וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש שחרר פליט שהפר נוהל "גדרה-חדרה"

עדי שמחוביץ

21.7.2009 / 12:36

ביהמ"ש המחוזי בת"א שחרר בתנאים מגבילים פליט סודני שנמלט לישראל ב-2007. עם זאת, ביהמ"ש נמנע מלקבוע אם הנוהל חוקי. "בלי הכוונה מהעליון, לא נעסוק בסוגיה"

בית המשפט המחוזי בתל אביב החליט היום (שלישי) לשחרר ממעצר פליט סודני, שנעצר לאחר שהפר את נוהל "גדרה-חדרה", אך עם זאת בית המשפט נמנע מלקבוע האם הנוהל חוקי. הדיון עסק בשחרורו של חסן אדם בחיט, פליט סודני שנמלט לישראל בשנת 2007 לאחר שהכפר בו התגורר בחבל דרפור שבסודן הושמד.

סנגורו של בחיט, עו"ד איתמר מן, עתר לבית המשפט נגד מעצרו וגם נגד הנוהל. מן אמר לוואלה! חדשות כי "הנוהל לא חוקי, לא לפי המשפט הבינלאומי ולא לפי המשפט הישראלי". מן הסביר כי בחיט ופליטים אחרים שנעצרו על ידי יחידת "עוז", עצורים ללא הגבלת זמן ועד להרחקתם מישראל. לדברי מן, "לפי המשפט הבינלאומי, למדינת ישראל אסור להרחיק אדם המבקש מקלט. זה אבסורד. ככל שמדובר בזרים, השלטון מרשה לעצמו דברים שהם בגדר שערורייה".

השופטת דרורה פלפל שחררה את בחיט ממעצר, אך קבעה כי השחרור ניתן בתנאים מגבילים שבכללם הדרישה שיישאר בגבולות "גדרה-חדרה", משמע, הגבלת תנועתו לאזורים שהם דרומית לגדרה או צפונית לחדרה. השופטת כתבה בהחלטתה: "בהיעדר החלטה או הכוון מנחה מטעם בית המשפט העליון, בית משפט זה לא יעסוק בסוגיה זו שהיא רצינית".

"אנו שוקלים לערער", אמר בתום הדיון עו"ד מן והוסיף: "בית המשפט בשלב זה נמנע בכל מחיר מלהחליט בסוגיה המשפטית שעמדה בפניו רק מפני שהדבר נמצא על שולחנו של בית המשפט העליון. זהו התיק הראשון שמוגש לבית המשפט מאז התחלת מבצע יחידת 'עוז'. זה שערורייתי שבית משפט נמנע מלהכריע בעניין עקרוני למרות שיש לו את כל הסמכויות לכך, מאחר שהוא חושש מתוצאה שתתהפך בבית המשפט העליון. כך חייהם של מבקשי המקלט בישראל הופכים למופקרים והם חשופים למעצר שאפילו בית המשפט עצמו מטיל ספק בחוקיותו".

  • עוד באותו נושא:
  • פליטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully