וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהעיתונאים הפכו לתליינים

ד"ר צוריאל ראשי

19.7.2009 / 12:42

השינויים במפת התקשורת מחייבים קבלת החלטות במטרה להחזיר את כוחה האמיתי והמקורי של תקשורת ההמונים ולשמר את הדמוקרטיה

באנגלית קרויה העיתונות "המעמד הרביעי" (The Fourth Estate). הסיבה לכך היא ששלושת המעמדות שהיו בבית הלורדים היו אנשי דת, בעלי החזקה או ירושה ונציגי הציבור (The House of Common). העיתונאים נהגו אמנם לשבת בגלריה התחתונה של בית הלורדים, אך הם נחשבו יותר משלושת המעמדות הרשמיים גם יחד. הסיבה לכך היא שמילה שלהם חרצה את גורלם של אלו שחרצו גורל מדינות. כתיבתם הייתה יכולה להשפיע על אלו שישבו במקומות מכובדים מהם.

במהלך השנה האחרונה אנו עדים למעורבות בדרגות שונות של התקשורת הכתובה והאלקטרונית בפרשיות ציבוריות ומשפטיות שונות, כגון בפרשיות קצב, רמון וטופז. התקשורת בשיא תפארתה והעיתונאים של דור הנפילים ראו את עצמם כמי שמציפים בפני הציבור את מעללי נבחריו בבחינת "יראה הציבור וישפוט". כיום חוטאת התקשורת בכך שהרחיבה את תחום הפעילות שלה לטריטוריה לא לה ומשמשת לא רק כמדווחת אלא אף כשופטת וחורצת גורלות. בקרקס התקשורתי הפך הציבור לקהל פסיבי ודומם, הצופה מירכתי כורסתו בהתנהלותם של העדים-שופטים-תליינים.

במהלך מאות שנים התפתחה תפיסת עולמה של היהדות לגבי סוגיות שונות, הנוגעות לאבני היסוד של תקשורת ההמונים, וכיום היא מהווה מכלול שלם של עיסוק מתמשך בהיבטים שונים שלה. כך התפתחה גישה ייחודית, המורכבת מפסיפס של פסיקות ופרשנויות הלכתיות, לתקשורת ההמונים המודרנית על מרכיביה השונים.

איפה המוסר היהודי?

הידע האקדמי בתחום האתיקה העיתונאית, המבוסס על ערכי המוסר היהודי, כמו גם השתלמויות מקצועיות של העיתונאים בפועל, עשויים לחולל את המהפך לה העיתונאות בישראל זקוקה. הסיבה לכך נעוצה בהשלמה של האתיקה העיתונאית המבוססת על המורשת הליברלית דמוקרטית יחד עם עקרונות בני אלפי שנה, שהתגבשו לאורך הדורות בעם היהודי.

שילוב זה של אתיקה עיתונאית ומוסר יהודי יאפשר לתקשורת בישראל לחזור למעמדה המקורי בדומה לבית הלורדים ויאפשר לערכי המוסר היהודי והאתיקה העיתונאית להשפיע על דמותה של תקשורת ההמונים והדמוקרטיה. דוגמא לשילוב הזה יוצג במהלך הקונגרס העולמי ה-15 למדעי היהדות. זאת תוך עיסוק בדילמה עיתונאית אחת במבט משווה של תקנוני אתיקה עיתונאית ושל המשפט העברי. המשך ההידרדרות יוביל לכך שתקשורת ההמונים תשפיע על דמותו של המוסר, ואז תאבד התקשורת אפילו את המעמד הרביעי שרכשה בעמל וקיבלה בכבוד.


* ד"ר צוריאל ראשי הוא מומחה לאתיקה עיתונאית וחוקר תקשורת ודתות, מרצה באוני' בר-אילן וראש החוג לתקשורת במכללת ליפשיץ לחינוך בירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully