וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את באה לראינוע?

דניאל זילברברג

5.8.2009 / 9:36

בית הקולנוע הראשון נפתח, ראש העיר נעצר, ומלחמות השבת מתחילות. פרק נוסף של השבוע לפני - במלאת 100 שנה לתל אביב

1914 – ראינוע עדן נחנך

בתחילת אוגוסט 1914 נחנך בקצה רחוב לילינבלום שבשכונת נווה צדק בית הקולנוע הראשון של תל אביב – ראינוע עדן. הוא הושיב כ-600 איש באולם הגדול ועוד כ-200 ביציע, והסרט הראשון שהוקרן בו היה "ימי פומפיאה האחרונים". מעבר להקרנת מיטב הסרטים האילמים מהעולם, התקיימו במקום הופעות מחול ומוזיקה, נשפים ועוד. בסוף שנות ה-20 הקול החליף את הראי ובעדן התחילו להקרין סרטים מדברים.

1947 - ראש העיר נעצר

5.8.1947 - כוחות משטרה בריטים עצרו במהלך הלילה את ראש העיר ישראל רוקח בביתו שבשדרות רוטשילד. הוא נלקח, יחד עם 34 מנהיגים נוספים של היישוב היהודי, למחנה המעצר בלטרון, כחלק מניסיונותיו של שלטון המנדט הבריטי להטיל את מרותו על היישוב.

המעצר בוצע לאחר שמספר ימים קודם לכן פרצו מהומות בתל אביב על רקע הוצאתם להורג של יעקב וייס, אבשלום חביב ומאיר נקר – שלושת פעילי האצ"ל שנדונו למוות על חלקם בפריצה לכלא עכו. במהלך המהומות, חיילים בריטים השתוללו ופגעו באזרחים, וכ-5 בני אדם נהרגו. כתוצאה, הכריזה תל אביב על שביתת מחאה כללית שלאחריה נעצר ראש העיר. למרות הגינוי הרחב על מעצרם של המנהיגים, והשביתות רחבות ההיקף שפרצו ברחבי הארץ, רוקח הוחזק במעצר יותר מחודש עד ששוחרר ב-11.9.1947.

1948 - עיריית תל אביב מאיימת להשבית את הלימודים

8.8.1948 - עיריית תל אביב הודיעה כי לא תפתח את שנת הלימודים הקרובה אם לא יימצא פתרון ל-1450 ילדי הנגב שפונו מבתיהם בעקבות מלחמת השחרור ושוכנו ב-10 בתי ספר בעיר. 24 אלף ילדי תל אביב לא התנגדו, כמובן, לקחת חלק במאמץ המלחמתי ולהמשיך את החופש בגדול, אבל בסופו של דבר – אז כהיום – הצליחו הצדדים להגיע להסדר ושנת הלימודים נפתחה כסדרה.

1949 - פפסי מחליטה... ונבהלת

2.8.1949 – חברת המשקאות הקלים "פפסי קולה" החליטה להקים בתל אביב מפעל לייצור משקאותיה. בעקבות ההחלטה, הטילו מדינות ערב חרם מקיף על מוצרי החברה. בפפסי נבהלו, נסוגו מיד מההחלטה, ורק כעבור יותר מ-40 שנה, ב-1992, קבעו שבטוח מספיק לחזור לישראל.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

1957 - מלחמות השבת מתחילות

3.8.1957 – מאות חרדים התאספו ברחובות שכונת שפירא כדי למחות על כך שחברת "דן" מתחילה להפעיל את שירותי האוטובוס לפני צאת השבת. ההפגנה הפכה אלימה והמשטרה נקראה לפזר את המפגינים אך הואשמה לאחר מכן בהפעלת כוח יתר.

זו היתה ההפגנה הראשונה מיני רבות שהתקיימו במהלך החודש במחאה על הפעלת האוטובוסים. בדן סירבו בתחילה להגיע לפשרה, אך לבסוף הוחלט שעל מנת להרגיע את הרוחות יתחיל השירות לפעול רק חצי שעה לפני צאת השבת. בעקבות המהומות החליט שר התחבורה משה כרמל לתמוך במאבק נגד החרדים המפגינים, וכתוצאה מכך איימו החרדים לפרוש מהקואליציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully