וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: האדמה בסין רועדת

טלי גולדשטין

28.7.2009 / 9:00

רעידת אדמה בעוצמה 8.3 פקדה את סין, 50 אלף חיילים אמריקאים נוספים נשלחו לווייטנאם וארגון ה-IRA האירי הורה על סוף הקמפיין האלים

1976 - האדמה פוערת פיה

רעידת אדמה קטלנית בעוצמה של 8.3 בסולם ריכטר פקדה את העיר טאנגשאן, מצפון-מזרח לבייג'ינג. מנתונים רשמיים הסתכם מניין הקורבנות ב-240-250 אלף בני אדם. ברעש האדמה נהרס גם בית החולים הגדול בעיר ועשרות כורים נלכדו במכרה שנהרס.

כשפקה רעידת האדמה את טאנגשאן, מעל למיליון בני אדם ישנו שינה עמוקה. הרעש נמשך בין 14-16 לדקות ולוותה ברעש שמנה בעוצמה של 7.1. לפי הדיווחים הראשוניים, עוצמת הרעש היתה כה חזקה עד כי אנשים הועפו באוויר לאחר שכבישים, גשרים, תחנות רכבת, בתים ומפעלים נהרסו כליל. בנוסף, נותקה אספקת החשמל בעיר כולה. רשויות סין מנעו כניסת סיוע זר למדינה בטענה שלניצולים בעיר יש מפסיק מזון, ביגוד וציוד רפואי.

שיקומה של טאנגשאן החל כמעט מיד לאחר רעידת האדמה והעיר כולה נבנתה מחדש. כיום מתגוררים בה מעל למיליון בני אדם והיא זכתה לכינוי "העיר האמיצה של סין". בעשורים מאז רעידת האדמה חלה עלייה בהערכות מניין ההרוגים ןיש המעריכים כי קרוב ל-500 אלף בני אדם נהרגו.

קצרצרים

1540 – מלך בריטניה הנרי השמיני הורה להוציא להורג את המדינאי ואיש סודו תומאס קרומוול בגין בגידה. למרות תמיכתו של קרומוול בהתנתקות הכנסייה האנגלית מהוותיקן, מדיניות שסייעה להנרי השמיני להתגרש מאישתו הראשונה ולשאת את אן מבולין, צבר לו קרומוול אויבים רבים ולבסוף סר חינו גם בעיני המלך. באותו יום שהוצא להורג, נשא הנרי השמיני את אישתו החמישית, קתרין הווארד, לאישה.

2005 – ארגון ה-IRA האירי הורה על סוף הקמפיין האלים, בו נקט במשך עשורים נגד השלטון הבריטי בצפון אירלנד, והודיע כי ינסה ליישם את האג'נדה שלו בדרכי שלום בלבד. גארי אדמס, נשיא הזרוע הפוליטית של ה-IRA ה"שין פיין", אמר כי ההחלטה "אמיצה" וכי יש לנצל את ההזדמנות. בשנות ה-90 הוחלפה הנהגת השין פיין בהנהגה מתונה יותר, וכך החל תהליך שלום בניצוחו של ראש ממשלת בריטניה ג'ון מייג'ור. "הסכם יום שישי הטוב" ב-1998 איפשר יצירת גופים בהם יוצגו כל הזרמים באירלנד הצפונית, וכלל הוראות בדבר זכויות האזרח, שחרור אסירים ופירוק מנשק. ב- 2002 הושעתה פעילות ה-IRA וב-2005 הודיעה המחתרת האירית כי היא מתפרקת מנשקה, זונחת את המאבק האלים וממשיכה את מאמציה להשתחרר מהבריטים בדרכים פוליטיות.

1965 – נשיא ארה"ב לינדון ג'ונסון התחייב לשלוח 50 אלף חיילים אמריקאים נוספים לווייטנאם. הגיוס הנוסף העלה את מספר החיילים המוצבים במדינה הדרום-מזרח אסייתית ל-125 אלף מ-75 אלף – הרמה הגבוהה ביותר מאז מלחמת קוריאה. בנאום טלוויזיוני אמר ג'ונסון: "איננו רוצים להרחיב את המאבק ולגרום לתוצאות שאיש אינו יכול לחזות אותן. איננו רוצים גם להתגאות בעוצמה שלנו, אך לא נסכים להיכנע או לסגת".

באו לעולם

ביאטריקס פוטר (1866-1943 ) – סופרת סדרת ספרי הילדים "פיטר הארנבון". ספרי הילדים שלה הם הנמכרים ביותר בתחום כבר למעלה ממאה שנים

מרסל דושאן (1887-1968) – אמן צרפתי. משויך לתנועת הדאדא המודרניסטית

ג'קלין קנדי אונסיס (1929-1994 ) – אישתו של נשיא ארה"ב ג'ק קנדי

סנטיאגו קלטרווה (1951- ) – אדריכל ומהנדס ספרדי. בישראל עיצב קלטרווה את גשר המיתרים בפתח תקווה וכן את גשר המיתרים הנבנה בירושלים

הוגו צ'אווס (1954 - ) – נשיא ונצואלה

הלכו לעולמם

אנטוניו ויואלדי (1678 – 1741) – מלחין איטלקי

יוהן סבסטיאן באך (1685 – 1750) - מלחין גרמני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully