וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלאכת צדיקי הימין הקיצוני תיעשה

אביחי סטולר

31.7.2009 / 9:38

פעילי ימין הגיעו השבוע לעודד מתגייסים צעירים שלא לדווח על מקרי אלימות שיבצעו כלפי אזרחים פלסטינים במהלך שרותם. אביחי סטולר מרגיע: האלימות ואי הדיווח יימשכו גם ללא עידודם

הופתעתי לגלות השבוע כי פעילי ימין קיצוני הטריחו עצמם לבסיס הקליטה והמיון וחילקו עלונים למתגייסי חטיבת 'כפיר' הקוראים להם להימנע מלדווח על מקרי אלימות שיבצעו כלפי אזרחים פלסטינים. לאור קריאה מרגשת זו, ועל סמך ניסיוני העשיר כלוחם ומפקד לשעבר בגדוד לביא, אחד מגדודי חטיבת כפיר, החלטתי להציע מספר מילות הרגעה לפעילי הימין.

אפתח בהצעת ייעול, אין צורך בפליירים: חיילים לא מדווחים בלאו הכי. המציאות השוחקת והמסובכת של חייל צה"ל בשטחים, מתבטאת גם באלימות. "להרגיע בכאפה" כפי שהציע מח"ט כפיר הוא נוהל רווח ברוב יחידות הבט"ש ואני כחייל ראיתי בו, בדומה לחיילים רבים, טריוויאלי אם לא הכרחי. "חשוב שיכבדו אתכם ויפחדו מכם" היו מציינים המפקדים ומשאירים לנו את הפרשנות. חייל, לוחם, מאמץ הלך רוח בו הרעות וטובת חבריו גוברת על התחבטות מוסרית. אתה לא מדווח, במקרה הטוב אתה פשוט לא תיקח בזה חלק.

יתרה מכך, אציע לפעילי הימין לנצל את זמנם טוב יותר ולוותר על הביקור בבקו"ם. הרי אין ספור הצעירים אשר קידמו את פעילי הימין בבוז וביטול בעת יום גיוסם, ירימו עיניהם למפקדיהם כאשר אלה יכתיבו את חוקי ההתנהגות בשטח. כחודש לאחר הגעתי לראשונה לשירות מבצעי, נשלחנו אני וחברי למשימת מעצר של אחד ממנהיגי חוליות הטרור בדרום הר חברון. לאחר שנתפס המבוקש, שלח מפקד הגדוד את אחד מקציניו לאסוף קוצים על מנת לרפד את ישבנו של המחבל. לאחר מכן, ואל מול רוב חיילי הגדוד, חבט המג"ד בפרצופו של העצור והתעלם מחייליו אשר מיהרו לחקות את מעשיו. מיותר לציין כי מאותה עת ואילך כל פלסטיני שמצא עצמו ברכב צבאי זכה לאותו ה"טיפול" באדיבות החיילים אשר היטיבו לאמץ את רוח המפקד.

רוב האירועים נסגרים ברמת הגדוד

כמובן שעל רקע רוח זו מפקדים לא ששו לטפל בעבירות ערכיות. חבר ליחידה אשר דיווח למפקד מחלקתו על אירוע גניבה מפלסטיני נענה ב"מה אתה רוצה שאני אעשה עם זה?" כמובן שלעיתים נחקרו אירועים חריגים אך ברובם המכריע, מביזה ועד הכאה, מהתעללות ועד ירי לא מוצדק, נסגר העניין ברמת הגדוד, או לכל היותר ברמת החטיבה. אף מפקד לא רצה את מצ"ח מסתובבים לו בין הרגליים, והחיילים כאמור, לא ממש התנגדו בעצמם לקשר השתיקה הזה.

אם אחרי כל זה פעילי הימין עדיין חוששים, ארגיע אותם ואומר שגם לפיקוד הצבאי הבכיר ומקבלי ההחלטות בממשלה, האלימות אינה זרה. עדויותיהם של חיילים אשר השתתפו במבצע "עופרת יצוקה" חושפות מדיניות של הרס מסיבי, שימוש תדיר ובלתי מובחן בזרחן והתעלמות מחיי אזרחים פלסטינים. כאשר ראשי הדרג הפוליטי והצבאי שולחים את מיטב בנינו לחזית מבלי לציידם בקווים אדומים התוצאות ידועות מראש רק שהפעם כבר לא נותר למי לדווח.

ולסיכום אומר לפעילי הימין כי הם יכולים לנוח על זרי הדפנה. נאמר כי "צדיקים, מלאכתם נעשית בידי אחרים" ו"צדיקי הימין הקיצוני" יכולים להיות סמוכים ובטוחים שגם מבלי תרומתם המוראלית, ימשיכו חלק מחיילי צה"ל במסכת האלימות והכסתוח.

הכותב הוא פעיל בארגון "שוברים שתיקה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully