וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גפני על התנהלות בנק לאומי: "זו בושה"

צבי זרחיה

21.7.2009 / 15:09

יו"ר ועדת הכספים ביקר בחריפות את התנהלות הבנק בפרשת כספי ניצולי השואה. לאומי: "הבנק ישיב את כל הכספים שיוכח בדיונים כשייכים לנספים"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני (יהדות התורה), הקים צוות בראשות ח"כ זאב ביילסקי (קדימה) שיגיש לוועדה בתוך חודש את מסקנותיו בנושא השבת כספם של ניצולי השואה, הנאמדים בכמה מאות מיליוני שקלים, ובכלל זה בבנק לאומי.

בדיון שקיימה היום הוועדה בעניין אי השבת כספם של ניצולי שואה, אמר ח"כ גפני "אני מרגיש מבוזה בשביל ניצולי השואה שצריכים להתמודד עם הפרשיה המבישה הזו, "זאת פשוט בושה, הבנקים, ובנק לאומי בראשם, כפי שעולה מן הדברים, צריכים היו לנהוג אחרת, ליזום מעצמם פיתרון לבעיה ולנהוג אחרת לחלוטין, זאת בושה".

גפני הוסיף "נקיים דיון על הנושא אפילו בפגרה, ונראה איך מוצאים את הדרך לסיים את הפרשה המבישה הזאת, שנמשכת עשרות בשנים ופוגעת בניצולי השואה, אחת ולתמיד. אם יוכח לנו כי לוועדת הכספים לא יהיה מספיק כוח ושיניים, נקיים דיון מיוחד בנושא כוחה של הועדה", דברי גפני.

"כל חשבון שיוכח שנמצא בבנק השייך לנספה שואה - יושב"

ח"כ ביילסקי, שהעלה את הנושא יחד עם ח"כ אמנון כהן (ש"ס), אמר כי בבנקים כ-300 מיליון שקל השייכים לנספי שואה, ובעקבות בירוקרטיה ואטימות הם מסרבים להשיבם ליורשיהם. "מעולם לא דיברתי על נושא כאוב כמו זה", אמר ח"כ ביילסקי, וזאת מהפעמים היחידות בהן השתתפתי בהפגנה כנגד מהלך כלשהו. כבן למשפחה של נספי שואה, וכישראלי, אני מתבייש מההתנהלות הזאת. כל יום שעובר, עוד כמה ניצולי שואה לצערנו אינם, הזמן מהווה גורם קריטי, צריך לעשות לבושה הזאת סוף", הדגיש ביילסקי.

אבירם כהן, ראש אגף הדוברות בבנק לאומי, אמר כי הבנק ישיב את כל הכספים שיוכח בדיונים כשייכים לנספי השואה, 'אין לנו בעיה לשבת עם החברה, עם חברי הכנסת ובכל פורום שנתבקש, על מנת להגיע להבנות. אמרנו זאת בעבר ואני אומר זאת כאן: כל חשבון שיוכח שנמצא בבנק השייך לנספה שואה - יושב. עד כה כבר השבנו 3 חשבונות שהוכח כי מדובר בכספם של הנספים".

ח"כ חיים אורון (מרצ) אמר כי הפרופורציה מוכיחה על המגמה, "3 מקרים בלבד מתוך 3500 פניות הושבו - אם הפרופורציה הייתה 2,000 מתוך 3,000 הייתי מאמין שיש כאן רצון כנה. אני מציע שהחברה המטפלת בכספי ניצולי השואה תיקח על עצמה את האחריות להביא את הכסף לניצולי השואה שיוכיחו לה כי אכן מדובר בכספם, והיא זאת שתתמודד מול הבנקים, לא ניצולי השואה'.

עו"ד יעקב ויינרוט, המייצג את החברה בתביעה הנוכחית, אמר כי שורש הבעיה הוא העובדה שהבנק אינו נוטל אחריות וטוען כי הכסף כבר איננו ברשותו, אלא ברשות האפוטרופוס, כך שאין את מה לשערך. "העובדה שהבנק אומר שהוא לא היה צריך לשמור את המסמכים לאחר שבע שנים, עמדת הבנק כי חובת ההוכחה היא על ניצולי השואה, והעובדה שהבנק לא מגיע מיוזמתו וחושף את השרידים האחרונים של אותם נספי שואה - היא הבעיה".

ח"כ מירי רגב (ליכוד) אמרה כי "מדובר בפרשייה כאובה ומבישה, ועל הוועדה לטפל בה בכול הכוח".

אחד מניצולי השואה הטיח בדיון בנציגי בנק לאומי טענות קשות על ההתנהלות בפרשיה. "מדובר בכסף שלנו, כסף של משפחותינו שנספו, לא להאמין איך הבנק מתחמק מתשלום בטענות שונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully