וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן: "להתפלה מחיר כבד"

12.8.2009 / 14:25

בעדותו בפני ועדת החקירה לניהול משק המים טען השר להגנת הסביבה כי 150 בסיסי צה"ל אינם מחוברים למערכת הביוב ומזרימים שפכיהם באופן מזהם

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן העיד היום (רביעי) בוועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים בראשות השופט בדימוס פרופ דן ביין ושני חבריה פרופ יורם אבנימלך ויאב כסלו. בעדותו אמר ארדן כי אמר השר כי "חשיבותו של המשבר במשק המים לא חילחלה לגורמים מקבלי ההחלטות במדינה ובאופן פופוליסטי מוצג פיתרון ההתפלה כחזות הכל ללא שנלקחות בחשבון השלכותיו – להתפלה יש מחירים כבדים ואל לשכוח זאת, התפלה צורכת אנרגיה ולא ניתן להתעלם מהמשבר במשק האנרגיה המונח לפתחנו" .

ביקורת קשה נשמעה מפי השר ארדן על התנהלות צה"ל, והוא ביקש את התערבותה של הועדה בנושא זיהום הקרקעות והמים הנגרם על ידי הצבא, וביקש שהוועדה תזמן את נציגי מערכת הביטחון להיחקר על כך. השר הוסיף כי כ-150 בסיסי צה"ל אינם מחוברים למערכת הביוב ומזרימים שפכיהם באופן מזהם הערכת עלות הטיפול בחיבורם למערכות הביוב היא כ-400 מליון שקלים המהווים פחות מפרומיל מתקציב הביטחון השנתי.

לדברי השר: "על משרד הביטחון להקצות לטיפול בחיבור בסיסי צה"ל למערכת הביוב את המשאבים ולקחת על עצמו את האחריות לטיפול בנושא בלוחות זמנים ריאלים וקצרים ולא במסגרת תוכנית רב שנתית ל-1000 שנה". השר הוסיף כי נדרשת התערבות הועדה גם לעניין נגישותם של בסיסי צה"ל לפקחי המשרד "אשר עקב מניעתם מלהיכנס לשטחי צה"ל אינם יכולים לבצע מלאכתם נאמנה".

סמכות כפולה

לשאלת יו"ר הועדה בנושא ריב הסמכויות בין המשרד להגנת הסביבה ורשות המים לעניין סמכות הטיפול והאכיפה בזיהומי מים, השיב ארדן ש"אכן, כיום קיים כפל סמכויות בין משרדו לבין רשות המים, דבר המביא לכך שלא מתבצע טיפול מיטבי. ארדן אמר כי: "נושא זיהום המים צריך כתובת אחת אחראית". ארדן ציין כי הפיתרון הראוי הוא העברת האחריות על רשות המים לידי המשרד להגנת הסביבה , אם כי מדובר במהלך מורכב מאוד מבחינה פוליטית ולכן זהו תרחיש לא ריאלי. לאור זאת הגיע לסיכום עם שר התשתיות, האחראי על רשות המים, למנות את השר בני בגין כמגשר לצורך הגעה להסכמות באשר לחלוקת הסמכויות הראויה בין הגופים המעורבים. התקיימו בנושא זה כבר מספר ישיבות ומתגבש מסמך הבנות אשר יוגש על ידו לוועדה עם קבלתו.

ועדת החקירה הממלכתית הוקמה בעקבות החלטת הוועדה לביקורת המדינה בראשותו של ח"כ זבולון אורלב, לבדוק את הכשלים שהובילו למשבר המים בו מצויה מדינת ישראל. בין היתר הונחתה הוועדה לבחון את תפקוד משרדי הממשלה השונים, רשות המים ולהצביע על שגיאות וכשלים במסקנות סופיות, כמו- כן אמורה הוועדה להמליץ על פעולות וצעדי חרום שיש לנקוט, לרבות תיקוני חקיקה. יותר ממאה עדים ביניהם שרים בעבר ובהווה ראשי משק המים, אנשי אקדמיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully