וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קציני צה"ל נתבעים על השתתפות בפינוי מאחז

יהושע בריינר

24.7.2009 / 6:09

זוג מתנחלים הגישו תביעת נזיקין בסך 432 אלף שקלים נגד קצינים בכירים בצה"ל שלקחו חלק בפינוי ביתם במאחז בלתי חוקי. צה"ל: "הריסת הבנייה נעשתה ברשות ובסמכות"

תביעת נזיקין אישית וחסרת תקדים הוגשה באחרונה נגד קצינים בכירים בצה"ל בשל פינוי מאחז בגזרת בנימין. בני הזוג חנה ומאיר גולדמינץ, תושבי המאחז יד יאיר שפונה ונהרס לפני כשנה תובעים פיצויים בסך 432 אלף שקלים ממפקד אוגדת איו"ש תת אלוף נועם תיבון, מפקד חטיבת בנימין אלוף משנה אביב רשף וראש המנהל האזרחי תת אלוף יואב (פולי) מרדכי, בטענה כי הפינוי נעשה תוך הפרת צו ביניים של בג"ץ וללא שימוע.

מדובר בתביעה לא שגרתית, שייתכן ומצביעה על מגמה חדשה בה ייתבעו קציני צה"ל באופן אישי על פינוי מאחזים במידה ונעשו שלא כדין. התביעה הוגשה לבית משפט השלום בירושלים. יד יאיר, המאחז שפונה בספטמבר 2008 הוקם לפני כ-18 שנה על שמו של תושב ההתנחלות דולב הסמוכה שנהרג בפיגוע. על פי כתב התביעה, בג"ץ הוציא ערב הפינוי צו ביניים האוסר על פינוי המאחז בטרם תינתן לתושביו אפשרות לשימוע.

לטענת התובעים, הפינוי עצמו בוצע ללא התחשבות בצו הביניים, ללא התרעה מוקדמת וכמחטף ופעולת עונשין כנגד המתנחלים. לדברי גורמי ביטחון, עוד בטרם מועד הפינוי נעשו ניסיונות להגיע להסדר על פינוי מוסכם בין הצדדים. במהלך הפינוי נהרסו מספר מבנים ששימשו כבית וכבית כנסת. יש לציין כי במהלך השנים היו תושבי המאחז בקשר רציף עם גורמי הצבא באזור, אולם ההתיישבות במקום לא אושרה באופן סופי על ידי המנהל האזרחי.

"הג'יפים לא יעשו שום דבר"

כעדות לתביעה צירפו התובעים הקלטה ובה שיחה בין מזכיר היישוב דולב יניר אלדובי ובין אל"מ רשף שעות ספורות לפני הפינוי, ובו ביקש אלדובי לדעת מדוע ישנם כוחות רבים סביב היישוב למרות, לדבריו, שהגיעו להסכמה כי המאחז לא ייהרס. רשף השיב מפורשות כי הכוח נמצא במקום לצורך סיכול פיגועים בלבד. "הג'יפים לא יעשו שום דבר", אומר אל"מ רשף, "ותזכור מה שאני אומר. שום דבר לא קורה. הכוח הוא כוח צבאי, ירוק, לא יהיה כלום, תזכור מה שאני אומר לך, תתארגן ללכת לעבודה, תנוח קצת". בבוקר, כאמור, התבצע הפינוי שבעקבותיו הוגשה התביעה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "התביעה הנזיקית לא מוכרת לצה"ל וכשתומצא בדרכים המקובלות תזכה להתייחסות לגופם של דברים. צה"ל דוחה כל ניסיון להלך אימים על מפקדים ולהרתיעם מלבצע את משימותיהם כפי שהטילה עליהם מדינת ישראל. הריסת הבנייה הבלתי חוקית ביד יאיר נעשתה ברשות ובסמכות ולא נפל כל פגם בפינוי. גורמי אכיפת החוק ימשיכו במימוש אחריותם לשמירת החוק והסדר".

joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully