וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: כמעט נפטרנו מהיטלר

טלי גולדשטין

20.7.2009 / 7:30

וגם: האו"ם הפך את סוכנות יוניצ"ף לרווחת ילדים לגוף רשמי המשתייך לו, מנהיגת האופוזיציה במיאנמר הושמה תחת מעצר בית וברוס לי מת

ניסיון התנקשות כושל

ב-20 ביולי 1944 שרד אדולף היטלר ניסיון התנקשות לאחר שפצצה התפוצצה במפקדה שלו ברסטנברג, שבמזרח פרוסיה. יום זה נודע בהיסטוריה כ"מזימה של ה-20 ביולי". היטלר נפצע קלות בלבד ואף נפגש עם מנהיג איטליה בניטו מוסליני.

היה זה ניסיון ההתנקשות השלישי בחיי היטלר ומבחינה פוליטית הוא הדגיש את המתיחות במדינה שהייתה בעיצומה של מלחמה בשתי חזיתות בעוד כוחות בעלות הברית והצבא האדום החלו לסגור עליה. באותו שבוע נרשמה ההפצצה הכבדה ביותר של הצבא האמריקאי על גרמניה מאז נכנסה ארצות הברית למלחמה והצבא האדום רשם התקדמות בדרום פולין.

יום למחרת ניסיון ההתנקשות, היטלר פנה לעם הגרמני בנאום רדיופוני והודה לאמונת הגרמנים בו ובהמשך פעילותו. את ניסיון ההתנקשות הובילו וארגנו המנהיגים הצבאיים הבכירים ארוין פון ויצלבן והגנרל לודויג בק. הקולונל קלאוספון שטאופנברג שתל את התיק שהכיל את הפצצה מתחת לשולחנו של היטלר ועזב את הבניין. כששמע את קול הפיצוץ הוא הניח שהיטלר מת. לרוע המזל, היטלר שרד בעוד שלושה אנשים אחרים מתו.

פון שטואפנברג נעצר באותו יום ונורה למוות. שאר הזוממים עמדו לדין והוצאו להורג בתלייה או "קיבלו את ההזדמנות" להתאבד. שמונה מביניהם ניתלו על וו בו השתמשו לתליית בשר באמצעות מיתר פסנתר. הוצאתם להורג צולמה על ידי בכירים במפלגה הנאצית.

קצרצרים

1903 – יצרנית המכוניות פורד ייצאה את מכוניתה הראשונה מעבר לים. הנרי פורד ייסד את החברה "פורד מוטורס" כשהיה בן 40. החברה צמחה והפכה לאחת החברות הגדולות והרווחיות ביותר בעולם, כמו גם אחת הבודדות ששרדו את השפל הגדול ב-1929. החברה נשארה בשליטה משפחתית במשך למעלה ממאה שנה והשנה נקלעה לקשיים פיננסיים עצומים על רקע המשבר הכלכלי העולמי.

1921- חברת הקונגרס האמריקאי אליס מרי רוברטסון הפכה לאישה הראשונה שכיהנה כיו"ר בית הנבחרים. היא הייתה האישה השנייה שכיהנה בקונגרס. רוברטסון היתה ידועה באישיותה החזקה, מחויבותה לסוגיית הילידים האמריקאים ועמדתה האנטי-פמיניסטית דווקא. עד לבחירתה של מרי פאלין ב-2006, רוברטסון היתה האישה היחידה ששירתה בקונגרס מטעם מדינת אוקלהומה.

1933 – 200 סוחרים יהודים נעצרו בעיר נירנברג שבגרמניה ואולצו לצעוד ברחובות תחת השפלה עצומה. המפלגה הנאצית בחרה בעיר נירנברג כאתר המרכזי לעצרות שלה, "עצרות נירנברג". העצרות נערכו מדי שנה בעיר מ-1927-1938. לאחר עלייתו של היטלר לשלטון ב-1933, העצרות הפכו לאירועי תעמולה. ב-1935, הורה היטלר לרייכסטאג להתכנס בנירנברג כדי להעביר את חוקי נירנברג האנטישמיים.

1953 – סוכנות יוניצ"ף הופכת לרשמית. "קרן החירום הבינלאומית של האומות המאוחדות לילדים" נוסדה על ידי העצרת הכללית של האו"ם ב-1946 כדי לספק מזון ושירותי בריאות לילדים במדינות שנהרסו במהלך מלחמת העולם השנייה. ב-1953 הארגון הפך לגוף רשמי של האו"ם וממשיך בעבודת הקודש שלו עד היום. ב-1965 קיבל הארגון את פרס נובל לשלום.

1989 – אונג סאן סו צ'י, מנהיגת האופוזיציה במיאנמר (אז בורמה), הושמה במעצר בית בשל פעילותה הפוליטית. היא שוהה במעצר הבית זה 13 שנים. סאן סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום, היא מנהיגת המפלגה הדמוקרטית (NLD) המתנגדת לשלטון הצבאי השולט במדינה מאז 1962. סו צ'י נעצרה לראשונה ב-1989 לאחר שקיימה הפגנות מחאה נגד השלטון הצבאי במדינה.

באו לעולם

אלכסנדר מוקדון (356 - 323 לפנה"ס) - נחשב לאחד מגדולי המנהיגים בהיסטוריה וידוע בכינוי "אלכסנדר הגדול"

מקס ליברמן (‏1847 - 1935), צייר ופסל יהודי-גרמני. יצירותיו השתייכו לזרם האימפרסיוניזם

סר אדמונד הילרי (1919-2008) - מטפס ההרים הניו זילנדי שנכנס לספרי ההיסטוריה כאדם הראשון שהגיע לפסגת ההר הגבוה בעולם, האוורסט

קורמאק מקארתי (1933 - ) – סופר אמריקאי, "הדרך", "כל הסוסים היפים"

נטלי ווד (1938-1981 ) - שחקנית הוליוודית, אישתו של השחקן רוברט ואגנר, מתה בתאונת טביעה במהלך שיט

קרלוס סנטנה (1947 - ) - מוזיקאי מקסיקני-אמריקאי

הלכו לעולמם

ברוס לי (1940-1973 ) – שחקן ומומחה אמנויות לחימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully