וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כן לציפור

עידן סייר

21.7.2009 / 9:55

במקום שבו מתעללים בכלבים ובחתולים לא נענשים, קשה לצפות שלמישהו יהיה אכפת מאווזים ומתרנגולות. לשדולה למען בעלי חיים יש היום סיכוי לשנות משהו

השדולה למען בעלי חיים הוקמה בשנת 2006, והייתה הגוף הראשון בכנסת שתפקידו היה לדאוג לבעלי החיים, מעבר לפעילות האקראית של חברי כנסת שהנושא קרוב ללבם. היום (שלישי) מתכנסת השדולה על מנת לדון בהצעות חוק שונות, חלקן חדשות וחלקן כבר נידונו בעבר. עמותת אנונימוס, בין היתר, העלתה בפני השדולה בקשות לדון בכמה הצעות חוק שהועלו בעבר, שיוכלו לשפר במעט את התנאים של בעלי החיים שאנחנו באים אתם במגע בצורה זו או אחרת. אמנם במקרים רבים, טובתם של בעלי חיים לא-אנושיים בכלל לא נלקחת כשיקול, אבל מכיוון שדאגה לבעלי החיים היא תפקידה של השדולה, אולי היום יקרה שינוי.

חופש לביצים

הצעות חוק רבות יועלו היום לדיון, והיריעה קצרה מלדון כאן בכולן. נושא מרכזי בוער הוא מניעת הרפורמה המתוכננת בתעשיית הביצים. על פי הרפורמה, יחולקו מענקים בסך 300 מיליון שקלים (על חשבון משלמי המיסים, כמובן) ללולנים עבור בניית לולי ענק, תוך סגירה בפועל של הלולים הקטנים, עד שנת 2012. ההחלטה על הרפורמה התקבלה בממשלת אולמרט ללא דיון בכנסת, ומתעלמת מחוק צער בעלי-חיים ומהעובדה שהשימוש בכלובי סוללה (בהם התרנגולות חיות בשטח השווה לגודל גופן, לפעמים אפילו פחות) נאסר באיחוד האירופי ובמדינות נוספות. אם הרפורמה תבוצע, היא תנציח את השימוש בכלובי סוללה בישראל בשנים הקרובות, בניגוד למגמה בשאר העולם. אנונימוס מצפה שהשדולה תפעל לשינוי החלטת הממשלה המקורית, ותבטיח שלא יינתן אישור לבניית לולים עם כלובים – כלומר, שהרפורמה תעביר את תעשיית הביצים לשימוש בלולים נטולי כלובים.

גם אווזים בח"ול סובלים

הצעות חוק נוספות דנות בפרקטיקות שכבר נאסרו לביצוע בישראל ונמצאות במודעות של רוב האזרחים, אבל עדיין חוקיות בפועל. אחת מהן דנה באיסור יבוא ומכירת כבד של בעלי חיים שעברו התעללות. בישראל נאסרה תעשיית פיטום האווזים כבר לפני מספר שנים, אבל תעשיית הפיטום הישראלית שנסגרה הוחלפה בתעשייה שפועלת בחו"ל, שם בעלי החיים סובלים לא פחות. בכך מבקשים המציעים למנוע את עינוי העופות בחו"ל עבור צרכנים ישראלים, ובו-בזמן למנוע תחרות מצד יצרנים זרים.

כן לארנבון

הצעה נוספת מבקשת לאסור ייבוא מוצרי קוסמטיקה וחומרי ניקוי שנוסו על בעלי חיים. ההצעה הוגשה בכנסת ה-17 על ידי גדעון סער, שהצליח במקביל להעביר חוק האוסר על ניסויים בארץ לצורכי ייצור מוצרי קוסמטיקה וחומרי ניקוי. עוד בנושא ניסויים בבעלי חיים, הועלה תיקון לחוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים), הקורא להגברת הפיקוח על ניסויים. לפי הצעה זו, יוכפל מספר נציגי הארגונים להגנה על בעלי-חיים במועצה לניסויים בבעלי חיים מ-3 ל-6, מבין 23. את הוויויסקטור העומד בראש המועצה יחליף שופט בדימוס, וכן "כל ועדה פנימית [שתפקידה לאשר או לדחות בקשות לעריכת ניסויים בחיות במוסדות ספציפיים] תכלול נציג של המועצה שימונה על-ידי המועצה מתוך קבוצת וטרינרים שיוכשרו במזעור סבל ובמניעת עריכתם של ניסויים מיותרים."

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

עצמות של דגים זה פרווה?

וישנן גם הצעות חוק שנועדו להקל עלינו, האזרחים. הראשונה מביניהם היא הצעה לתו תקן "ללא רכיבים מהחי": כשיותר ויותר מוצרים כיום מיוצרים ללא שימוש בבשר, ביצים או חלב, ומיועדים בין היתר לצרכנים המבקשים שלא לממן פגיעה בבעלי חיים בתעשיות המזון, תו תקן פשוט יכול לפתור את הבעיה של קריאת רשימות רכיבים מייגעות, שלעיתים גם כוללות רכיבים שהצרכן הפשוט לא יידע לזהות (מי ידע, למשל, שהרכיב E-441 קרוי גם ג'לטין, עשוי מעצמות טחונות של פרות או דגים, ובכל מקרה זוכה להכשר "פרווה"?).

תנו לטבעונים לחיות

הצעת חוק נוספת שנועדה להקל על הצרכן, היא הצעת חוק חופש הבחירה (מזון מהצומח), המבקשת לחייב מוסדות ציבוריים ומקומות עבודה להציע לפחות מנה אחת מן הצומח מכול סוג מאכל המוגש במקום (כגון מנה עיקרית, כריך, מאפה מלוח וכו'). ההצעה נועדה לאפשר לציבור לאכול ארוחות מלאות המבוססות על מזון מהצומח. זאת לעומת המצב הרווח כיום במוסדות ציבור ובמקומות עבודה, שבהם נאלץ הציבור שלא מעוניין במזון שכרוך בפגיעה בבעלי חיים לעבור הליכים מסורבלים כדי לזכות בארוחה צמחית, או לוותר על הארוחה.

שום דבר רדיקלי

משמעות המושג "זכויות בעלי חיים" הוא הכרה בבעלי חיים כיצורים חיים ומרגישים, שכל ניצול שלהם הנו פסול מהיסוד ואינו מוסרי, ממש כשם שעצם החזקת אדם כעבד היא פסולה, לא חשוב עד כמה התנאים שלו "טובים". במצב הנוכחי אנחנו עדיין רחוקים מהכרה בזכויות בעלי חיים כחלק מהחוק, ולכן בהצעות החוק שהוגשו לא מדובר במהלכים רדיקליים לקידום מהותי של זכויות בעלי החיים בישראל, אלא בציפיות צנועות וריאליות. עם זאת, הציפיות מהכנסת הן שונות מהציפיות מהציבור, שיכול לקבוע את גורלם של בעלי החיים באמצעות אורח חייו. בשנת 2006 פיטום האווזים יצא מחוץ לחוק בישראל, אבל רק לאחר התנגדות מתמידה והחרמת כבד אווז על ידי רוב האזרחים. המקרה הזה הוכיח שהכוח נמצא בידינו, וחוקים יחוקקו כאשר תהייה להם תמיכה ציבורית. כל אדם שעובר לתמוך בזכויות בעלי חיים ומחרים מוצרים שיוצרו תוך כדיי התעללות וניצול, מקדם את הנושא ואת היום שבו לבעלי החיים יהיה טוב באמת.

* הכותב הוא פעיל אנונימוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully