וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשים לממשלה רגל על הברקס

אמיר כידון

21.7.2009 / 3:50

מאות מתים בשנה בתאונות דרכים, אבל לשרי התחבורה זה לא מציב אור אדום בדרך לתפקיד הבא. אם נגביל את המהירות לכולנו, אמיר כידון סבור שיותר גולשים יחיו גם בשנה הבאה

אינני יודע מה אנשי המקצוע במשרד התחבורה עושים בימים אלה. גם אין בידי מידע על מעשיו של שר התחבורה ישראל כץ, שלא מכבר נכנס לתפקידו. יתכן והם עובדים לילות כימים ועושים עבודה מצוינת. יתכן ולא, וזה לא באמת משנה. 30,000 איש נהרגו בדרכים מאז קום המדינה, ובמשרד התחבורה טרם הבינו שהם מצויים במלחמה. רק העובדה שהבטן של החברה הישראלית כואבת כשמדובר בחיי חיילי צה"ל, היא שמאפשרת לשרי התחבורה לדורותיהם להימנע מטיפול שורשי ואמיתי בבעיה. קדיש, גם במשרד התחבורה, מעדיפים לומר על גיבורנו שקיפחו חייהם במלחמות.

שר התחבורה יודע, שלא משנה כמה אנשים ימשיכו למות בתאונות דרכים, אף קבר לא ישפיע על כהוא זה על סיכוייו להיבחר בפריימריז הבאים. סיכוייו להיבחר טובים יותר אם יקיים ישיבות יומיות בעניינים שברומו של עולם בסגנון "איך אתה, עובד משרד התחבורה היקר, אוהב את החומס שלך?", מאשר יציאה בקמפיין נחרץ ואמיץ כנגד תאונות הדרכים. אפילו חדשנות ומקוריות לא דרושה מאנשי משרד התחבורה, למרות שאלו בהחלט לא יזיקו.

שר התחבורה צריך לקיים מדי יום תדריך עיתונאים, ובו ידווח על מספר הנפגעים. זה אולי לא יעזור לפתור את הבעיה, אבל יקדם את הרעיון שמדובר במלחמה של ממש. אומנם לא קיומית, אבלו כזו שהורסת מאות משפחות בשנה. וזה מספיק. רצוי גם ששר התחבורה "ידפוק על השולחן" מדי פעם, כלשונם הפורייה של הכתבים הפוליטיים, במאבקים מול משרדי הממשלה השונים. שנדע שהוא עוד שם. משרד התחבורה חייב למלא את מפרשי המאבק הזה ברוח ציבורית, לא רק ברוח המטה.

יותקן לאלתר "מחיקון המהירות"

ועכשיו לרעיון מעשי. המהירות המרבית המותרת לפי החוק במדינת ישראל ברוב הכבישים היא 90 קמ"ש. כך קבע המחוקק. אפשר להתפלמס אם זו המהירות האופטימאלית ואם היא מאזנת כראוי בין בטיחות בדרכים לבין נהיגה סבירה, אך זה החוק. מדוע, אם כן, מאפשרת המדינה לרכוש מכוניות המגיעות לפי כמה מן המהירות המותרת? היגיון לקוי לכל הדעות. לא קיימת סיבה הגיונית אחת שתצדיק את קיומה של מכונית פרטית המאיצה למהירות של 140 קמ"ש בכמה שניות. הגם שהורגלנו לכך שמד המהירות מסוגל להגיע למהירות המראה של מטוס, אבל זה לא באמת נחוץ.

נכון שכך מייצרים את המכונית, נכון שלובי של יבואני ויצרני המכונית הוא מהמשפיעים במשק, וגם נכון שלפעמים נחוצה לנו המהירות הנוספת בשביל להתחמק מתאונה. אבל גם נכון שלדעת מרבית המומחים, מהירות היא מהגורמים המובילים ההופכים תאונות לקטלניות (17% מהתאונות הקטלניות ב-2006 נגרמו באופן ישיר כתוצאה ממהירות נסיעה על פי נתוני הלמ"ס). במחקר שנערך לפני כשנתיים בנושא הגבלת המהירות טען פרופ' אבישי צדר מהטכניון, ש"הגבלת המהירות באופן מכני לכל הרכבים תגרום להקטנה בשונות של מהירויות הנסיעה; הקטנה זו תביא להפחתה במספר העקיפות והקונפליקטים בין כלי הרכב לנסיעה רגועה יותר ומהם תחל מגמה להקטנת תאונות הדרכים".

בשנת 1996 אימץ משרד התחבורה את תקנות האיחוד האירופי בנוגע להגבלת מהירות, וחייב אוטובוסים במשקל מעל 10 טון ומשאיות מעל 12 טון, ששנת ייצורם החל מ-96,' להתקין את מכשיר ההגבל. הצפי שעולה ממחקרו של פרופ' צדר הוא, שבמהלך השנה הנוכחית כמעט כל הרכבים מכלל אוכלוסיית רכבים אלו כבר יצוידו בהתקן. מסקר שנערך בקרב כ-300 נהגי רכבים כבדים עולה כי 85% מהם חשים כי בטיחות הנהיגה שלהם השתפרה בעקבות מגביל המהירות, 83% טוענים שלא היו זקוקים לזמן רב להסתגל להגבל המהירות וכ-40% טוענים שהם נוהגים בצורה זהירה יותר גם ברכבם הפרטי. הנתונים מדברים בעד עצמם.

נכון להיום, שום מדינה עדיין לא נקטה בצעד האמיץ וחסר הפשרות הזה של הגבלת מהירות כל הרכבים הפרטיים. חוקרים מובילים בתחום מודים כי ההתקן יפחית משמעותית את מספר ההרוגים, אך חוששים מההתנגדות הציבורית למהלך כה גורף והדרך בה יתקבל בציבור. לא חייבים להגביל את המהירות ל-110. אפשר להתחיל עם קצת יותר. לחלקכם זה אולי יהרוס את "חווית הנהיגה המושלמת", אבל זה ממש לא חשוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully