וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיצי החליטה לתקוף

ריבי מאיר, ריני חביב-עמירן

12.8.2009 / 17:52

למה החתולה לא אוכלת ללא ליווי, ומה עושים עם חתול שתוקף רגליים של אנשים? ריבי מאיר וריני חביב-עמירן, המומחיות לטיפול התנהגותי לחתולים, עונות לשאלות שלכם

החתולה שלנו בת שנה. בחודש האחרון מתייחסת לרגליים שלנו כאל מפלצות אותן היא צריכה לתקוף. זה לא נראה משחק. היא מקמרת את הגב, נוהמת עלינו, רושפת. אנחנו נלחצים אך היא מאמצת עמדת תקיפה וזה ממש מפחיד. מדוע זה קורה, ומה ניתן לעשות?

שלום רב ותודות על השאלה החשובה. אנחנו בני האדם, מבינים בדרך כלל את שפת הגוף המעידה על תוקפנות אצל בני מיננו. אצל חתולים וחיות אחרות, הסימנים המעידים על רצון לתקוף , אינם תמיד מעידים דווקא על כך ולעתים קרובות יש בלבול בין תקיפה ובין משחק-מחקה ציד אצל החתולים. הגורם החשוב אותו צריך לבדוק הוא הגירוי:

האם לדעתם קיים דבר מה שמפחיד החתולה וגורם לה לנהוג בתוקפנות כלפיכם, כמי שנמצאים בדרכה? האם יש כלב הנובח בצורה מפחידה בדירת השכנים? האם יש רעש יוצא דופן בבנין או מחוצה לו? האם יש מריבות בין חתולים שאינם מעוקרים ומסורסים בחצר ביתכם? האם יש אולי חתול או חתולה בדירת השכן, שעדיין לא עבר/ה סירוס/עיקור והוא או היא משמיעים קולות ייחום? האם יש מישהו חדש בתוך דירתכם, אשר גורם לחתולה שלכם לפחד ממנו? בכל מקרה, חשוב להבין שיש התנהגויות שהן בבחינת תוקפנות עקיפה. כלומר, יש גירוי מפחיד (תוקפנות ופחדנות הם שני צדדים של אותו המטבע) וזה מעבר לטווח הטריטוריה של החתול או החתולה, ואז ההתקפה נעשית על הגורם הפיזי הגדול הראשון בסביבה, וזה בדרך כלל אנחנו בני האדם.

אם לדעתכם יש גורם מלחיץ כלשהו עבור החתולה מחוץ לדירה או בביתכם, נסו לאתר אותו ולדאוג לכך שהוא יחדל לאיים עליה (לדוגמא – אם מדובר בחתולים בחצר אשר רבים, דאגו לעקר ולסרס אותם. אם יש כלב אצל השכנים אשר נובח בלי סוף או באופן מפחיד, אנא דברו עם השכנים על טיפול חיובי בנושא זה וכו').

אם אין אפשרות לאתר הגורם, אנא נסו פשוט להיות רגועים בעצמכם ולא להתייחס להתנהגות המאיימת של החתולה, ופשוט כאשר אתם רואים את תחילת הפעולה על פי הכרות עם שפת הגוף שלה- התרחקו ממנה. אם התוקפנות כבר מתבצעת והיא תופסת הרגל, למשל, פשוט קיפאו במקומכם (אל תמשכו את הרגל ואל תצעקו, למרות הכאבים) והיא תניח לכם לאחר כמה שניות (אולי זה ייראה כמו נצח, אבל לאחר פעמים בודדות, התנהגותה תשתנה). חשוב מאד לא להגיב לפעילות תוקפנית זו - לא לכעוס, לא לצעוק ובוודאי לא להעניש – כל זה עושה פעולה הפוכה לחלוטין ומחמיר הבעיה.

כמו כן, עצתנו היא לתת לחתולה עוד קערת מים, בנוסף לזו הרגילה, ובה שימו 2-3 טיפות של "רסקיו רמדי". כן, התכשיר המרגיע אנשים עוזר מאד גם לחתולים, אך צריך לתת להם בחירה ולכן אסור לתת זאת ישירות לפה וגם צריך להוסיף קערת מים רגילים.

ובאשר לאפשרות הנוספת , שייתכן והיא סבירה יותר- שעמום וניסיון למשוך אתכם למשחק ציד. חתולים חייבים פעילות המדמה צייד – וזה אומר איתור, מרדף ותפיסה של משהו חי, כלומר זז ובעל מראה, מרקם ומגע חיה. הרגליים והידיים של בני האדם עונות בדיוק להגדרה זו, ולכן חתולים משועממים נוהגים "לתקוף". לעיתים הפעולה אצל החתולים ממש מלווה בכל טקס התקיפה, כפי שתיארת. רצוי להעסיק אותה עם משחקים מיוחדים דמויי חיות, והכל מקרה לא לכעוס עליה, לא להעניש ולא לסגור אותה. גם לא לומר "לא". האגרסיה שהיא מפגינה היא איננה נגדכם באופן אישי – החתולה שלכם פשוט משדרת צורך וניתן לספק אותו. במקרה הצורך ניתן להיעזר גם בייעוץ התנהגותי כמובן, ואנחנו לשרותכם בביתכם.

שלום, לחתולה שלי יש הרגל מוזר. בכל פעם שהיא רוצה לאכול היא קודם כל נגשת אליי מייללת בקריאה ומובילה אותי לקערת האוכל שלה. אם אחרי הליווי אני הולכת משם, היא מפסיקה לאכול. זה נורמלי?

אכן, ההרגל של החתולה שלך מעט יוצא דופן, אך עצם העובדה שהיא קוראת לך ומתקשרת איתך ואת מבינה את רצונותיה מדהימה וכל הכבוד לשתיכן על כך שיצרתן תקשורת נהדרת. הלוואי וכל החתולים ואוהביהם יתברכו בכך. התנהגות זו מראה גם על רמת אינטליגנציה מאד גבוהה אצל החתולה שלך ויכולות מדהימות. מספר הסברים אפשריים ואולי כולם גם יחד- נראה שהיא מרגישה, כנראה, חוסר בטחון (אולי בגלל ההיסטוריה שלה, עוד לפני שהגיעה אליך?) מסיבות שאינן תלויות בך כמובן, ולכן היא זקוקה לתמיכתך, בעיקר הרגשית.

בכל מקרה הקשיבי לה, לווי אותה ובמקביל דאגי לאוכל טרי, נקי, מגוון ואיכותי ככל שניתן. ייתכן והיא רומזת לך שהיא זקוקה לאוכל טרי או אולי הקערה לא נקייה דיה. וייתכן מאד שהיא רוצה בהגנתך , כדי שהיא תוכל לאכול בשלווה ובביטחון. אם את מרגישה בנוח עם זה – מעולה, ואם תרצי לאפשר לה לאכול גם באופן עצמאי, נסי לראות האם יש משהו המפריע לה באכילה עצמאית. בכל אופן, מדובר כאן בקשר מעולה ונסי להבין אותה באופן מלא ולבדוק מה בעצם מפריע לה לאכול באופן עצמאי הרבה אהבה כמובן וסבלנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully