וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: מלאי הנפט העולמי הולך ואוזל

טלי גולדשטין

3.8.2009 / 12:24

הייצור בשדות הנפט הגדולים בעולם עבר את התפוקה המקסימלית בעוד הביקוש ממשיך לעלות, דבר שעלול לגרום למשבר נפט חמור מאין כמוהו

"העולם עומד בפני משבר אנרגיה חמור ביותר, שעלול להזיק להבראת הכלכלה העולמית", כך הזהיר היום (שני) כלכלן בכיר בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה (IEA ) שבפריז. הסיבה: הייצור בשדות הנפט הגדולים בעולם עבר את התפוקה המקסימלית, ומכאן שהפער בין התפוקה, שמעתה תלך ותרד לעומת הצריכה הממשיכה לגדול, הולך ומתרחב.

מחירי הנפט הגבוהים, אשר נוצרו עקב העלייה החדה בביקוש בשילוב עם ירידה בתפוקה, עלולה להוות מכה ניצחת לכלכלה העולמית המנסה להתאושש מהמשבר של השנתיים האחרונות, אמר דוקטור פטי בירול, כלכלן בכיר ב-IEA, האחראית על הערכת ייצור הנפט העתידי במדינות החברות ב-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי).

בראיון לעיתון הבריטי ה"אינדיפנדנט", אמר בירול כי הציבור וממשלות רבות אינן מודעות לעובדה שהנפט בו הן תלויות הולך ואוזל במהירות גדולה יותר מהצפוי והתפוקה הגלובלית תגיע לשיאה אף היא מהר מכפי שהעריכו כלכלנים.

מהערכות ראשוניות של למעלה מ-800 שדות נפט, המהווים 75% מהמלאי העולמי, עולה כי רוב השדות הגדולים הגיעו לשיא תפוקה וכי קצב הירידה בייצור מהיר פי שתיים מההערכות הקודמות מלפני שנתיים. בירול הזהיר את בריטניה ומעצמות מערביות אחרות מפני התחזקות מהירה מהצפוי של המדינות מייצרות הנפט, המחזיקות בשליטתן את עתודות הנפט הגדולות בעולם – מרביתן במזרח התיכון.

הסכנה הגדולה המאיימת כיום על המערב היא מחנק בשוק הנפט כבר ב-2011 כשהביקוש יעלה על ההיצע. "בעבור האדם מהרחוב, הסכנה תיתרגם למחירי נפט גבוהים במיוחד. תהיה לכך השפעה על הכלכלה והדבר משמעותי במיוחד כיום כשהכלכלה כה שברירית", אמר בירול.

להערכת סוכנות האנרגיה, שוק האנרגיה העולמי נמצא בצומת דרכים וצריכת הנפט אינה יכולה להמשיך ברמותיה הנוכחיות לאור הירידה בתפוקה. על העולם למצוא חלופה לייצור הנפט במדינות המפרץ הפרסי אם הוא רוצה לעמוד בביקוש עד 2030. "רוב הממשלות מבינות שעידן הנפט הזול תם", הוסיף בירול.

פעילים סביבתתים חוששים כי לאור הידלדלות מלאי הנפט, ממשלות ייפנו לשימוש בחלופות גרועות יותר, כגון קידוחי נפט בחולות הזפת באלברטה שבקנדה, דבר שיזיק לסביבה באופן בלתי הפיך.

  • עוד באותו נושא:
  • נפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully