וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינוס 89 מעלות - היום הקר בהיסטוריה

טלי גולדשטין

21.7.2009 / 9:00

וגם: פושע המלחמה המבוקש ראדובן קארדז'יץ' נלכד לאחר 13 שנים במסתור והובא לדין בהאג, ראש ממשלת אישה ראשונה נבחרה והמינגווי נולד

סוף פושע למשפט

ב-21 ביולי 2008, נלכד פושע המלחמה הסרבי ראדובן קארדז'יץ' (1945-) שמואשם בשני אישומים של רצח עם. קארדז'יץ' הנהיג את "רפובליקה סרפסקה" - הרפובליקה הסרבית בבוסניה-הרצגובינה שנלחמה במוסלמים ובקרואטים בבוסניה בראשית שנות ה-90. מפלגתו של קארדז'יץ', שנתמכה על ידי המנהיג הסרבי סלובודאן מילושביץ', היתה אחראית להצתת מלחמת אזרחים אכזרית בין הסרבים שבבוסניה נגד קבוצות הקרואטים והבוסנים על רקע שליטה טריטוריאלית.

במהלך המלחמה, צרו הסרבים על סארייבו 43 חודשים, הפציצו את הכוחות הבוסנים ללא הרף ובמקביל לא נמנעו מלהפעיל קמפיין של טרור והפחדה נגד האוכלוסיה האזרחית החפה מפשע. אלפי אזרחים נהרגו, מרביתם בכוונה תחילה. מאות אלפי בוסנים וקרואטים נמלטו מבתיהם במסגרת קמפיין ה"טיהור האתני". פשעים נוראיים בוצעו תוך כדי כך, בהם אונס של נשים וילדות בוסניות.

ד"ר קארדז'יץ', פסיכיאטר במקצועו, היה מבוקש למעלה מעשור בידי בית הדין הבינלאומי של האו"ם בהאג בגין השמדת עם, לאחר שאישר ירי לעבר אזרחים במהלך המצור על סראייבו. הוא הואשם באישום נוסף של השמדת עם לאחר שהורה ופיקד על רצח של כ-8,000 מוסלמים בטבח בסרברניצה שבמזרח בוסניה. במסגרת כתב האישום, שעודכן בפעם האחרונה במאי 2000, בית המשפט לפשעי המלחמה האשים את קארדז'יץ' ב-15 סעיפים של רצח עם, פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות, הפרת אמנת ז'נבה ועוולות נוספות שבוצעו בין 1992-1996.

קארדז'יץ' טען מאז ומעולם לחפותו וסרב להכיר בלגיטימיות של בית הדין הלאומי לפשעי מלחמה בהאג. אך, ב-31 ביולי, לאחר 13 שנים במסתור, עמד פושע המלחמה הסרבי בפני בית המשפט הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג. עד כה, קארדז'יץ' העדיף לייצג את עצמו ולא להיעזר בעורכי דין.

קצרצרים

1861 – מלחמת האזרחים בארה"ב: קרב בול ראן, הידוע גם בשם קרב מנאסס הראשון, היה הקרב המשמעותי הראשון במלחמה העקובה מדם. בקרב ניצחו כוחות הקונפדרציה, אך לאלימות ומספר הקורבנות השפיעה על שני המחנות, שהבינו כי זוהי עלולה להיות מלחמה ארוכה משציפו.

1873 – פורע החוק ג'סי ג'יימס וכנופייתו הוציאו לפועל את שוד הרכבת המוצלח הראשון בעיר אדייר שבאיווה. הסכום שנגנב: 3,000 דולרים, שהיום היו שוים הרבה יותר. כנופיית ג'סי ג'יימס ביצעה שורה של מקרי שוד מאיווה ועד טקסס, ומקנזס ועד למערב וירג'יניה. חברי הכנופיה שדדו בנקים, כרכרות וירידים, וכמובן גם אנשים בודדים.

1925 - משפט סקופס ("משפט הקופים"), התקיים נגד ג'ון סקופס, מורה בבי"ס תיכון בדייטון שבטנסי. סקופס הואשם בהוראת תורת האבולוציה של צ'רלס דרווין. התביעה במשפט טענה שמעשה זה מנוגד להחלטת בית המחוקקים של טנסי, שנבעה ממניעים דתיים. הוא נקנס בקנס בשווי מאה דולרים. על פי מחזה שנכתב על המשפט, הוסרט הסרט המפורסם בשנת 1960 בבימוי הבמאי סטנלי קריימר, בכיכובם של ספנסר טרייסי ופרדריק מארץ'.

1960 - סירימאבו בנדרנאיקה נבחרה לכהן כראש ממשלת סרי לנקה והפכה לאישה הראשונה בעולם שכיהנה בתפקיד. בנדרנאיקה נקראה למלא את מקומו של בעלה, סולומון, שכיהן כראש ממשלת סרי לנקה מ-1956 ונרצח ב-1959.

1970 – לאחר 11 שנים, הושלמה בנייתו של סכר אסואן הגבוה במצרים. סכר אסואן הוא מערכת של שני סכרים על נהר הנילוס המכונים "סכר אסואן הגבוה" ו"סכר אסואן הנמוך". אורכו של סכר אסואן הגבוה הוא 3,600 מטרים, רוחבו בבסיסו שמתחת למים 980 מטרים, ורוחבו בפסגתו 40 מטרים. גובהו של הסכר 111 מטרים.

1973 - פרשת לילהאמר הוא הכינוי שניתן לפרשיה ביטחונית, במסגרתה הביא זיהוי מוטעה לחיסולו של אדם חף מפשע בידי סוכני המוסד. ב-21 ביולי 1973 נורה למוות אחמד בושיקי, מלצר ממוצא מרוקני, בעיר לילהאמר שבנורווגיה. הירי בוצע על ידי סוכני המוסד שסברו בטעות כי בושיקי מעורב ברצח הספורטאים היהודים באולימפיאדת מינכן.

1983 – מדענים תיעדו את הטמפרטורה הנמוכה ביותר בעולם בתחנת ווסטוק שבאנטרקטיקה – מינוס 89.2 מעלות צלזיוס

באו לעולם

ארנסט המינגוויי (1899-1961 ) – סופר אמריקאי, מהטובים בדורו ובכלל. חתן פרס נובל לספרות. ממייצגי סופרי "הדור האבוד"

אייזק סטרן (1920-2001) – הכנר האגדי

ג'נט רינו (1938 - ) - התובעת הכללית של ארצות הברית בימי נשיאותו של ביל קלינטון. האישה הראשונה והיחידה עד כה שכיהנה בתפקיד

קנת סטאר (1946 - ) - התובע-החוקר קנת סטאר, שהתפרסם בפרשיית קלינטון-לווינסקי

קט סטיבנס (1948 - ) – מוזיקאי בריטי שהתאסלם ועתה נודע בשם יוסוף איסלאם

רובין וויליאמס (1951 - ) שחקן וקומיקאי אמריקאי

שרלוט גינזבורג (1971 - ) – שחקנית וזמרת צרפתיה, בתו של הזמר סרז' גינזבורג

הלכו לעולמם

קלאוס פון שטאופנברג (1907-1944 ) – מארגן המזימה הכושלת להתנקש בחיי אדולף היטלר ב-1944. הוצא להורג

לי מילר (1907-1977 ) – צלמת אמריקאית. החלה את דרכה כדוגמנית אופנה מצליחה בשנות ה-20, ואז עברה לפריז במטרה להפוך לצלמת אופנה ואמנות. הפכה לכתבת מלחמה של מגזין "ווג" במהלך מלחמת העולם השנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully