וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרומת ביצית בישראל - חוקית

פרופ' מיכאל קורינאלדי

28.7.2009 / 9:07

המדינה גועשת על הצורך לטוס לחו"ל על מנת לקבל תרומת ביציות. פרופ' מיכאל קורינאלדי מסביר כי מדובר בסך הכל בטעות בחוק, ומבהיר כי הדבר מצריך תיקון

ההסתבכות בענייני תרומת ביצית מחו"ל מקורה בטעות בחוק. אין בחוקי מדינת ישראל איסור על תרומת ביצית, בכפוף לכך שהתרומה נעשית בהסכמה מודעת מלאה של התורמת ובדיקות רפואיות חיוניות.

אמנם בשנת 1987, התקין שר הבריאות תקנות הפריה חוץ גופית. אולם כבר, נקבע בשורת פסקי דין, כי הוראות שונות בתקנות האלה הם חסרות תוקף משפטי. הטעם לכך הוא, שאין חוק המסמיך את שר הבריאות להתקין תקנות בענייני תרומת ביצית. מעבר לכך, בפסק דין מקיף, מפי שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, יהונתן עדיאל, (פלונית נ' שר הבריאות, אוגוסט 2008), נקבע, כי אין למכלול התקנות, החורגות מסמכות חוקית, תוקף.

בית המשפט הוסיף, כי האיסורים על ביצוע הפריה חוץ גופית משיקולים חברתיים ציבוריים, חורגים מהתחום הרפואי ארגוני או סניטרי, שרק הם מצויים בתחום סמכות השר: "ההסדר הקבוע בתקנות אלה נחקק בחוסר סמכות ודינו בטלות". יצויין כי שר הבריאות הגיש ערעור לבית המשפט העליון, על פסה"ד הנ"ל והדיון בו קבוע לחודש ינואר 2010.

משרד הבריאות מתעלם

מדובר בהסדרים ראשוניים שהסדרתם חייבת להיעשות בחקיקה ראשית, ראו לדוגמא: בג"צ זברו נ' ד"ר אפרים סנה (שר הבריאות דאז (1995), עד היום חקיקה בענייני תרומת ביצית טרם עברה בכנסת. התקדימים הקיימים שחלקם נתנו ע"י בית המשפט העליון, מחייבים.

למעשה משרד הבריאות מהלך אימים על בתי החולים העוסקים בהפריה חוץ גופית, בטענה שהתקנות מגבילות נטילת ביצית מאישה בארץ, פרט למקרים שהאישה נמצאת בטיפול רפואי עקב ליקויי פוריות או שיש בנטילת הביצית משום קידום הטיפול באישה.

אולם הנחיות משרד הבריאות מתעלמות מהפסיקה הקובעת שהתקנות חסרות תוקף משפטי. תמוה שהפתרון המקובל על משרד הבריאות, שהוכנס לתקנות בשנת תשס"ב, הוא ייבוא של ביציות מחוץ לארץ, כלומר מנשים נכריות, ההכוונה של משרד הבריאות לפתרונות של תרומת ביצית מחו"ל, היא הגורמת להסתבכות המשתוללת בימים אלה, כשאין לנוגעים בדבר מידע מספיק על הנורמות החוקיות בארץ ובחו"ל.

ההלכה גם תומכת

אמנם הדעה ההלכתית המקובלת היא, כי ילדה של אישה יהודיה הוא יהודי, אפילו אם נולד מתרומת ביצית של נוכריה. גם הרבנים המתמחים בתחום הלכתי חדיש זה מעדיפים כי תרומת הביצית תהה מנשים יהודיות ומה טעם לחפש פיתרונות בנכר, העולים הון עתק וכדי ביזיון וקצף.

בסופו של דבר יש לקבוע, כי מדינת ישראל כמדינת חוק אינה מגבילה תרומת ביצית. מצב משפטי זה, תואם גם את ההלכה היהודית ויש לחשוף בציבור את האמת ההלכתית והמשפטית הזאת ולמנוע התערבות ביורוקרטית בלתי חוקית.



• פרופ' מיכאל קורינאלדי מומחה בעל שם, בתחום זכויות אדם, שבות וזהות יהודית, של זרמים וכתות בעם ישראל (יהודי אתיופיה, קראים, שומרונים, פלאשמורה ויוצאי חבר העמים).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully