וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון ביטל זיכוי הנאשם ברצח אביב אילוז

עדי שמחוביץ

20.7.2009 / 12:07

בית המשפט קיבל את ערעור המדינה וביטל את זיכויו של יחיא טורק, שנאשם ברצח הפעוט בן השלוש לפני עשר שנים, במסגרת חיסול פלילי

בית המשפט העליון קיבל הבוקר (שני) את ערעור המדינה וביטל את זיכויו של יחיא טורק מרצח הפעוט אביב אילוז ב-1999. השופטים עוזי פוגלמן, איילה פרוקצ'יה וחנן מלצר קבעו כי עניינו יידון מחדש בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

לפני כעשר שנים נרצח אביב אילוז בן השלוש בהתפוצצות רכב בחניון בראשון לציון. כתוצאה מהפיצוץ, שנגרם ממטען חבלה רב עוצמה, נפצע גם אביו אשר אילוז באורח קשה. מספר שנים לאחר מכן נפגש יחיא טורק עם המשטרה ואמר כי החליט לשתף פעולה ולחשוף את הידוע לו על מקרי רצח בלתי מפוענחים. זאת, בשל סכסוך עם אחיו, שבמהלכו ירו בו. בתמורה לחשיפת המידע, הוא קיבל מעמד של עד מדינה. בנוסף, הובטח לו כי הליכים פליליים שהיו תלויים ועומדים נגדו ייגנזו לאחר שיעיד בבית משפט. עם זאת, נקבע כי אם יפר את ההסכם, יעמוד לדין בעבירות המיוחסות לו. בעקבות המידע שמסר טורק, הוגשו כתבי אישום נגד העבריינים.

חקירות המשטרה שבוצעו עוררו את החשד כי טורק היה מעורב בפרשת אילוז. לאחר שהכחיש, הוא הודה כי נטל חלק בהכנת המטען וחשף את זהות יתר המעורבים. על יסוד הודאות אלו הוגש באוגוסט 2002 כתב אישום נגד טורק, המייחס לו עבירת רצח. בעקבות הגשת כתב האישום הודיע טורק כי הוא חוזר בו מכוונתו לשמש כעד מדינה וביקש כי ייערך משפט זוטא, במסגרתו תיבחן קבילות ההודאה. המדינה, שייחסה חשיבות רבה לעדותו של טורק, החליטה להרחיב את ההסכם עימו כך שיחול עליו מעמד של עד מדינה גם בתיק זה.

סמוך למועד מתן עדותו בפרשה התברר למדינה כי טורק אינו עומד בהתחייבויותיו כעד מדינה והודיעה על ביטול ההסכמים עימו. בשנת 2005 זוכה טורק מרצח אילוז, מאחר שבית המשפט לא קיבל את הודאותיו של טורק בנימוק כי אלה נגבו באמצעים פסולים של פיתוי.

המדינה ערערה לבית המשפט העליון, שקבע היום כי יש לקבל את הערעור במובן זה שההכרעה במשפט הזוטא תבוטל. עוד קבע בית המשפט העליון, כי אין מניעה עקרונית לקבל את ההודאות. "גם אם עד המדינה הפר בשלב מאוחר יותר את ההסכם, זה בוטל כדין", פסקו השופטים. "בענייננו, קיומו של ההסכם עם טורק, לא שולל, כשלעצמו, את חופשיות הרצון במסירת ההודאות לאחר חתימתו, ואינו פוגם בקבילותן", כתב השופט עוזי פוגלמן בהחלטה, אך החזיר את ההכרעה הסופית בעניין קבילות ההודאות לבית המשפט המחוזי. "בית המשפט המחוזי יידרש גם לשאלת משקלן של הודאות אלה ככל שתימצאנה קבילות וישלים את הכרעת דינו בהתאם למסקנות אליהן הגיע".

  • עוד באותו נושא:
  • יחיא טורק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully