וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 10 חודשים: המדד המשולב רשם עלייה

טל לוי

19.7.2009 / 16:36

המדד המשולב למצב המשק עלה ביוני ב-0.2%. בנק ישראל: מוקדם להעריך האם עלייה זו מסמנת תפנית במחזור העסקים

לאחר 10 חודשים של ירידה, המדד המשולב למצב המשק בחודש יוני עלה ב-0.2%. העלייה במדד החודש היא הראשונה מאז יולי 2008 - כך נמסר מבנק ישראל. עם זאת, בבנק כותבים כי מוקדם להעריך האם עלייה זאת מסמנת תפנית במחזור העסקים.

העלייה החודש משקפת עלייה ברכיבי סחר החוץ של המדד: יצוא ויבוא הסחורות, מנגד ירדו שאר רכיבי המדד. עוד יצויין כי במדד מאי חל עדכון כלפי מעלה, בעקבות עדכונים כלפי מעלה שביצעה הלמ"ס במדד יצוא ויבוא הסחורות בחודש זה, וכן בשל עדכונים כלפי מעלה של מדד יצוא השירותיים לאותה תקופה.

אשר להתפתחות רכיבי המדד: מדד הייצור התעשייתי ירד במאי בשיעור של 1.5%, בהמשך לירידה של 0.9% באפריל. מדד הפדיון של המסחר והשירותים ירד במאי בשיעור של 0.6%, בהמשך לירידה של 3.1% באפריל. מדד יצוא השירותים ירד ביוני בשיעור של 0.4% לאחר עלייה של 0.7%. במדד יצוא הסחורות נרשמה עליה של 1.5% ביוני בהמשך לעלייה של 7.8% במאי. מדד היבוא עלה ביוני בשיעור של 3.7%, לאחר ירידה של 3.6% במאי.



המדד המשולב - כלי לבדיקת המשק

המדד המשולב שמפיק בנק ישראל הוא ניסיון לאמוד ולמדוד את תנועתו ומצבו של המשק. מאחר ש"המצב במשק" הוא מונח מופשט, משתמש בנק ישראל בכמה אינדיקטורים שונים במטרה ללמוד על התמונה הכוללת. מדובר במדדים כמו ייצור, שוק העבודה, תצרוכת מקומית ועוד. כל הנתונים מנוכי עונתיות. מרבית המדדים מבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והם עשויים להתעדכן בדיעבד, שכן הלשכה עצמה מעדכנת את הנתונים שהיא מפיקה ברגע שמתקבל מידע חדש.

בנק לאומי: מיתון ממוצע פירושו ירידה של 16 חודשים במדד המשולב

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, פירסם בסוף 2008 מחקר שבדק את התקופות בהן ירד המדד המשולב של בנק ישראל לתקופה ארוכה מ-4 חודשים. בפמן גילה כי בממוצע השנים 1978-2007 המדד יורד למשך 16 חודשים. משמעות הדבר כי בתקופות של ירידה בפעילות של יותר מ-4 חודשים, היא נמשכת לרוב כ-16 חודשים בממוצע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully