וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גורם לתושב ארה"ב להפוך ללוחם ג'יהאד?

עידן דורנר

29.7.2009 / 14:34

מיהו דניאל בויד, תושב צפון קרוליינה שהקים תא טרור, ותכנן לבצע פיגועים בישראל? שכניו מספרים כי מדובר באדם חביב, אך התחקות אחר חייו מגלה כי מדובר בדמות מעורערת

הרשויות בארצות הברית חשפו אתמול (שלישי) תא טרור שכלל שבעה תושבי צפון קרוליינה שתכננו פיגועים בישראל. השבעה מואשמים בעבירות של סיוע למחבלים, קשירת קשר לביצוע רצח, חטיפה וחבלה בכוונה מחמירה מחוץ לשטחי ארה"ב. כמה מהנאשמים אף ביקרו בישראל, בעזה ובירדן כחלק מההכנות לקראת ביצוע פיגועים.

מנהיג הקבוצה, דניאל פטריק בויד, עבר אימונים באפגניסטן ובפקיסטן והשתמש בניסיון שצבר על מנת להקים תא טרור ולגייס כספים עבור פעילות טרור. מלבד בויד, נעצרו גם שני בניו, זכריה בויד בן ה-20 ודילן בויד בן ה-22 וארבעה אנשים נוספים. חיסאן שריפי, אנס סובסיץ, מוחמד עומר עלי חסן וזיאד יארי.

עם זאת התחקות אחר חייו של דניאל בויד, לשעבר שחקן פוטבול בתיכון, משרטטת פרופיל לא צפוי של פעיל טרור מקומי. הוא גדל בפרברים של וושינגטון וזכה לילדות אמריקאית טיפוסית. לפני מספר שנים הוא עבר עם משפחתו לפרבר ציורי בצפון קרוליינה, שם עסק בגינון והיה מאוד מיודד עם שכניו.

שכניו של בויד הופתעו לשמוע על המעצר. הם סיפרו כי הם התרשמו שמדובר במשפחה אמריקאית טיפוסית ומאוד ידידותית. שכניו של בויל נהגו להתייעץ איתו בנושא גינון ודיג, אך לא שיערו כי במקביל הוא מתכנן פיגועי טרור.

אך רשויות אכיפת החוק, בהם גם היחידה ללוחמה בטרור שעצרה אותו, מגלות כי בויד התאסלם, פנה לפלג קיצוני של האיסלם והתחייב למלחמת קודש - ג'יהאד. בויד, בן 39, מואשם גם בהגשת תצהירים כוזבים לסוכני ה-FBI, שתיחקרו אותו לגבי ביקוריו האחרונים למזרח התיכון, שם לפי האישום הוא הכיר לבנו ולמאמיניו את חיי מות הקדושים.

התאסלם בהשפעת אביו החורג

בויד הוא האמריקאי השלישי שהואשם לאחרונה בפעילות טרור מבית ובניסיון לפגוע במטרות בחו"ל. השבוע הואשם אדם ממינסוטה בתמיכה בטרור, לאחר שהודה כי נסע לסומליה ולחם לצד החמושים המקומיים. בשבוע שעבר הודה תושב לונג איילנד כי התאמן בפקיסטן וחבר לפלג של אל קאעדה, שתיכנן לחבל במערכת הרכבות האירופית.

כל המקרים הללו מוכיחים את גודל האיום שמהווים אזרחים אמריקאים, שחוזרים מאזורי עימות עם ניסיון קרבי, ויש להם רשת של קשרים ויכולת לגייס אנשים המחפשים סמכות.

מעצרו של בויד שם קץ למסע שנמתח לאורך מדינות רבות. בשנות ה-80 הוא התאסלם, לאחר שקיבל השראה לכך מאביו החורג, עורך דין שהוא גם מוסלמי אדוק. לאחר שסיים את התיכון נסע בויד לטייל בפקיסטן ואפגניסטן, שם החליט הצטרף ללוחמי המוג'הידין שלחמו בברית המועצות.

בשנת 1991 הוא נעצר בפקיסטן, לאחר שעסק בפעילות פלילית. הוא הורשע בשוד בנק וגזר דינו היה כריתת יד ימין ורגל שמאל, אך הוא שונה בערעור. בויד וחברתו מהתיכון, סברינה, התחתנו וחזרו לארה"ב, והחליטו להתמקם בצפון קרוליינה, שם החליט בויד להקדיש את חייו ללימוד אנשים צעירים את עקרונות הג'יהאד, כיוון שהאמין שזאת חובתו של כל מוסלמי טוב.

סבר שהמסגד המקומי מתון מדי

בני המשפחה נהגו לפקוד מדי פעם את תפילות יום שישי במסגד הסוני המקומי, אך לבסוף נטשו אותו, משום שבויד סבר כי מדובר בפלג מתון מדי. בויד החליט שבני המשפחה ומאמיניו יקיימו את התפילות בביתו.

אם מחפשים סיבות להקצנה שעבר בויד, ייתכן שניתן לתלות אותה בשורה של משברים שפקדו את המשפחה: לפני שנתיים בנו הצעיר, לוקמן, נהרג בתאונת דרכים. שנים קודם לכן המשפחה נקלעה לקשיים כלכליים ובויל נאלץ להגיש בקשה לפשיטת רגל של עסקיו.

בויד תוחקר על ידי ה-FBI על פעילותו במזה"ת במשך 5 שנים, אך הבהיר לחוקריו כי הוא אינו מתעניין יותר בפוליטיקה. עם זאת, הוא ידע שהבולשת ממשיכה לעקוב אחר צעדיו. כוח מיוחד של היחידה למלחמה בטרור עקב אחר בויד משנת 2006, קרא את תכתובות האי-מייל שלו וצוטט לשיחות הטלפון שלו. הרשויות עקבו בדאגה גם אחר אוסף כלי הנשק שאגר, והאימונים שהעביר למאמיניו הצעירים בגבול וירג'יניה, וכן אחר טיולים שתכנן לירדן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully