וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציונות ניצחה את הציניות

ח"כ אופיר פינס

23.7.2009 / 15:09

ח"כ אופיר פינס מסביר למה, שוב, מתמקדים רק בשולי בכל הנוגע לרפורמה במנהל מקרקעי ישראל. רק שהפעם יש לתעלול הזה גבול. והוא נחצה

ביום שאחרי תבוסת הממשלה בניסיון לחוקק את הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל כרגיל כולם עוסקים בפוליטיקה. מי הצביע ברגליים ומי מרד מי כופף את מי על מי איימו מי יעשה מה למי ומתי. כל אלה הם דברים שמעלים את לחץ הדם הפוליטי ומאפשרים לפרשנים להתפרשן בכבוד לבנות תלי תילים של פרשנויות ותרחישים.

אבל הדיון המהותי, הציבורי והענייני בחוק האסטרטגי הזה המציע שינוי דרמטי בניהול קרקעות מדינת ישראל נדחק שוב לקרן זווית. במה מתעסקים? במשמעת הקואליציונית. היא חזות הכול. עקרונות? קשקוש. ערכים? אנכרוניזם. השקפת עולם? פסה מהעולם. אידאולוגיה? מילה גסה. אבל בסופו של דבר יש גבול לכל תעלול ומסתבר שלמלים האלה, שנראה כאילו נשלפו מהנפטלין, יש עוצמה אדירה, יש להן כוח חיות משל עצמן וכל מי שנטה לזלזל ולהגיב בביטול יצטרך לעשות חשבון נפש.

מסתבר שבפוליטיקה יש עדיין אישים מכל קצוות הקשת הפוליטית שמוכנים לסכן את מעמדם, ללכת כנגד הזרם, לעמוד על שלהם לא להתקפל ולהוכיח שיש להם עמוד שדרה.

הממשלה רק מחפשת קיצורי דרך

המאבק הזה חצה גבולות ויצר שיתופי פעולה חדשים בין אלה המאמינים בציונות צרופה, שמתנגדים להפרטה, שענייהן לא מתעוורות מהתבוננות בעגל הזהב הנדל"ני המסנוור, שיש להם יחס לערכים סביבתיים וירוקים. בקיצור ארץ ישראל היפה (הכוללת צעירים ומבוגרים, חניכי תנועת נוער ציוניות מכל גווני הקשת הפוליטית אנשי ימין ושמאל קיבוצניקים ועירוניים) התקוממה, מרדה ונאבקה על עתיד המדינה הזו מול הציניות, והקומבינה ועשיית הכסף הקל והמשך תהליך ההפרטה האין סופי של נכסי המדינה.

הבעיה במינהל מקרקעי ישראל איננה נובעת מכך שהקרקע היא לחכירה או למכירה הבעיה של המינהל נובעת מהמבנה האנכרוניסטי של הגוף הבירוקרטי המגושם הזה אשר מאכיל את הציבור מרורים. הרפורמה הייתה צריכה לתת מענה קודם כל ולפני הכול לביורוקרטיה האינסופית, לצווארי הבקבוק הצרים ולדרך בה המינהל משרת את הציבור או נכון יותר לא משרת אותו.

לרפורמה כזו הייתה יכולה להיווצר תמיכה גורפת מקיר לקיר. אבל במקום לשבור את הראש ולנסות למצוא פתרונות יעילים הממשלה חיפשה קיצורי דרך במקום להתמודד עם הבעיה להפריט אותה – זה הרבה יותר קל, הרבה יותר רווחי והרבה יותר קל לשיווק לציבור. נתניהו נהנה לייצר לעצמו דימוי של הרפורמטור הלאומי אבל תכלס רוב הרפורמות שיזם נכשלו והולידו עכברים קטנים שבמקרה הטוב לא שינו כמעט דבר ובמקרה הרע הרעו את המצב.

לפני שהקואליציה תנסה להשיב את כבודה האבוד במהלך כוחני, שיכלול איומים, דילים, תשלומים ופשרות רקובות ראוי לנצל את זמן פגרת הקיץ כדי לקחת פסק זמן לקיים דיון ציבורי רציני בממשלה ובכנסת ולאחר מכן להחליט. ברור שרפורמה במינהל מקרקעי ישראל צריך. אבל ברור שהרפורמה המוצעת לא תביא מזור לניהול קרקעות המדינה אלא תתפטר מהקרקעות ותעביר אותן לידיים פרטיות לעוד חגיגת הפרטה שתועיל למעטים לעשות רווחים קלים על חשבון הרבים.

* אופיר פינס הינו חבר כנסת מטעם מפלגת העבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully