וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לסגור מרפסת בלי לשבור את הראש

ח"כ כרמל שאמה

22.7.2009 / 13:32

השינוי במנהל מקרקעי ישראל ישנה את מדינת ישראל כולה. העומד בראש הוועדה לרפורמה סבור שכשנהפוך מחוכרים לבעלי בתים, יהיה יותר טוב גם למנהל וגם לכלכלה

הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל, שתעלה היום לדיון בכנסת היא בשורה חיובית בכל המישורים. היא תשפר את איכות חיינו שנה אחר שנה. סיכולה, מנגד, ישאיר את מדינת ישראל כשאבן ריחיים על צווארה, שכן קרקע לא ניתן לייצר או לייבא אך בהחלט ניתן לבזבז. לצערי, זה מה שעשתה המדינה עד היום.

על פי דו"ח מבקר המדינה, בעשר שנים האחרונות בזבז המנהל כחמישה מיליארד שקלים על הכנת תוכניות כדי להכשיר מלאי זמין של קרקע לבניית דירות. למרות סכום אדיר ובלתי נתפס זה שהוצא על שרטוטים וניירות, הפירות הם פירות באושים ואת המחיר כולנו משלמים פעמיים: פעם ראשונה במיליארדי שקלים מכספי הציבור שבוזבזו ופעם שנייה במחירי דיור מופקעים שכולנו משלמים.

יותר דירות, פחות בירוקרטיה

הרפורמה תפרק את הבירוקרטיה של מנהל מקרקעי ישראל ותקים במקומו את רשות המקרקעין, גוף שיתמקד בשיווק קרקעות ולא בחיכוך בירוקרטי עם מיליון חוכרים שיהפכו לבעלים. בעיקר, המנהל לא יעסוק כלל בתכנון קרקעות ויותיר זאת לכוחות השוק והרשויות המקומיות שיעשו זאת באופן יעיל יותר.

כתוצאה מכך, נקבל שוק מקרקעין יעיל יותר, שקוף יותר וגמיש יותר, שיספק את צרכי המשק תוך שמירה על יציבות מחירים ואספקת מקרקעין בהתאם לרמות הביקוש. עם יישום הרפורמה יהפכו כל אזרחי ישראל, יהודים וערבים, עירוניים ובני מושבים וקיבוצים לבעלי הבית של עצמם ולא נתונים לחסדם של פקידי המנהל בכל פעולה פשוטה, הנעשית בכל העולם על פי רצון הבעלים וללא צורך באישור מאיש.

מיליוני אזרחים מתגוררים כיום בדירות שעליהן שילמו במיטב כספם וחסכונותיהם, אך הם אינם הבעלים. הם רק חוכרים אותן ממנהל מקרקעי ישראל. הרפורמה תעביר את הדירות לבעלות מלאה של האזרחים. הרפורמה נועדה להוציא את מעורבות פקידי המינהל בכל מקרה בו האזרח מבקש לבצע פעולה בדירתו, וכן לצמצם את המעורבות הממשלתית בשוק המקרקעין ולקצר את הליכי התכנון. כאשר הדירה תהיה בבעלות האזרחים , האזרח הפשוט לא יצטרך לעבור בדרך ייסורים בירוקרטית ולשלם כסף למנהל בכל פעם שיפוץ לבנות חדר נוסף לילד, לסגור מרפסת, למכור דירה, לקבל משכנתא, ועוד.

כתוצאה מהמעורבות הזו סובל גם המינהל מכשלים שונים: סרבול, ביורוקרטיה, תגובה איטית לצרכי השוק והיעדר תמריצים לחדשנות. הרפורמה תשנה גם את תפקודו ותאפשר לו להתמקד בפיתוח ושיווק קרקעות במקום בניהול דירות החוכרים. הרפורמה תאפשר למנהל לפעול לפיתוח ושיווק קרקעות המדינה, במקום לניהול דירות החוכרים.

שינוי זה ייצור היצע גדול יותר של דירות בשוק, יותר פתרונות לזוגות צעירים ולחיילים משוחררים ומיצוי בנייה טוב יותר של האזורים המפותחים במקום התפשטות לאזורים הפתוחים. התפתחויות אלה צפויות לגרום להורדת מחירי דירות חדשות ובכך לאפשר ליותר צעירים לרכוש דירות משלהם.

לפנינו אפוא אם כל הרפורמות ולא אם כל ההפרטות. הרפורמה מעבירה בעלות רק לאזרח הקטן ולעסקים הקטנים והבינוניים, כך שה"דנקנרים" וה"לבייבים" מחוץ לעניין. את פירות הרפורמה נקטוף כולנו, הן באופן אישי והן כחלק ממדינה המתמודדת בכלכלה גלובלית ואינה יכולה לסבול תהליכי פיתוח מסורבלים ובירוקרטיה מיותרת.


* הכותב הוא יו"ר הוועדה לרפורמה במנהל מקרקעי ישראל וסגן יו"ר הכנסת מטעם הליכוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully