וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד רחוקה הדרך לנישואין אזרחיים

אלי פינברג

22.7.2009 / 7:24

ליברמן עבד על כולם, וברית הזוגיות לא יצרה נישואים אזרחיים. אלי פינברג משוכנע שגם "חסרי הדת" לא ינצלו את החוק האווילי שעבר בקריאה ראשונה בכנסת

חוק ברית הזוגיות שעבר השבוע בקריאה ראשונה בכנסת הוכתר כמהפכה, והיו גם אלו שהכריזו על התרחשות בסדר גודל היסטורי. החוק, כך הבטיחו יוזמיו, בא לתקן את העיוות המתמשך, שבגללו רבבות זוגות של ישראלים נאלצים להתחתן בחו"ל מדי שנה.

בישראל, כידוע, מוסד הנישואין הינו מוסד דתי וסמכות החיתון נתונה בידי הרבנות כשמדובר ביהודים. לכאורה הכל היה בסדר עד שלארץ הגיעו לא מעט אנשים מכוח חוק השבות, אבל שאינם מוגדרים כיהודים על פי ההלכה. החוק החדש אמור היה לפתור את בעיית החיתון של אנשים אלה, אבל כשמתבוננים בחוק מקרוב מבינים שהוא לא יפתור שום דבר.

החוק המוצע הוא תוצר עלוב של פשרנות אינסופית. החוק לא עוסק בזוגות שרק אחד מבני הזוג יהודי, והם יאלצו להמשיך להתחתן באחת מבירות אירופה. גם ישראלים יהודים שמאסו בממסד הרבני יצטרכו להרחיק אל מעבר לים כדי להתחתן בחתונה אזרחית. החוק עוסק רק במי שמכונים "חסרי דת". זוגות שבהם שני בני הזוג אינם יהודים הם מיעוט מוחלט באוכלוסיה. למרות שמספרם לא גדול, גם את בעיית נישואיהם צריך לפתור.
אך החוק לא פותר אפילו את בעייתם, שכן את תהליך הכניסה ל"ברית הזוגיות" הם צריכים להניע באמצעות הגשת מסמכים לרבנות. אותה רבנות תדון בעניינם, ובמקרה ויפסקו הדיינים ששני המבקשים אינם יהודים, יישלחו האנשים האלה לעריכת הנישואין החילוניים אצל שופט ממונה. כך שהשאלה הנצחית "מיהו יהודי" הולכת לפנות את מקומה לשאלה היסטורית חדשה "מיהו גוי?".

מצעד האבסורד נמשך

האם המחזה הסוריאליסטי יהפוך לשגרה, לפיו דיינים חרדיים דנים בתיקים של גויים המבקשים, השם ישמור, להקים משפחה בישראל. לא ברור אם יהיו זוגות שייענו ויסכימו לעבור הליך הזוי זה. אלו זוגות של אנשים שנמצאים כאן מתוקף חוק השבות, רובם בנים של יהודים , אזרחים שמשרתים בצבא ולעתים אף נולדו בישראל. הם חלק אינטגראלי מהקולקטיב היהודי, וכעת במסווה של דאגה לזכויותיהם הכנסת למעשה מבקשת להוציא אותם מקרבנו.

החוק ההזוי הזה עוצב בהשפעת חוגים מסויימים, שמבחינתם נישואים צריכים להיערך רק בתוך קבוצות אתניות, כלומר יהודים מתחתנים עם יהודים ומוסלמים עם מוסלמים. כעת אותם אנשים חשוכים מקימים בארץ עוד קבוצה אתנית.

בישראל של היום, כ20% מהזוגות מתחתנים בחו"ל, רבים מתוך מחאה נגד מצב אבסורדי הפוגע בזכותם הבסיסית לבחור איך להקים את משפחתם. למה בישראל של שנות ה-2000 תושב אינו יכול להחליט באיזה אופן לערוך את חתונתו? למה שנים של מחאה מולידים חוק מגוחך, שכלל לא ברור אם מישהו ירצה להפעיל אותו. למה אנחנו ממשיכים לקרוא למדינה הזאת מדינה דמוקרטית, מדינה בה מופרות זכויות בסיסיות של אדם? עד מתי יימשך האבסורד הזה, עד מתי?

רבים מהנאיביים שהאמינו לליברמן וחבורתו אומרים שהחוק הזה הוא צעד ראשון לפתרון הכללי של הבעיה. הם אומרים שצריך להתחיל ואז לתקן את החוק. אבל חוק המוצע לא פותר את הבעיה הכללית בארץ, ועדיף שלא היה מתקבל כלל!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully