וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנליסטים: "בנק ישראל מנפח בועת נכסים"

יובל מעוז

22.7.2009 / 10:10

טרנס קלינגמן מאקסלנס טוען: הבועה התרחבה גם לחלק מהאג"ח הקונצרני ולחלק מהאג"חים הממשלתיים

"בנק ישראל מנפח בועת נכסים – אי אפשר יותר להתעלם מהסימנים של בועת נכסים בהתהוות. לדעתנו הבועה ניכרת בהרבה נכסים – אבל היא בולטת מאד בתחום הנדל"ן. על אף הגידול באבטלה והתכווצות התמ"ג, מחירי הבתים ממשיכים לעלות- בעיקר בגלל סביבת ריבית ריאלית שלילית", כך כותב האנליסט טרנס קלינגמן מבית ההשקעות אקסלנס.

קלינגמן מסביר כי ישראל היא בין המדינות הבודדות עם רמת אינפלציה גבוהה יחסית אבל עם ריבית אפסית. "בועת הנדל"ן מושכת את תשומת לבו של בנק ישראל והמשנה לנגיד הודה שסעיף שכר הדירה במדד הפתיע. לדעתנו הבועה התרחבה לנכסים אחרים - כגון חלק מהאג"ח הקונצרני ואפילו לחלק מהאג"חים הממשלתיים".

לפי אקסלנס, לבנק ישראל יש שתי אפשרויות לטיפול בבעיה: לא להגיב לבועת הנכסים המתהווה או לעלות ריבית במטרה להוציא את האוויר מהבלון בצורה הדרגתית. "לדעתנו המדיניות הנכונה הינה להתחיל להעלות ריבית בהקדם אבל לא בטוח שלבנק ישראל יהיה את האומץ לנקוט בצעד זה מחשש למיתון הרבה יותר כבד במשק, לקח שנלמד מיפאן משנות ה-90. אם בנק ישראל לא יעלה את הריבית ברור שבטווח הבינוני אנחנו מסתכנים בהתפוצצות בועה על כל השלכותיה.

אקסלנס העלתה ההמלצה לבנק הפועלים וללאומי

מבחינת הבנקים, כותב קלינגמן, בטווח של חצי שנה עד שנה, לא משנה באיזו חלופה בנק ישראל יבחר - האפקט של כל אחת מבין החלופות על הדו"חות של הבנקים יהיה כל כך חזק וחיובי עד שזה ידחוף את הבנקים להיסחר בפרמיה משמעותית על ההון העצמי.

"אם בנק ישראל יחליט לא לנסות לנפץ את הבועה אזי נראה ירידה חדה מאוד ברמת ההפרשה לחובות מסופקים אצל הבנקים לרמה של פחות מ-0.5%, רמה שהשוק לא מתמחר. בועת הנכסים קיימת בשוק הנדל"ן אבל גם בשווקים אחרים כגון שוק האג"ח ושוק המניות. כל הנכסים האלה מהווים בטוחות כנגד האשראים שהבנקים העמידו לתאגידים והטייקונים הגדולים. כל עוד הנכסים האלה ממשיכים להתנפח הבנקים יכולים להקטין את רמת ההפרשות – ולא מן הנמנע שאנחנו נראה רמה מאוד נמוכה של הפרשות לחובות מסופקים בחציון השני של 2009, אפילו משמעותית מתחת ל-0.5%. מניות הבנקים בוודאי לא מתמחרות תסריט כזה".

גם בתסריט שונה של העלאת ריבית רואה קלינגמן רווח לבנקים: אם בנק ישראל יחליט להתחיל להעלות את הריבית אזי הוא ישפר את מרווחי הריבית של הבנקים ויסדר להם רווח חשבונאי ענק בגין נגזרות מדד.

קלינגמן טוען כי "הנהנה העיקרי מהמשך התנפחות הבועה הוא בנק בגלל רמת הפרשות מאוד שמרנית לחובות מסופקים שתאפשר הורדה לרמת הפרשות של 0.25% בלבד ברבעונים הבאים". עוד טוען קלינגמן כי הפרשות לחובות מסופקים בבנק תרד גם היא אבל בצורה מתונה יותר כי כרית הביטחון שלו – סך ההפרשות לחלק לסך חוב בעייתי, פחות עבה מזו של בנק לאומי.

באקסלנס העלו את ההמלצה לבנק הפועלים וללאומי ל"קנייה". מחיר היעד לבנק הפועלים עומד על 15.80 שקל, כ-35% מעל מחיר השוק, ומחיר היעד שלנו ללאומי עומד על 14.65 שקל, כ-24% מעל מחיר השוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully