וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: למה לא הואשמו מפקדי החייל שתוזז?

עדי שמחוביץ

29.7.2009 / 19:17

בג"ץ הורה ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליטות הצבאית לנמק מדוע לא הוגשו כתבי אישום נגד מפקדי החייל אהוד שניאור, שמת לפני שבע שנים בעקבות טרטורים

לקראת כתבי אישום בפרשת החייל שטורטר למוות? בג"צ הורה היום (רביעי) ליועץ המשפטי לממשלה, הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל אביחי מנדלבט, התובע הצבאי הראשי, אל"מ לירון ליבמן לנמק מדוע לא הוגש כתב אישום נגד מפקד המחלקה ומפקד הפלוגה שתחת פיקודם נהרג החייל אהוד שניאור בשנת 2002. החלטה זו של שופטי בג"צ באה לאחר דיון שהתקיים בעניין לפני כשבועיים.

אהוד שניאור מת כתוצאה מטרטורים שעבר על ידי מפקדיו. הוריו, יעקב ושולה, עתרו לבג"צ בדרישה להעמיד לדין את הדרג הפיקודי בחטיבה, שלטענתם ידעה על המתרחש ולא עשה דבר. בשנת 2005, כשלוש שנים לאחר מותו של שניאור, גזר בית דין צבאי על סמל נ', מפקד הכיתה של שניאור, עונש מאסר של שנתיים לאחר שהורשע בהתעללות וגרימת מוות ברשלנות.

עו"ד יואב צח, עורך דינם של משפחת שניאור טען בדיון כי חקירת האירוע מראה כי מדובר ב"תרבות השירות שהיתה באותה יחידה", כלשונו, וכי היו מקרים קודמים של עדויות על התעללויות בחיילי היחידה. "לא ייתכן שמפקדים בצה"ל נמצאים בסיטואציה כזו ולא מודעים לכל מה שקורה ביחידה. הדברים מזעזעים מהאטימות, מחוסר האכפתיות של המפקדים", אמר עו"ד צח.
עו"ד הילה גורני מפרקליטות המדינה הודתה כי היה כשל פיקודי חמור, אך טענה כי הצעדים שננקטו ראויים וסבירים. לשאלת השופטים לגבי מקרים נוספים של התעללות באותה יחידה, אמרה עו"ד גורני כי אכן היתה תרבות פסולה והיא נעצרה ברמת מפקדי הכיתות, כמו כן ננקטו צעדים כדי לעקור את התופעה מהשורש. לדבריה, "הקצינים לא ידעו שזה היה, זה הכשל, הם היו צריכים לדעת את זה, הם לא ביצעו בקרה מספקת. אך הכשלים הם לא כשלים פליליים".

השופט אדמונד לוי אמר כי מדובר במוות מיותר. לדבריו, "המלה חבל לא מספיק ממחישה את גודל האסון שהיה שם", עם זאת, המשיך השופט לוי ואמר כי השאלה העומדת לדיון היא אחריותם הפלילית של המפקדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully