וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מיאנמר בדרכה להיכנס למועדון הגרעין?

טלי גולדשטין

21.7.2009 / 11:23

מומחים צבאיים חוששים כי מיאנמר, הנשלטת על ידי שלטון צבאי דיקטטורי, מעוניינת לפתח נשק גרעיני בעזרתה של צפון קוריאה. האם מדינה נוספת תצליח בקרוב להתקבל למועדון הגרעין?

האם אומה חדשה מצטרפת למרוץ הגרעיני באזור אסיה? לפי דיווח של סוכנות הידיעות "אסושיאייטד פרס", מומחים צבאיים חוששים כי מיאנמר, המדינה הקטנה והענייה הנשלטת על ידי שלטון צבאי דיקטטורי, מעוניינת לפתח נשק גרעיני בעזרת קצת עזרה מידידתה הקומוניסטית צפון קוריאה.

"קיים חשד כי משהו מתרחש ושיתוף הפעולה הגובר עם צפון קוריאה מעלה חששות לגבי פעילות גרעינית. אנו בודקים זאת", אמר דיוויד אולברייט, נשיא המכון למדע וביטחון בינלאומיים.

בכנס האזורי של ארגון מדינות דרום מזרח אסיה (ASEAN) השבוע בתאילנד, צפויה לעלות הסוגיה. לכנס תגיע מזכירת המדינה הילרי קלינטון, כמו גם נציגים מצפון קוריאה ומיאנמר. באחרונה נצפתה ספינת תובלה צפון קוריאנית, ה"קאנג נאם 1", בדרכה למיאנמר כשעליה משא סודי. היא נאלצה לשנות מסלול בחזרה בשל נוכחות הצי האמריקאי באזור. בכירים אמריקאים ודרום קוריאנים חושדים כי על הספינה היה נשק לא גרעיני, אך יש הסבורים כי משימת הספינה היתה קשורה לתוכנית הגרעין של מיאנמר.

לדברי אחד המומחים, צפון קוריאה מסייעת למיאנמר להקים מתקנים להעשרת אורניום. לפי דיווח בתחנת הרדיו "לשחרר את אסיה", קצינים ממיאנמר ביקרו בשנה שעברה בצפון קוריאה במסגרת הסכם להרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות. ביוני פורסמו תמונות וסרטוני וידאו של כ-800 תעלות שנחפרו במיאנמר בסיוע צפון קוריאה.

"ברור למדי שהקצינים במיאנמר היו רוצים להחזיק בפצצה על מנת להוות יריב ראוי לארה"ב ולעולם כולו", אמר ברטיל לינטנר, מומחה למיאנמר וצפון קוריאה. "עם זאת, הם מרוחקים עשורים מרכישת פצצת אטום", הוסיף.

לדברי אולברייט, החשד לגבי הפעילות הגרעינית של מיאנמר עלה בעקבות שיתוף הפעולה בין צפון קוריאה לסוריה, שלה מתקן גרעיני. סוריה פנתה בתחילה לרוסיה בבקשת סיוע אך נדחתה. כשפנתה סוריה לצפון קוריאה, היא נענתה בחיוב וזה מה שמיאנמר עושה כעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully