וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: "אדאג שיהיה רוב לאישור הרפורמה"

פנחס וולף

22.7.2009 / 20:40

זמן קצר לאחר האולטימטום שהציב רה”מ נתניהו, אמרו מקורביו של יו”ר העבודה כי בכוונתו להגיע להצבעה הבאה ולוודא כי הרפורמה במנהל מקרקעי ישראלי תאושר. קדימה: ”נתניהו מנסה לשרוד באמצעות איומים”

ערוץ הכנסת

(צילום: ערוץ הכנסת, עריכת וידאו: איילת שולמן)

בנימין נתניהו נחל היום (רביעי) כישלון בניסיונו להעביר את הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל. בקואליציה חששו כי לא יצליחו להשיג רוב בהצבעה בכנסת ולאחר דיון ממושך וניהול משא ומתן עם חברי כנסת שונים החליטה הממשלה למשוך את ההצבעה על הצעת החוק.

בעקבות כישלון הקואליציה קיים הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו התייעצות והודיע כי כל אחד מהשרים ומסגני השרים מסיעות הקואליציה שלא יצביע בעד, בהצבעה הקרובה על הצעת החוק על הרפורמה לא ימשיך בתפקידו ויפוטר.

מקורבי ברק אמרו לוואלה! חדשות כי שר הביטחון נמצא בחופשה פרטית באישורו של ראש הממשלה. ברק שוחח אתמול בטלפון עם נתניהו והציע לדחות את הדיון לשבוע הבא כדי שיוכל להיות בכנסת ולפעול להשגת רוב. יו"ר האופוזיציה ציפי לבני אמרה הערב (רביעי) כי "ראש הממשלה מנסה לשמור על הישרדותו אם בכך שהוא משלם או בכך שהוא מאיים, והנה ביבי מתחיל לאיים".

"רה"מ שוב מאיים"

התגובות לכישלון הקואליציה לא איחרו להגיע. ממפלגת קדימה נמסר כי "נתניהו הפסיד וישראל ניצחה. מדובר בבשורה חשובה לתושבי מדינת ישראל ובמפלה מוחצת לביבי. רפורמת הגזל של ברוני ההפרטה נחלה היום הפסד צורב. האופוזיציה העבירה מסר חשוב לראש הממשלה שמנסה לקנות רפורמה באיומים ולמכור אדמות תמורת אתנן פוליטי. מוטב שביבי יזכור את היום הזה - זו רק ההתחלה". בליכוד זעמו על חברי סיעת העבודה, שהחרימו את הדיון. "לא נעבור לסדר היום על ההתנהלות הזאת. אהוד ברק שוב ברח".

הקואליציה נכשלה בניסיון להעביר את ההצבעה על הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל בקריאה שנייה ושלישית. במהלך דיון דרמטי ממושך, שנועד למשוך זמן עד שיושג רוב במליאה, החליטו במפלגת העבודה להחרים את ההצבעה ועזבו את המליאה.

בשל החשש שלא יהיה רוב בהצבעה, זאת בעקבות התנגדות של חברי כנסת רבים בקואליציה החליטה הממשלה למשוך את ההצבעה על הצעת החוק. על פי תקנון הכנסת הפעם הבאה שבה תוכל הממשלה לבקש הצבעה על ההחלטה תהיה ביום רביעי הבא, היום האחרון לכנס הקיץ של הכנסת. יו"ר סיעת קדימה, חברת הכנסת דליה איציק, כתבה מכתב ליו"ר הכנסת ראובן ריבלין ובו טענה כי תקנון הכנסת קובע שהפסקה בין ההצבעות תיארך לא פחות משבוע, וכי לפי פרשנות החוק לא ניתן לקיים הצבעה ביום רביעי הבא. ביום חמישי הבא חל ט' באב וגם בו לא יתאפשר קיום ההצבעה בכנסת ולכן ככל הנראה הדיון יתקיים במהלך הפגרה בשבוע שלאחר מכן.

לדברי ח"כ ציפי חוטובלי שאף היא החליטה לצאת מהמליאה בשעת ההצבעה, "לא אוכל להצביע בעד רפורמה שמפקיעה את הבעלות של העם היהודי מקרקעות ארץ ישראל, בשל היותי חברת קואליציה לא אוכל להצביע נגד, ולכן בחרתי לצאת בזמן ההצבעה". ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) הודיע שהוא יצביע נגד הרפורמה, כך גם ארבעת מורדי העבודה.

חברי מפלגת העבודה לא נכחו במליאה, והמורדים במפלגה, עמיר פרץ, יולי תמיר, איתן כבל ואופיר פינס, הודיעו כי יצביעו נגדה. למורדים הצטרפה שלי יחימוביץ שהתנגדה נחרצות להעברת הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל.

תבוסה לקואליציה

הרפורמה כפי שאושרה בוועדת הכספים כוללת כמה עקרונות: ייעול המנגנון הממשלתי העוסק במקרקעי ישראל. העברת הבעלות בדירות ובעסקים בתחום העירוני לחוכרים. הרפורמה אמורה לצמצם באופן משמעותי את הביורוקרטיה העומדת בפני האזרח בעת ביצוע שינויים בנכס.

הרפורמה זוכה להתנגדות מצד הארגונים החברתיים, הירוקים, אנשי האקדמיה. במכתב שנשלח לחברי הכנסת כותבים בכירים באקדמיה כי "הרפורמה המוצעת צפויה לשנות באופן מהותי את מדיניות המקרקעין בישראל ואת אושיות החברה הישראלית".

ח"כ עמיר פרץ (עבודה) אמר הערב כי "אין ספק שהכנסת החזירה לעצמה היום את כבודה, כאשר מחוקקים חוק שכולו מלא תחבולות ותוצאתו להעביר את הנכס האחרון שנותר בידי המדינה לידי בעלי ההון, הרי סופו שהכנסת תפגין מוסריות ותצביע נגד".

חברת הכנסת יולי תמיר (עבודה) אמרה כי "זה יום של ניצחון הצדק על התחמנות הפוליטית. זו תחילת הסוף של הקואליציה כך נראית כנסת בדרך לבחירות. כאשר אין משמעת ויש איומים צריך להבין שכרגע אין מערכת שמתנהלת".

יו"ר הבית היהודי השר דניאל הרשקוביץ אמר הערב (רביעי) כי "לא יכולתי לעשות שקר בנפשי, ולתמוך בניגוד למצפוני בחוק הרפורמה בקרקעות. בשבוע הקרוב אציע לערוך שינויים בחוק כך שיעלה בקנה אחד עם ערכי היהדות והציונות". הממשלה החליטה הערב, בעקבות החשש שלא השיגה רוב בהצבעה על הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל, למשוך את ההצבעה ולהגיש אותה בשבוע הבא.

ח"כ משה מטלון (ישראל ביתנו) אמר כי "על סמך התנהגות מפלגת העבודה היום אני מקווה שראש הממשלה הבין את המשמעות של שותפות בממשלה עם מפלגה פתטית כמפלגת העבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully