וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: ה"קו קלקס קלאן" עומד למשפט

טלי גולדשטין

4.8.2009 / 9:09

וגם: בית המקדש השני חרב בירושלים, המלכה האם חגגה יום הולדת 100, אנה פרנק הוסגרה לגסטאפו וברק אובמה חוגג יום הולדת

1964 – גופותיהם של שלושה פעילי זכויות אדם, שנעדרו במשך שישה שבועות, נמצאו קבורות באתר בניה סמוך לפילדלפיה שבמיסיסיפי. סוכנים מה-FBI מצאו את שלושת הצעירים – שניים לבנים ואחד אפרו-אמריקאי – באזור מיוער סמוך למקום ובו נראו לאחרונה בליל ה-21 ביוני.

מייקל שוורנר בן ה-24, אנדרו גודמן בן ה-20, שניהם מניויורק, וג'יימס צ'ייני בן ה-22 ממיסיסיפי היו חברים בארגון "הקונגרס לשוויון על רקע גזעני" (CORE ), מהחשובים שבארגוני זכויות האזרח שהיה מוקדש לפעולות לא אלימות נגד אפליה על רקע גזעני.

גופות הנרצחים נלקחו לג'קסון שבמיסיסיפי ושם נקבע כי כול השלושה נורו. האצבע המאשימה הופנתה לארגון ה"קו קלקס קלאן", הדוגל בעליונות הגזע הלבן.

שלושת הצעירים יצאו למיסיסיפי כדי לחקור את הצתתה של כנסיית "מאונט זיון" בלונגדייל. בכנסייה פעל "בית הספר לחופש", שהוקם כחלק מקמפיין לזכויות אדם במדינה הדרומית ומטרתו היתה ללמד ילדים שחורים את ההיסטוריה שלהם ואת הפילוסופיה העומדת מאחורי התנועה לזכויות האזרח.

ב-13 באוקטובר 1964, ג'יימס ג'ורדן, חבר ב"קו קלקס קלאן", הודה כי היה עד ראיה לרצח. בעקבות הודאתו, נעצרו 19 בני אדם והוגשו נגדם אישומים. ב-24 בפברואר 1967, השופט וויליאם קוקס ביטל 17 מתוך 19 כתבי האישום. בית המשפט העליון הפך את פסיקתו ומשפט "מיסיסיפי בוערת" החל באוקטובר. מנהיגי ה"קו קלקס קלאן" סאם באוארס וויין רוברטס נשפטו לעשר שנים בכלא. ביוני 2005, אדגר ריי קילן בן ה-80 הורשע בגין גיוס הרוצחים ל"קו קלקס קלאן". הוא נפשט ל-60 שנה בכלא.

הסרט המצוין "מיסיסיפי בוערת", שגולל את המאורעות הנוראיים, יצא לאקרנים ב-1988 בכיכובו של ג'ין הקמן ובבימויו של אלן פרקר.

קצרצרים

70 לספירה – בית המקש השני בירושלים נחרב על ידי הרומאים. הצבא הרומי, בראשות טיטוס, צר וכבש את ירושלים. העיר והמקדש נחרבו. חורבן בית המקדש מצוין מדי שנה בצום תשעה באב. שער טיטוס, עליו מתואר הניצחון של הרומאים, נמצא ברומא.

1944 – משתף פעולה הולנדי הוביל את הגסטאפו לשכונה באמסטרדם, בה נחשף מקום המסתור של אנה פרנק ומשפחתה בעליית הגג. אנה פרנק נפטרה ב-1945 במחנה הריכוז ברגן-בלזן , ימים ספורים לפני יום הולדתה ה-16. אביה שרד ושב לאמסטרדם למקום בו הוא, משפחתו וידידים הסתתרו שנתיים בעליית גג לפני שאחד השכנים הלשין עליהם והנאצים תפסום. אחד מידידיו ההולנדים נתן לאוטו דפים שמצא בעליית הגג לאחר פשיטת הגסטאפו. ביניהם נמצא גם היומן של בתו.



1972 – ארתור ברמר בן ה-21 מוויסקונסין, האיש שניסה להתנקש בחיי מושל אלבמה הידוע לשמצה ג'ורג' וואלאס, נשלח ל-63 שנה בכלא. ברמר ירה בוואלאס במהלך עצרת פוליטית במרילנד ב-15 במאי. וואלאס רותק לכסא גלגלים למשך כל חייו בעקבות הירי.

וואלאס נודע לשמצה בשל עמדתו הפוליטית שתמכה בהפרדה על רקע גזעני במדינות הדרום של ארה"ב. משפטו המפורסם ביותר היה "סגרגציה עכשיו, סגרגציה מחר, סגרגציה לנצח". הוא מנע גם את כניסת סטודנטים שחורים לאוניברסיטת אלבמה. בשנות ה-80 הוא התנצל על האמירה הגזענית וזכה בכהונה רביעית כמושל. כשהלך לעולמו וואלאס ב-1998 בגיל 79, ג'סי ג'קסון, ממנהיגי התנועה לזכויות האזרח, ספד לו.

2000 – המלכה האם, אימה של המלכה אליזבת השנייה, חגגה יום הולדת מאה. בריטניה כולה חגגה את יום ההולדת ההיסטורי. המלכה האם היא הראשונה מבני משפחת המלוכה שהגיעה לגיל מאה. המלכה האם הלכה לעולמה בווינדזור ב-30 במרץ 2002 בגיל 101.

באו לעולם

פרסי ביש שלי (1792 - 1822), משורר אנגלי, מחשובי היוצרים בזרם הרומנטיציזם בשירה האנגלית

לואי ויטון (1821 – 1892 ) – מעצב האופנה הצרפתי

קנוט המסון (1859-1952 ) – סופר נורווגי, חתן פרס נובל לספרות

לואי ארמסטרונג (1901-1971 ( - ידוע גם בכינוי "סצ'מו", היה זמר ג'אז ונגן חצוצרה

חוזה לואיס ספאטרו (1960 - ) – ראש ממשלת ספרד

ברק אובמה (1961- ) – נשיא ארה"ב ה-44

הלכו לעולמם

הנס כריסטיאן אנדרסן (1805-1875 ) – סופר אגדות הילדים הדני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully