וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפרטת הקרקעות תפגע בכולנו"

אייל דץ

21.7.2009 / 19:14

ראשי ארגוני חברה וסביבה הקימו חדר מצב ממנו התקשרו לחברי הכנסת, בניסיון אחרון למנוע את הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל. "מדובר בהקרבת האינטרס הציבורי לטובת רווח פרטי של בעלי ההון"

אבי כהן

(צילום: אבי כהן, עריכה: רן צימט)

רגע לפני שחוק הפרטת הקרקעות עולה מחר (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית בכנסת, מתייצבים היום בכירי הארגונים המרכיבים את "הקואליציה האזרחית-סביבתית נגד הפרטת הקרקעות" לקרב האחרון. הקואליציה הקימה חדר מצב בו ישבו מנכ"לי הארגונים וייפנו טלפונית לחברי הכנסת במטרה לשכנעם להתנגד לרפורמה. לדברי גורמים בקואליציה, עיקר הלחץ מופנה לחברי הכנסת מקדימה. כמו כן, יופעל לחץ על חברי כנסת מהליכוד, המפלגה שמקדמת את הרפורמה.

ההליך המזורז שבה מועברת הרפורמה עורר את זעמם של הארגונים הסביבתיים והחברתיים ואלו החליטו לאחד כוחות. לטענת הקואליציה, הרפורמה הועברה במחטף מבלי שהתקיים דיון ציבורי מקיף אודותיה: "הרפורמה הועברה בחטא, במחטף בוטה, בהצבעה אחת בדיון מרתוני אל תוך הלילה. רפורמה הרסנית זו יוצרת מסגרת חדשה לניהול קרקעות המדינה שעיקרה התנערות המדינה מאחריותה לניהול משאב הקרקע והעברתה לידיים פרטיות באמצעות רשות חדשה שתבוא במקום מנהל מקרקעי ישראל".

הממשלה מתנערת מאחריות לאומית

בקואליציה גם תוקפים את הקרן הירוקה, אותה הוחלט להקים במסגרת ההתנגדות הראשונית של המשרד להגנת הסביבה לרפורמה. הקרן ירוקה מיועדת לקידום מטרות סביבתיות, ויוקצו לה אחוז אחד מהכנסות רשות המקרקעין כלומר סכום של כמה עשרות מיליוני שקלים. באדם טבע ודין, אחד הארגונים הגדולים המשתייכים לקואליציה, אמרו בתגובה להקמת הקרן, כי "כל קרן ירוקה שתוקם למטרות סביבתיות, טובה ככל שתהיה, אינה יכולה לקנות את הסכמתנו לרפורמה המוצעת כיום שהינה בבחינת בכייה לדורות. לצערנו הממשלה לא מצאה לנכון לשקול ולתת מענה לכשלים הסביבתיים והחברתיים הרבים בהם לוקה הרפורמה ולכן אין לראות בה אלא התנערות הממשלה מאחריותה הלאומית (...) הקרן החדשה שתוקם לשמירה על השטחים הפתוחים לא יכולה לכסות על המחדלים הגדולים הקיימים ברפורמה המעמידים בסכנה אמיתית את השטחים הפתוחים בישראל".

נציגי הארגונים שהפעילו את חדר המצב הם: עו"ד ציפי איסר-איציק – מנכ"ל אדם טבע ודין, נורית חג'ג' – מנכ"ל הקשת הדמוקרטית המזרחית, עו"ד דורי ספיבק – יו"ר האגודה לזכויות האזרח, נאור ירושלמי – מנכ"ל חיים וסביבה, ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, גיל יעקב – מנכ"ל מגמה ירוקה, יובל ארבל – סמנכ"ל ידידי כדור הארץ המזרח התיכון ועו"ד נדיה מוגילבסקי – האגודה לצדק חלוקתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully