, כשהתקבל בתשואות ובסוכריות סיפרו את הסיפור כולו: בפתח רוצים את מנהיגיהם צעירים, כריזמטים ושונאי חמאס.

בפתח משוכנעים שההנהגה החדשה משולה לתרופה עבור גוסס המשווע להתרפא. הסטירה שהעניקו צירי פתח לאבו עלא מבטאת יותר מכל את סלידתם מאותו "גוסס", מאותו דור ישן שכשל בניהול ענייניה של הרשות וסרב לפנות את מקומו לדור החדש. במשך שנים שימש אבו עלא כחבר בוועד המרכזי, כראש הממשלה הפלסטיני וכראש צוות המשא ומתן עם ישראל, ולפתע מצא עצמו בחוץ. בסביבתו של אבו עלא ההמום אף סיפרו השבוע כי הוא שוקל לפרוש מהחיים הפוליטיים. כעת נותר לראות אם אבו מאזן בטובו יואיל "לתת ג'וב" לחברו משכבר הימים.

מחריף הקרע בין עזה לגדה

בעיתונים הערבים חגגו את "ההפיכה הלבנה" שאירעה בפתח, ועיתוני הרשות הפלסטינית, המזוהים עם הארגון, הריעו לצירי הוועידה שהשכילו להרים את הארגון מהקרשים ולהפכו לרלוונטי מתמיד: "הניצחון הזה נרשם לטובת ארגון פתח, שנולד מחדש בוועידה הראשונה שנערכה על אדמת פלסטין", כתב הפובליציסט האני חביב בעיתון 'אל-איאם'. "אנו בפני התחלה חדשה ובפני לידה שנייה של פתח מתוך רחם תולדות המאבק. אנו מקווים כי היילוד החדש לא יחזור על טעויות העבר ויפעל לשיקום פתח. דבר זה מצריך אומץ לב מסוג חדש, שנדמה שתוצאות ועידת פתח השישית הצליחו לספק".

חביב לא שכח לשבח את האופן הדמוקרטי שבו נבחרו נציגי הוועד המרכזי וציין כי דבר זה רק יחזק את עצמאותם של הנציגים שנבחרו: "הדבר החשוב ביותר הנוגע מבחירת הוועד המרכזי החדש הוא העובדה שהוא נבחר בהליך בחירות השקוף ביותר בהיסטוריה של ועידת פתח. שום נציג לא נבחר בגלל לחץ או בקשה של מנהיג כזה או אחר. הוועד הזה, מלבד העובדה שהוא מיוצג על ידי צעירים, מיוחד ברב-גוניותו, דבר המאפשר לו לעסוק בצורה טובה יותר במספר נושאים בעת אחת".

ל-18 החברים שנבחרו לוועד המרכזי של פתח יצטרפו אבו מאזן וארבעה נציגים נוספים שאבו מאזן יבחר. אחת מהן תהיה, כפי הנראה, אישה (המחדל הגדול ביותר הוא שלא נבחרה אף אישה לוועד – נ.י) ואחד מהם יהיה איש פתח מרצועת עזה. זו הפעם הראשונה בתולדות הארגון שרבים מחברי הוועד המרכזי – למשל רג'וב, א-שייח', דחלאן וברגותי - מכירים היטב את ישראל ואף דוברים את השפה העברית. ומה יעלה בגורל עזה וחמאס? לפי כל ההערכות, מניותיו של פתח צפויות כעת רק לעלות. הכדור נמצא כעת במגרשו של חמאס, ונראה שלמרות הדיבורים על פיוס – הקרע בין עזה לגדה רק הולך ומעמיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully