וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השתמשו בפלסטיני לבדיקת תיקים חשודים"

יהושע בריינר

22.7.2009 / 15:39

פעילות בתנועת נשות ווטש טוענות כי חיילים במחסום ביר זית, עצרו רכב הסעות פלסטיני וביקשו מהנהג לפתוח תיקים כדי לוודא שהם לא מכילים מטענים. צה"ל: "הכוח פעל לפי הנהלים"

האם חיילי צה"ל השתמשו בפלסטיני לצורך בידוק בניגוד לחוק? כך לפחות סבורות פעילות בתנועת "מחסום ווטש", שטוענות כי חיילי צה"ל השתמשו בסוג של "נוהל שכן" במחסום ביר זית צפונית לרמאללה. הפעילות שהיו עדות למקרה שאירע בשבוע שעבר ואף צילמו חלק ממנו, טוענות כי חיילים שעצרו רכב הסעות במחסום, השתמשו בנהג הרכב על מנת להוריד תיקים אישיים של גברים שנסעו ברכב ואף לפתוח בפניהם את תיקיהם וחפציהם האישיים, על מנת לוודא שהם אינם מכילים אמצעי לחימה.

בג"ץ, כזכור, אסר על שימוש באזרחים פלסטינים למטרות צבאיות. בנוסף טוענות הפעילות כי החיילים הכריחו את אחד הגברים שנסעו ברכב לשבת בשדה קוצים סמוך ולא עם שאר חבריו, תוך כדי איומי נשק. ברכב ההסעות שיצא מרמאללה, נכחו מספר גברים, סטודנטים צעירים ונשים. הרכב נעצר על ידי החיילים ובמקום התפתח עימות מילולי בין הפלסטינים לחיילים, שבסופו אולצו הגברים הפלסטינים לרדת מהרכב, שם נבדקו על ידי החיילים. פעילות נשות ווטש טוענות כי החיילים חשדו שבחפצי הפלסטינים יש אמצעי לחימה והורו לנהג להוריד את תיקי הגברים ולפתוח אותם בפניהם.

"נוהל שכן במחסום"

עוד טוענות הפעילות כי למרות הפצרותיו, נאלץ הנהג לבצע את הוראות החיילים. "הוא נאלץ להוריד כל תיק וערימת בגדים מהרכב ולפתוח אותו בפני החיילים, בזמן שבעלי התיקים היו מורחקים מהאזור", סיפרה תמר פליישמן, שהיתה עדה לכל האירוע. לדבריה, "הנהג כל הזמן עלה וירד עם שקיות ותיקים ואחד החיילים אף אמר לו שבמידה ויהיה תיק שלא יוריד, הוא יחרים את החפצים של הפלסטינים. אני יכולה להעריך שהחיילים אמרו לעצמם שאם משהו יתפוצץ, אז שהנהג יהרג".

עוד סיפרה פליישמן כי "הנהג נאלץ לפתוח כל ספר שהיה בתיקים וירדו איתו ממש לפרטי פרטים. היה כאן שימוש ב'נוהל שכן' במחסום ואני מאמינה שאנו ראינו רק את קצה הקרחון ממה שהתרחש במחסומים אחרים".

גורמים צבאיים הכחישו את הטענות לפיהן החיילים השתמשו בנהג בניגוד לחוק וציינו כי הנהג שימש מתורגמן בלבד. מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בשבוע שעבר הגיע רכב פלסטיני למחסום פתע סמוך לכפר ביר זית. על פי נהלי הבידוק המקובלים התבקשו נוסעי הרכב לרדת ממנו על מנת שיתאפשר בידוק תקין. נוסעי הרכב סירבו להיבדק במשך דקות ארוכות, דבר שעורר את חשד החיילים ועיכב את מעבר הרכב. נהג הרכב התעמת מילולית עם החיילים במקום ועל כן עוכב לזמן מה. לנוסעי הרכב הוצע למצוא דרך תחבורה אחרת על מנת שלא יתעכבו בגלל הנהג, אך אלה בחרו לחכות עד שישוחרר בטענה כי כבר שילמו לו. יש לציין כי האירוע התנהל באופן תקין והכוח פעל על פי נהלי הבידוק המקובלים. העיכוב נבע מחוסר היענות מצד הפלסטינים להיבדק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully