וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק מופז עבר בקריאה ראשונה בכנסת

27.7.2009 / 19:07

החוק המאפשר ל-7 ח"כים להתפלג מסיעה מבלי שיהיו שליש ממנה עבר בקריאה ראשונה. במהלך ההצבעה פרצה מהומה באולם. לפני ההצבעה יצא מופז נגד החוק הקרוי על שמו: "נתניהו מתנהג כאחרון העסקנים"

ערוץ הכנסת

(באדיבות ערוץ הכנסת, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

החוק הקובע כי שבעה חברי כנסת יכולים להתפלג מסיעה ללא צורך להיות שליש מחבריה, עבר הערב (שני) בקריאה ראשונה ברוב של 62 מול 47. במהלך ההצבעה על החוק שכונה "חוק מופז" חבשו ח"כים מקדימה מסכות על פניהם כמחאה. חברי הכנסת רוברט טיבייב, שיזם את המהלך, שלמה מולה, יוחנן פלסטר ויואל חסון הוצאו מן האולם. את הישיבה ניהל ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) מאחר ויו"ר הכנסת ראובן ריבלין נעדר מן האולם. חבר הכנסת טיבייב אמר: "עשינו זאת כדי להציל את עצמנו אות הדמוקרטיה מהמחלה הזו שביבי מוביל".

בליכוד תקפו את התנהלות חברי הכנסת מקדימה ואמרו: "התנהלות גנון קדימה, ולבני בראשו, היא התנהלות של מפלגה מפוחדת, המבזה את משכן הכנסת ופוגעת בדמוקרטיה הישראלית. חבל שדרך המחאה אינה מכבדת את הציבור ששלח את קדימה לאופוזיציה".

ח"כ יואל חסון (קדימה) נימק את ההחלטה לחבוש מסיכות בעת הדיון, ואמר כי "נכון שמדובר באקט שאינו בבחינת כלי פרלמנטרי רגיל, אבל הסירחון שנודף מחוקי ההישרדות של נתניהו חייב צעד קיצוני שכזה". לדבריו, "צריך שהציבור כולו יידע איזה ריח רע עולה היום מהכנסת".

ח"כ שאול מופז (קדימה) תקף אחר הצהרים בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות הכוונה להצביע במהלך הערב על החוק הקרוי על שמו. החוק מאפשר לשבעה חברי כנסת להתפצל מסיעה גם אם הם לא מהווים שליש מחבריה. בדיון על הצעת אי אמון של קדימה, אמר מופז כי "אדוני ראש הממשלה, אני רוצה להזכיר לך משהו שכנראה שכחת: ישראל היא מדינה דמוקרטית. אדוני לא חי בקובה, אזרחי ישראל הם אינם אזרחי צפון קוריאה".

עוד אמר מופז בהתייחסו לנתניהו כי "אצלנו ראש הממשלה, מכבד את הכנסת, מכבד את חוקי המדינה ומכבד את הציבור. אתה ראש ממשלת ישראל. הגיע הזמן שתתחיל להתנהג כמו ראש ממשלה ולא כמו אחרון העסקנים. אני מנסה להבין איך אדם כמוך, אינטיליגנטי, משכיל, שלמד במדינה המקדשת ערכי הדמוקרטיה, מרשה לעצמו להביא להצבעה חוק שכזה. אין לי תשובה. אולי זה מפני שאתה חש שהכל מותר לך. אולי זה מפני שהגעת למסקנה שאתה חייב לשרוד בכל מחיר".

בהמשך נאומו אמר ח"כ מופז: "בהתחלה המצאת משרדי ממשלה וחילקת כיבודים על חשבון האזרחים והצלחת להקים קואליציה. אבל לא חשבת שקואליציה צריך לשמר. וגם לא חשבת שכל אחד בקואליציה ירשה לעצמו לעשות מה שהוא רוצה. אז אחרי שהבנת שאין לך אפשרות לשמר קואליציה החלטת לכופף את הדמוקרטיה. הבנת שיהיו מספיק אנשים מסיעתך ושלא מסיעתך שחוק כזה שיקבל שם כזה בתקשורת ישרת אותם. שרבוב שמי לחוק האנטי-דמוקרטי הזה נעשה על ידי גורמים פוליטיים שחוששים מכוחי".

השר המקשר בין הממשלה לכנסת, גלעד ארדן, השיב מעל דוכן הכנסת על טענות מופז וקדימה באשר לחוק מופז ויתר חוקי המשילות. לדבריו, "יכול להיות שמופז נזכר בפסוק 'ישועת השם כהרף עין', וחשב שאם הוא יביע את נאמנותו לסיעת קדימה הציבור ישכח את מעלליו בעבר, או שמא התקנון הדרקוני של קדימה הכריח אותו להישבע אמונים לסיעת קדימה לדורותיה. זו זכותו".

יו"ר האופוזיציה ציפי לבני התקשרה למופז ובירכה אותו על נאומו. "אני מעריכה את הדברים שאמרת, הם היו נכונים וחדים לגופם. הם מצטרפים לאמירה הברורה של קדימה והם חשובים לקדימה", אמרה לו.

לבני על חוק מופז: זה "ביביזם"

יו"ר האופוזיציה ציפי לבני תקפה היום את חוק מופז שיעלה להצבעה בכנסת. בישיבת סיעת קדימה אמרה לבני, כי "שבוע שעבר היה שבוע טוב מאחר שמנענו את העברת חוק הספסרות בקרקעות הלאום, בלי יכולת לקדם את האינטרסים הלאומיים בעתיד. השבוע אנו עומדים מול חוקים נוספים שהמכנה המשותף לחוקים אלה הוא שהמציע שלהם זה בנימין נתניהו".

לדברי לבני, "המניע של חוקים אלה הוא הישרדות והתוצאה זה רמיסת כל כלל דמוקרטי. בשבוע שעבר שתי מפלגות התהדרו במורשת ז'בוטינסקי. הליכוד של היום שמנסה לקדם את החוקים הללו בכל מחיר אין בינו לבין מורשת ז'בוטינסקי כלום. אלו חוקים אישיים עם מניע של הישרדות שרוצים להחיל אותם מעכשיו לעכשיו בניגוד למקובל. זה ליקוי מאורות של הליכוד וזה ההבדל בין קדימה לליכוד וביני לבין נתניהו. הפער בינינו הוא מזמן לא רק שאלה של סוגיות כלכליות ומדיניות". לבני הוסיפה, כי "המונח שהכנסת יכולה להחיל מהיום הוא 'ביביזם'".

בנוגע לחשש שחברים במפלגתה יצביעו בעד החוק אמרה לבני, כי "אני לא מוטרדת מהחוק כל מי שתקף את החוק עשה זאת משום שהוא לא ערכי ולא מוסרי. ההתנגדות היא לא מסיבות פוליטיות. קדימה חזקה יותר מכל זה. יש לי ביטחון מלא בערכיה ואנשיה שנמצאים בה מתוך בחירה. הבענו שאט נפש מהחוק ומהסיבה המהותית אצביע נגד, אבל לא אכריח אף אחד להצביע נגד. מי שחושב שזה טוב למדינת ישראל יכול לתמוך בחוק הזה. כפי שיש לי ביטחון בקדימה, אני מציע שנתניהו ייתן חופש הצבעה גם בקואליציה ויאפשר לאנשי הליכוד שיש להם יושרה להשתמש בה".

עדכון ראשון: 15:40

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully