וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל דו"ח העוני: שונו יעדי התקציב

10.12.2001 / 20:44

ראש הממשלה ושר האוצר החליטו להגדיל את הגרעון ל-3 אחוז, יעד הצמיחה ירד לשני אחוזים; לא הוחלט גובה הקיצוץ, ההערכה: כ-6 מיליארד ש"ח; דו"ח העוני: יותר מחצי מיליון ילדים עניים

ראש הממשלה, אריאל שרון ושר האוצר, סילבן שלום נפגשו הערב כדי לדון בתקציב המדינה לשנה הבאה. השניים החליטו להגדיל את הגרעון בתקציב המדינה לשלושה אחוזים ולהוריד את תחזית הצמיחה לשני אחוזים בלבד לעומת ארבעה בתחזית המקורית.

השניים טרם החליטו את גובה הקיצוץ בתקציב אולם נראה שהקיצוץ יעמוד על כחמישה עד שישה מיליארד שקלים. שרון, המודע ללחצים הקואליציוניים שיווצרו מקיצוץ שידרש בכל משרדי הממשלה, הודיע לשר האוצר שההחלטה על גובה הקיצוץ תתקבל לאחר דיונים עם השרים וראשי הסיעות בקואליציה.

"הפער החברתי מסוכן למדינה יותר מהחיזבאללה"

כתבת "הארץ", רותי סיני, מוסיפה: המוסד לביטוח לאומי פירסם היום את דו"ח העוני השנתי, הכולל נתונים על מספר הישראלים החיים מתחת לקו העוני. הנתונים מתייחסים לשנת 2000, שהתאפיינה בצמיחה כלכלית חזקה, והם אינם משקפים את המצוקה הכלכלית של ישראלים רבים בחודשים האחרונים. שר העבודה והרווחה, שלמה בינזרי, שהציג את הדו"ח, אמר כי בשל הצמיחה יוצאת הדופן שהייתה בשנת 2000, הוא ציפה לדו"ח עם נתונים מעודדים יותר. לדבריו, התגלו לפניו "נתונים קשים".

לפי הנתונים, בשנת 2000 חיו בישראל 1.16 מיליון בני אדם מתחת לקו העוני, מתוכם 525 אלף ילדים. זוהי עלייה לעומת נתוני שנת 1999, בה היה מספר הישראלים העניים 1.13 מיליון (גידול של 30 אלף) ובהם 510 אלף ילדים (גידול של 15 אלף). מספר המשפחות בישראל שחיו מתחת לקו העוני בשנת 2000 הוא 313,900 משפחות, לעומת 308,000 משפחות בשנת 99' (גידול של כ-6,000).

לפי אומדן הביטוח הלאומי, משפחה בת ארבע נפשות שהכנסתה, לאחר מסים, היתה פחות מ-4,460 שקלים לחודש נחשבת עניה. קו העוני מוגדר כ-50 אחוז מההכנסה החציונית - אותה רמת שלמחצית המשפחות יש הכנסה שווה לה או נמוכה ממנה, ולמחצית יש הכנסה גבוהה ממנה.

יצויין, כי בשנת 2000 לא הצליחו חוקרי המוסד לביטוח לאומי לאסוף נתונים במזרח ירושלים בשל המצב הביטחוני. לכן, הנתונים שיקללו את מצב האוכלוסיה במזרח הבירה, מבלי שנאספו שם נתונים.

שר האוצר, סילבן שלום, אמר בתגובה לפרסום דו"ח העוני כי "הנתונים מצביעים יותר מהכל על הצורך לעשות התאמות בתקציב". שר הפנים, אלי ישי, אמר כי הדו"ח אינו משקף את ההחרפה והמיתון הקשה של 2001 והמצב למעשה חריף שבעתיים. ישי הוסיף, כי רצון משרד האוצר לקצץ בתקציב מערכת הרווחה מחייב כעת בחינה מחדש. ח"כ יוסי שריד אמר כי "הפער החברתי מסוכן למדינה יותר מהחיזבאללה, הג'יהאד האיסלאמי והחמאס ביחד".

מחצית מהילדים הערביים עניים

לפי נתוני 99', כל אדם חמישי בישראל הוא עני, וכל ילד רביעי חי במשפחה עניה. נתוני 99' שיקפו העמקה מהותית בממדי העוני ביחס לשנתיים הקודמות. מספר הנפשות העניות גדל בכמעט 10 אחוזים (כ-100 אלף איש), ואילו מספר הילדים העניים גדל בכמעט 16 אחוזים (כ-70 אלף ילדים).

כל ילד שני במגזר הערבי חי במשפחה ענייה. תחולת העוני עלתה במיוחד במשפחות ערביות עם ארבעה ילדים ויותר, בשל העליה באבטלה. העוני במשפחות יהודיות גדולות לא השתנה.

ממדי העוני בקרב משפחות חד-הוריות וקשישות נותרו יציבים: 23.7 אחוזים מהמשפחות החד-הוריות היו עניות, וכרבע ממשפחות הקשישים היו עניות. העוני לא פסח על משפחות עובדות, אם כי שיעורו נותר יציב: בראשן של 117 אלף מ-308 אלף המשפחות העניות עמד אדם עובד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully