וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: בירת עירק נוסדה

טלי גולדשטין

30.7.2009 / 7:36

וגם: המוטו הלאומי של ארה"ב "באלוהים נשים מבטחנו" אושר, ג'ימי הופה נעלם מעל פני האדמה ומייסד חברת "פורד" נולד

בגדד- עיר של שלום

ב-30 ביולי 762 לספירה הכליף אבו ג'פאר אל-מנצור ייסד את העיר בגדד על גדות נהר הטיגריס. במהלך כהונתו של הכליף חארום אל-ראשיד בתחילת המאה התשיעית, הגיעה העיר לשיא פריחתה ושגשוגה. בגדד האפילה אפילו על קטסיפון, בירת האימפריה הפרסית, שהפכה לעיר רפאים עם ייסוד בגדד.

מקור השם בגדד אינו ברור: יש הסבורים כי הוא הגיע מהשם הפרסי לאלוהים bagh והמילה "לתת" – dad. אחרים מאמינים כי הוא נובע מהביטוי הארמי ל"מכלאת כבשים". חומה נבנתה סביב בגדד והיא נודעה ברבים בשם "העיר העגולה".

בתוך דור אחד בלבד מתאריך היווסדה, הפכה בגדד למרכז השכלה ומסחר. יש אף הטוענים כי התגוררו בה מעל מיליון בני אדם. חלק גדול מהאוכלוסייה הגיע מאירן. למעשה, מרבית האגדות מ"סיפורי אלף לילה ולילה" ממוקמות בבגדד, אותה כינתה שחרזדה "עיר השלום". באותה תקופה היתה בגדד אחת הערים הגדולות והקוסמופוליטיות בעולם. התגוררו בה מוסלמים, נוצרים, יהודים ופגנים.

ב-1534 נכבשה בגדד על ידי האימפריה העותמאנית, הלוא הם הטורקים. תחת שליטת העותמאנים, קמלה בגדד, בעיקר בגין העוינות בין שליטיה לשליטי פרס. בגדד נותרה תחת שלטון העותמאנים עד הקמת ממלכת עירק ב-1921 על ידי האימפריה הבריטית. ב-1946 היא קיבלה עצמאות מלאה. במהלך שנות ה-70 שוב שגשגה בגדד הודות לעלייה החדה במחירי הנפט, היצוא העיקרי של עירק. העיר גם עברה באותן שנים מהפכה מודרנית ושיפור ניכר בתשתיות. עם זאת, מלחמת עירק-אירן בשנות ה-80 טמנה בחובה זמנים קשים לבירת עירק. התקציבים הושקעו בצבא ואלפים מהתושבים נהרגו.

מלחמת המפרץ ב-1991 זרעה הרס רב בעיר. לאחר עשור שוב מצאה עצמה בגדד בעיצומה של מלחמה עם פלישת הצבא האמריקאי. העיר הופצצה באופן מסיבי ונפלה בידי האמריקאים. כיום, השתפר קמעה המצב בבגדד מבחינת עצמאותה לפחות. הממשל האמריקאי, תחת הנשיא ברק אובמה, התחייב לסגת מעירק כליל עד תום 2010 והצבא הבריטי אף הוא בשלבי נסיגה. עם זאת, הנסיגה לפני בניית שלטון יציב הביאה לכך שמלחמת אזרחים עלולה לפרוץ בעיר בכל רגע, על רקע העוינות בין הפלגים הסוני והשיעי.

קצרצרים

1932 – הקרנת הבכורה של סרט האנימציה "פרחים ועצים" של אולפני וולט דיסני. היה זה הסרט המצויר הצבעוני הראשון, שהיה הראשון שזכה בפרס אוסקר לסרט הנפשה קצר.

1956 – הקונגרס האמריקאי, בחתימתו של הנשיא דווייט אייזנהאואר, אישר שהמוטו הלאומי של המדינה יהיה מעתה והלאה "באלוהים נשים מבטחנו" ("In God We Trust"). המוטו הופיע לראשונה על מטבע אמריקאי ב-1864 כתוצאה מהסנטימנט הנוצרי הגואה על רקע מלחמת האזרחים.

1975 - מנהיג העובדים ג'ימי הופה נעלם מהחניון מסעדה במישיגן ולא נראה יותר מאז. ג'ימי הופה, דמות מיתולוגית ושנויה במחלוקת, סייע להפוך את איגוד נהגי המשאיות לארגון העובדים הגדול ביותר בארה"ב, והיה ידוע גם בקשריו עם הפשע המאורגן. הוא אף ריצה עונש מאסר בעוון סחיטת מושבעים והונאה בכלא פדרלי בפנסילבניה, ושוחרר אחרי שקיבל חנינה מהנשיא ריצ'רד ניקסון בדצמבר 1971. ה-FBI מחפש אחר גופתו של הופה מזה שנים.

2006 - "טופ אוף דה פופס", תוכנית המוזיקה הוותיקה ביותר בעולם, שודרה בפעם האחרונה ב-BBC. התוכנית שודרה במשך 42 שנים מ-1964.

באו לעולם

ג'ורג'ו וזארי (1511 – 1574 ) - היה צייר ואדריכל איטלקי, הידוע בעיקר בשל הביוגרפיות שכתב על אמנים איטלקיים רבים

אמילי ברונטה (1818-1848) – סופרת בריטית, "אנקת גבהים". אחותן של שרלוט ואן ברונטה, גם הן סופרות.

הנרי פורד (1863-1947 ) – תעשיין אמריקאי, מייסד חברת המכוניות "פורד"

הנרי מור (1898-1986) - פסל, רשם ואמן הדפסים בריטי. ידוע בעיקר בפסלים המופשטים של הגוף האנושי

באדי גאי (1936 - ) – ממוזיקאי הבלוז המפורסמים בעולם

פול אנקה (1941 - ) - זמר אמריקאי שהגיע לשיאו בשנות ה-60

הלכו לעולמם

אוטו פון ביסמארק (1815-1898) – קנצלר גרמניה הראשון

מייג'י טנו או הקיסר מוצוהיטו (1852 - 1912) - קיסר יפן שפתח את ארצו לפני המערב

מיכלאנג'לו אנטוניוני (1912 - 2007) - במאי קולנוע, סופר וצייר איטלקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully