וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק משיב אש: "המורדים לא ילמדו אותי אידיאולוגיה”

נעמה טלמור

5.8.2009 / 17:10

בישיבה סוערת בוועידת מפלגת העבודה תקף יו"ר המפלגה ברק במילים חריפות את המורדים. "ננצח אתכם או בלעדיכם, חוקת המפלגה זקוקה לשינוי". השרים ברוורמן והרצוג הצליחו לשנות סעיפים מעוררי מחלוקת בפגישה מוקדמת עם ברק

תאגיד כאן

(באדיבות ערוץ 1)

יושב ראש מפלגת העבודה אהוד ברק משיב הערב (רביעי) אש כלפי מתקיפיו ומורדי העבודה במהלך ועידת המפלגה. ברק קרא לעבר מורדי המפלגה ואמר כי לא תלמדו אותי מהי נאמנות כלפי המפלגה ואת דרכי העבודה, אנו ננצח אתכם או בלעדיכם.

בנאומו ניסה ברק להצדיק ולהסביר את מניעיו לשינוי חוקת המפלגה. ברק אמר כי חוקת המפלגה זקוקה לשינוי. "החוקה שלנו היא חוקה ותיקה, היא נכתבה בידי אבות התנועה. יש בה הסתיידות, סתירות פנימיות, התיקונים שלה הצטברו זה על גבי זה והחוקה הזו דורשת שינוי. אף אחד מהקודמים שלי לא הצליחו להפעיל את המפלגה כמו שצריך, אז כנראה שצריך לעשות שינוי. אין לכם מה לפחד משינויים. אין הכוונה לשינוי אידיאולוגי או שינוי בעשייה".

ברק תקף גם את חבר הכנסת איתן כבל ממורדי העבודה. "איפה נראתה עוד מפלגה, שבה המזכ"ל יפעל בניגוד ליו"ר? אין חיה כזאת. אין עוד מפלגה שבה הריב נהפך לאורח חיים כפי שהיה אצלנו. מה כבר קורה פה? כתבנו חוקה דיקטטורית, רחמנא ליצלן? בסה"כ ביקשתי לברור מבין החוקות הקיימות את הטוב ביותר. אני אומר למי שלא רוצה להיות איתנו: אנחנו נמשיך בדרכנו, ואם אינכם רוצים להמשיך איתנו - אתם לא צריכים".

מוקדם יותר הערב הגיעו שרי העבודה אבישי ברוורמן ויצחק (ובוז'י) הרצוג לפשרה עם יו"ר המפלגה אהוד ברק בתיווכו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני בדבר כמה מהסעיפים מעוררי המחלוקת בחוקת המפלגה החדשה, הפשרה ככל הנראה תאפשר להצעות השינוי בחוקה לעבור בוועידה. על פי הפשרה, הבחירות לראשות המפלגה ייערכו בשנת 2012 ולאחר מכן שנה לפני כל בחירות כלליות. הדבר שונה מכוונתו הראשונית של ברק כי הבחירות המקדימות ייערכו ששה חודשים בלבד לפני בחירות כלליות. בסיום הפגישה אמרו השרים כי "כופפנו את ברק".

כבר מפולגת, הלכה למעשה

חברי הכנסת עמיר פרץ, אופיר פינס ויולי תמיר, ממורדי העבודה, הודיעו כי לא יגיעו לוועידה. תמיר אמרה מוקדם יותר לוואלה! חדשות כי לא תגיע לוועידת מפלגת העבודה הערב כי "המשחק מכור מראש ומכיוון שלא נצליח לשנות שום החלטה". לדבריה, "אם החוקה תשתנה הערב, מפלגת העבודה הופכת למפלגה של איש אחד ואפשר לשנות את שמה למפלגת אהוד ברק. לא תהיה עבורי יותר מפלגה שבעזרתה אני אוכל להילחם על דעותיי כמיעוט". גורם בסביבתה של חברת הכנסת תמיר הוסיף כי "ברק נהיה מלבין מדיניות הימין והוא זה שנפגש עם נציגי ממשל אובמה ומנסה להסביר להם כמה חשוב שיש ריבוי טבעי יהודי בשטחים".

נוסח חוקת המפלגה החדשה של מפלגת העבודה, וכינוס המפלגה שנועד לדון בו, מהווים את קו פרשת המים בכל הנוגע לעתיד המפלגה. במהלך הוועידה תעמוד לדיון השינויים בחוקה שיזם היושב ראש אהוד ברק, שינויים שמעניקים לו סמכויות נוספות ומגדילים את כוחו במפלגה.

הסעיפים מעוררי המחלוקת מתמקדים בעיקר בכוחו של יו"ר המפלגה, לדוגמה, בחוקה החדשה נכתב כי הבחירות המקדימות לתפקיד היו"ר יתקיימו רק חצי שנה לפני בחירות כלליות, או 90 יום במידה שהבחירות הוקדמו. לעומת זאת, בחוקה הנוכחית נקבע כי הבחירות המקדימות יערכו 14 חודשים לאחר תבוסה בבחירות. במילים אחרות, אם סעיף זה יעבור, מקומו של ברק כיו"ר מובטח עד לשנת 2013. סעיפים אלה ישונו ככל הנראה בשל פגישת ברק והשרים.

סעיפים אחרים המרחיבים את סמכויות ברק קובעים כי ליו"ר המפלגה תהיה הסמכות לצרף שני אנשים לרשימה ותהיה לו סמכות להעלות בכל רגע נתון הצעת החלטה משלו, יבוטל תפקיד המזכ"ל ותיקבע שיטת בחירות חדשה לחברי הכנסת שתהווה הכלאה בין פריימריז לוועדה מסדרת. החוקה החדשה אמורה גם להוריד מברק את עול העתירות הפנימיות במפלגה, על ידי איחוד כל המוסדות השיפוטיים וביטול המוסד לבירור עתירות.

המורדים מחרימים

אחד ממורדי המפלגה, ח"כ עמיר פרץ, אמר הבוקר לוואלה! חדשות כי "אנשיו של ברק שואלים למה צריך להחליף יו"ר כל כך מהר. צריך להזכיר להם שאם לא היתה חוקה, ברק לא היה נבחר. אי אפשר שכשהחוקה נוחה לך היא טובה ואם היא לא נוחה אז לשנות אותה. השינוי בחוקה נועד רק כדי לשמר את ברק כשר ולהיות המכבסה של ביבי. היינו צריכים להיקרא 'המכבסה' ולא העבודה שנותנת גיבוי לכל מה שהימין רוצה". ח"כ פרץ ביקר בחריפות את השרים וסגני השרים מהמפלגה שממשיכים להעניק גיבוי לברק. "כל מי שנשאר בעבודה, נשאר במסגרת של אי ידיעה".

יחד עם ח"כ פרץ, נמצאים שלושה מורדים נוספים – ח"כ אופיר פינס, ח"כ יולי תמיר וח"כ איתן כבל. ארבעתם הודיעו כי יחרימו את הוועידה הערב, וכי אם תתקבל החוקה יפרשו מהמפלגה. אם החוקה תאושר נפרוש ונלך לקבל מעמד של סיעה. הפילוג כבר קיים, כעת נשאלת השאלה של פילוג בפועל", אמר פרץ. פרט לארבעת המורדים, גם השרים יצחק (בוז'י) הרצוג ואבישי ברוורמן איימו להחרים את הוועידה, לאחר שבקשתם לדחות אותה נדחתה. אליהם הצטרפה גם ח"כ שלי יחימוביץ' שמתנגדת לסעיפים בחוקה החדשה.

מאז הבחירות לכנסת נמצאת מפלגת העבודה בפילוג הלכה למעשה. ארבעת המורדים לא מצביעים בהתאם להחלטות הסיעה, וחברי כנסת נוספים מתעמתים עם ברק על חוקים נוספים השנויים במחלוקת. ייתכן כי קבלת החוקה החדשה תביא לסוף דרכה של מפלגת העבודה, ולהפיכתה לשתי מפלגות לווין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully