וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: צה"ל הרג אזרחים שנופפו בדגל לבן

יהושע בריינר

13.8.2009 / 11:00

תחקיר של ארגון Human Rights Watch קובע כי במהלך ”עופרת יצוקה” הרגו חיילי צה”ל אזרחים פלסטינים, למרות שהחזיקו בידיהם דגלים לבנים. צה”ל: ”דגל לבן לא מעניק חסינות אוטומטית”

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

חיילי צה"ל הרגו במהלך מבצע עופרת יצוקה 11 אזרחים פלסטינים זאת למרות שהחזיקו בידיהם דגלים לבנים, כך קובע תחקיר של ארגון זכויות האדם הבינלאומי Human Rights Watch שפורסם היום (חמישי). בדיקת חוקרי הארגון מתבססת על חקירות שבוצעו ברצועת עזה בהם נחקרו שבעה אירועים. בארגון טוענים כי על אף העדויות המוצקות, בצה"ל סירבו להיפגש עם החוקרים ולדון במקרים.

"צה"ל נוקט באמצעים בכדי להימנע מהתמודדות עם ראיות שמצביעות על כך שחייליו הרגו אזרחים שנופפו בדגלים לבנים באזורים שהוא שלט בהם ושלא נמצאו בהם לוחמים פלסטינים", אמר סגן מנהל חטיבת המזרח התיכון בארגון ג'ו סטורק. על פי הדו"ח, חיילי צה"ל לא נקטו בכל האמצעים האפשריים כדי להבחין בין אזרחים לבין חמושים פלסטינים ואף ירו במכוון באנשים שהיה ידוע כי הם אזרחים.

באחד המקרים המתוארים בדו"ח מתועד אירוע מה-7 בינואר שהתרחש באזור ג'בלייה, האירוע מספר על שתי נשים ושלוש ילדות שחיילים הורו להם לצאת מביתן. על פי הדו"ח, לפחות שלוש מהם החזיקו בד לבן, אולם טנק שהיה בסמוך פתח באש והרג שתיים מהילדות, בנות שנתיים ושבע. לדברי סבתן של הילדות, "נפנפנו בדגלים במשך שבע עד תשע דקות כשאנחנו פונות אליהם [החיילים]. פתאום הם התחילו לירות והילדות נפלו על הארץ".

במקרה אחר מה-12 בינואר שהתרחש בכפר ח'וזאעה ירה חייל, על פי הדו"ח, באישה בת 47 ופצע בת משפחתה, זאת למרות שהחזיקו בדגל לבן. השניים ביקשו לצאת משכונתם על פי הוראות הצבא, אולם לדברי סטורק, במהלך יציאתם הם נורו. "במשך שנים צה"ל אפשר תרבות של פטור-מעונש בנוגע להרג בלתי חוקי של פלסטינים", אומר סטורק. "תחקירים מבצעיים עשויים לשרת היטב מטרות צבאיות, אך אינם כלי הולם כדי לקבוע האם חייל הפר את דיני המלחמה, ואינם אלא מראית עין של חקירה רצינית".

צה"ל: דו"ח לא אמין

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לדו"ח כי "הדוח מבוסס על עדויות של מספר אזרחים פלסטינים אשר מהימנותם לא הוכחה. זאת ועוד. הארגון לא טרח להעביר את הדו"ח לצה"ל טרם פרסומו באמצעי התקשורת על מנת לקבל התייחסות מקיפה וזמן שיאפשר בדיקה לעומק. כוחות צה"ל מונחים לכבד את מי שמניף 'דגל לבן' כסימן לכניעה או לאי מעורבות בלחימה, ולהימנע מלפגוע בהם".

לטענת צה"ל, "מציאות הלחימה בעזה היתה מורכבת במיוחד לאור אינטנסיביות הלחימה והשימוש שעשה חמאס בתושבי הרצועה כבמגן אנושי, תוך ניצול ציני של מחויבות ישראל להימנע ככל האפשר מפגיעה באזרחים ובחירת זירת הלחימה בלב האזור האזרחי המאוכלס".

"באופן מצער, פעילי ארגון הטרור חמאס עושים שימוש ציני בחובה זו של צה"ל, ומניפים דגל לבן ככסות לביצוע פעולות לחימה, ועל מנת לזכות מחסינות בפני תקיפה. אנשים המניפים דגל לבן באופן כזה, פועלים באופן בלתי חוקי, אינם נהנים מהגנה מפני תקיפה, ואף גורמים סיכון של ממש לאוכלוסיה האזרחית שסביבם. מטבע הדברים, בהנפת דגל לבן אינה מעניקה חסינות אוטומטית ובמקרים בהם מתעורר חשד כי אדם המניף דגל לבן פועל באופן המסכן את כוחותינו, רשאים הכוחות לנקוט בצעדים הדרושים לבירור החשד ולהסרת האיום, בהתאם להוראות הפתיחה באש הרלוונטיות".

ארגון Human Rights Watch דחה את טענות צה"ל לפיו הדו"ח לא הועבר לידי צה"ל בזמן. לטענת הארגון: "הארגון פנה מספר פעמים לצה"ל בבקשה לקבל את תגובתו לממצאי הדוח על אזרחים בעזה שנורו כשנשאו דגלים לבנים, אך זו לא התקבלה. צה"ל קיבל את פרטי הדו"ח לפני זמן רב ושאלות בנושא הועברו אליו כבר בפברואר, אך תשובותיו לא התקבלו".

לפניות לכתב הצבאי: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully