וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכתב גלוי לארדן: "הרפורמה רחוקה מלממש ייעוד של ביעור השחיתות"

2.8.2009 / 11:11

מנהלי ונציגי ארגונים סביבתיים וחברתיים שלחו אמש מכתב גלוי לשר להגנת הסביבה, בו הם מבקשים ממנו לסייע בבלימת הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל. "קרקע שנרכשה בכספי העם צריכה להישמר בידי העם"

מאמץ אחרון מצד הארגונים הסביבתיים והחברתיים למניעת הפרטת הקרקעות. אמש (שבת), יום לפני ההכרעה בעניין הצעת החוק בעניין הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל, שלחו מנהלי ונציגי הארגונים מכתב גלוי לשר להגנת הסביבה גלעד ארדן בבקשה למנוע את הרפורמה כפי שהיא מוצעת. במכתבם טוענים נציגי הארגונים כי המשרד להגנת הסביבה לא פעל מספיק לנוכח האיומים על השטחים הפתוחים בישראל, כפי שבאים לידי ביטוי בהצעת החוק. "מעורבות כזאת הכרחית על מנת להבטיח ניהול מושכל של משאב הקרקע המצוי במחסור, הכולל שמירת עתודות קרקע והגנה על מכסות נאותות של שטחים פתוחים בתוך הערים ומחוץ להן", נכתב.

אחת הנקודות המשמעותיות ברפורמה המוצעת היא הקמת מועצת רשות המקרקעין, שתחליף את מנהל מקרקעי ישראל. במכתב הארגונים מביעים התנגדות גדולה להרכב המועצה, מפני שתכלול רק נציגי ממשלה וקק"ל, ואילו מטעם הציבור יהיה רק משקיף: "משמעות החלטה זו היא התנערות מעקרונות יסוד כמו עיקרון השקיפות ועיקרון האיזונים ובלמים של שיטתנו המשפטית (...) הסעיף המכפיף את נציגי הממשלה להחלטותיה הישירות יוצר מצב של צמצום קיצוני בכל שיקול דעת מקצועי עצמאי". עוד טוענים הארגונים כי משמעות החוק הרסנית משום ש"מכירת קרקעות שבעלי הון פרטיים תביא ללחצי פיתוח שהמערכת הרגולטורית לא תוכל לעמוד בהם", וכך עומדים בסיכון רב השטחים הפתוחים בישראל, "המדוללים ממילא באופן חמור".

סכנה לעתודות הקרקע הפנויה של המדינה

הארגונים, כנציגי הציבור, דורשים מארדן לסייע במניעת "הכפפת האינטרס הציבורי בפני האינטרס הפרטי", וטוענים כי "קרקע של המדינה שנרכשה בכספי העם צריכה להישמר בידי העם". עוד נכתב כי "הרפורמה הנדונה חלה על 800,000 דונם שמרביתם היא קרקע פנויה ובלתי מבונה. המדובר בצעד חסר תקדים בהיקפו, ועל כן הוא יוצר סכנה של ממש לעתודות הקרקע הפנויה של המדינה, שלא לצורך, ללא כל שיקול מעמיק תוך התנערות מכל תחושה של אחריות לאומית".

לסיכום כותבים נציגי הארגונים כי "הרפורמה גובשה בחיפזון והועברה באופן דורסני בוועדת הכלכלה, באופן שאינו הולם נושא בעל חשיבות לאומית כה רבה כמו הנושא הנדון. הרפורמה רחוקה מלממש ייעוד של ביעור השחיתות". הכותבים קוראים לארדן לקדם רפורמה אמיתית "שתיתן מענה לאינטרס הציבורי הרחב המגולם בניהול מושכל ובר קיימא של משאב הקרקע המתכלה של מדינת ישראל".

לקראת ההצבעה במליאת הכנסת שתתקיים מחר, תקים היום הקואליציה האזרחית חברתית נגד הפרטת הקרקעות חדר מצב, בו יישבו חברי כנסת ומנכ"לי הארגונים וייפנו טלפונית לחברי הכנסת "מתנדנדים ומתנגדים" במטרה לשכנעם להצביע נגד הרפורמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully